Sofirn SP40 – összejöhet neki?

Sofirn SP40 borító

Sofirn SP40 fejlámpa teszt tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Tartozék akkumulátor
Mérések
Fénye
Konklúzió

Bevezető:

Már egy ideje a piacon van a Sofirn SP40 fejlámpa, de nem éreztem szükségét, mert van nekem egy nagyon jó, mondhatni kategóriájában kivételesen jól sikerült hasonló felépítésű fejlámpám, a Nitecore HC30-as. Idén azonban beszüntették a gyártását sajnos, ezért eljött az idő, hogy nézzek utódot ennek a zseniális pipalámpának. Az egyik fontos szempont általában a visszafogott ár szokott lenni, nos ezt maradéktalanul teljesíti is a Sofirn SP40, igaz én a német amazon oldalról rendeltem, mert “hirtelen” kellett és így meg is kaptam egy héten belül. Kínából ennek az árnak kb. a feléért lehet beszerezni, igaz akkut nem adnak hozzá. Reflektora van, Cree XP-L LED van benne, rendelkezik beépített töltéssel, és ennek mágnes is van a talpában. Őszintén szólva ez lehetne a tökéletes pipalámpa a kis kedvencem helyett, szóval nagy reményekkel vágtam bele a tesztbe. Nézzük, hogy sikerül-e pótolnia a HC30-ast, képes lesz-e méltó utódja lenni.

Sofirn SP40 oldalról

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Sofirn
Modell: SP40
Emitter típusa: Cree XP-L
Színhőmérséklet: választható 3000 K, 4000 K, 5500 K
Maximális fényáram: 1200 lm
Maximális fényerő: 4620 cd
Lencse: üveg
Kapcsoló típusa: mikrokapcsoló
Áramforrás: 1 darab 18350 vagy 18650 akkumulátor
Beépített töltés: mikro USB csatlakozón keresztül
Módok: 4 (alacsony, közepes, magas, turbó)
Vízállóság: IPX7
Ejtésállóság: 1 m
Tömege:63 g akkumulátor nélkül

Sofirn SP40 doboza

Doboz tartalma:

Mivel én az EU piacra szánt verziót vásároltam meg, ezért nem tudom 100% biztonsággal megmondani, hogy Kínából mit küldenek pontosan napjainkban, de elméletileg csak az akkumulátorral kevesebb az ottani csomag. Amit én kaptam egyszerű, jelöletlen karton dobozban érkezett, melyre csak két kis matrica került. Belül az alábbiakat találtam: Sofirn SP40 fejlámpa, 18350 akkuhoz rövid test, klipsz, USB – mikro USB töltőkábel, fejpánt, 18650 akkumulátor, több nyelvű kezelési utasítás, valamint kettő tartalék tömítő gyűrű. Egészen korrekt a csomag, első körben én nem is igazán panaszkodnék.

Sofirn SP40 tartozékok

Felépítés:

Túlzottan sok meglepetést nem tartogat a Sofirn SP40 fejlámpa, három fő részre bontható, ráadásul valóban szét is bontható.

Sofirn SP40 szétbontva

Fej:

A lámpa elektronikájának teljes egésze ide került. A szokásos 90 fokkal elfordított pipalámpa fej építését követi a Sofirn Sp40 is. A fej tetején található meg a fekete gumi borítású nyomgomb, ami enyhén kiemelkedik a fej szintjéből, így könnyebb bekapcsolni. A gumi nyomógombot egy alumínium színű külső menetes gyűrű szorítja a helyére, alatta elektronikus kapcsolót helyezett el a gyártó. A fej oldala hengeres kialakítású, amiből az egyik negyedben kiemelkedik a reflektor fészke. Egy 180 fokban körbefutó bemarás található felül, alatta pedig jobb és bal oldalon is 4-4 bemarás ad plusz hűtőfelületet a fej anyagának. Ezek közt helyezték el a mikro USB csatlakozó takaró fedelét, ami egy méretes gumilap. Egészen jó hatásfokúnak tűnik a por és folyadék elleni védelme, ha sikerül bepattintani a helyére.

Sofirn SP40 fej

180 fokot fordítva a fej hossztengelyén a textúrázott (OP) reflektor látványa tárul elénk. A reflektor előtt bevonatok nélküli üveglapot helyezett el a gyártó, ami gumi tömítőgyűrűvel fekszik fel a reflektorra. A reflektor tövében fehér központosító gyűrűvel tökéletesen centerben helyezték el a CREE XP-L típusú, válaszható színhőmérsékletű LED-et. A fej eztán hengeres alakúra transzformálódik a “nyak” részen, ide két díszítő, körbe futó bemarást helyeztek el, a közre fogott gyűrűben a gyártó és típus jelölést pontosan a reflektor alá szitázták. Ettől 180 fokkal elfordítva a megfelelőségi jelölések kerültek feltüntetésre. A fej alsó részében a driver alja látható, aminek külső peremén egy vastagabb réz gyűrűre fekszik fel a betekert test. A driver közepére szimpla aranyozott rugót helyezett el a gyártó. Ezzel a fej részen végig is értünk.

Sofirn SP40 erdőben

Test:

Ez a lámpa két testű gyárilag, de tényleg 🙂 . Az alap csomag része egy 18650 akkuhoz passzoló hosszú, valamint egy 18350 akkuhoz passzoló rövidebb méretű test is. A rövid test mindkét vége teljesen azonos, mindkét irányból fel lehet szerelni, mivel a trapéz profilú, egészen jó minőségű menetek teljesen azonos kialakításúak. Tövükben egy-egy gumi tömítőgyűrűt találunk. Ezeket mindkét végén egy-egy kiemelkedő, körbe futó perem követi, ezek közt lett kialakítva a test felülete. Az egyik oldalon egy hatalmas, körbe futó barázda látható, ahová a klipszet lehet felpattintani. A másik felén keskeny, de egészen jól textúrázott gyűrűt találunk, ami a fogást javítja. A test teljes hosszában eloxált kívül-belül, csak a két végén lett a bevonat eltávolítva.

Sofirn SP40 test

A hosszabb test szintén szimmetrikus kialakítású, ráadásul nem csak a menteknél, hanem a test középső részén is. Itt mindkét oldalon látható a klipsznek kialakított barázda, amik között a már méltatott, kellemes, rombusz mintával ellátott textúra került kialakításra. Sajnálatos módon a legnagyobb félelmem már 3 nap hordás után beigazolódni látszik, az eloxálás még mindig nem az igazi, máris elkezdett lekopni, pedig még nem is érte semmiféle extrább koptató hatás.

Sofirn SP40 rövid és hosszú testtel

Zárókupak:

Nincs túlbonyolítva a zárókupak sem, mivel kapcsolót ide már nem helyeztek el. A hátsó fele teljesen sík, természetesen a talpára fel lehet állítani a lámpát biztonsággal. Ez egy 45 fokos letöréssel csatlakozik a zárókupak oldalához, ami itt már a testtel megegyező rombusz mintázatot kapott, és már itt is elkezdett az eloxálás lekopni. Ezt a textúrázott felületet egy vékonyka körbefutó bemarás választja el egy sima gyűrűtől, amivel a zárókupak elejéhez is érünk. Belső felében a zárókupak aljában lett a bevonat gyárilag eltávolítva, ide fekszik fel a test, valamint az aranyozott rugó, ami csak úgy bele van szorítva az aljába elhelyezett furatba. A rugó alatt erős neodímium mágnest találunk, ami hatékonyan megtartja a lámpánkat szinte bármilyen pozícióban, még a hosszú testet használva is.

Sofirn SP40 zárókupak

Mérete:

Nézzük mekkora több pipalámpához mérten a Sofirn SP40:

Sofirn SP40 mérete

A sort egy 18650 akkuval kezdem, aminél valamivel hosszabb a Nitecore HC65, ami egy dedikált fejlámpa, mégpedig a legjobbak közül. Ezt a kis kedvencem, a Nitecore HC30 követi, még viszonylag visszafogott mérettel. Az Armytek Wizard már jóval hosszabb az eddigi fejlámpáknál, vele nagyjából megegyezik méretre a Sofirn SP40 pipalámpa. Az Olight Perun talán egy hajszálnyival magasabb, mint a tesztalany, de az összes pipalámpánál hosszabb a többek által is ismert Convoy S2+ elemlámpám, ami a sort zárja.

Üzembe helyezés, kezelés:

Az EU kivitel üzemkészen, akkumulátorral együtt érkezik, míg a Kínából rendelt lámpák működtetéséhez plusz akkumulátorra is szükségünk lesz. Szerencsére a Sofirn SP40 nem válogat az akkumulátorok között, működik ipari, védelem nélküli flat top akkumulátorokkal is, nem csak védett button top kivitelűekkel. Ha az akkut behelyeztük a testbe akkor máris működésre kész állapotba kerül a lámpa. A fej tetején lévő gombot megnyomva, majd felengedve a lámpa bekapcsol a módmemóriába mentett fokozatban. Eközben a nyomógomb alatt vörös, vagy zöld fénnyel kijelzi az akku állapotát. Sajnos ez még elég kezdetleges megoldással működik, ugyanis 30% töltöttség felett zöld fénnyel, míg 30% töltöttség alatt vörös fénnyel jelez, semmi több információt nem képes a felhasználó tudtára adni. Ez a fény 5 másodperc múltán kikapcsolódik. Amennyiben a vörös fény villogna akkor már teljesen lemerült a lámpa, ez már az akku cseréjének, vagy töltésének szükségességét jelzi.

Sofirn SP40 eleje

A fokozatok közt nem túl bonyolult a lépkedés. Az alacsony (5 lm), közepes (90 lm), magas (450 lm) fokozatok közt ciklikusan lépked a lámpa körbe-körbe, míg a gombot lenyomva tartjuk. Ha felengedjük akkor menti memóriába a használatba vett fokozatot. Kikapcsolni a gomb ismételt rövid lenyomásával, majd felengedésével (kattintás) lehet. Az egyetlen speciális fokozat a turbó mód, ekkor elvileg 1200 lument présel ki magából a viszonylag kompakt méretű elemlámpa. Ezt ki és bekapcsolt elemlámpa esetén is dupla gyors kattintással tudjuk aktiválni. Rendelkezik aktív hővédelemmel (állítólag) a Sofirn SP40, ezért nem engedi, hogy a lámpa elégesse önmagát 55°C felett visszavesz a fényáramból, hogy csökkentse a hőfokát. Azért majd tekerjetek kicsit lejjebb a mérések felé is. Villogás és egyéb felesleges sallang nem került a menübe, ha valahol erről olvastok akkor a leírás téves, én olvastam  azt is, hogy hogyan lehet a villogó módokat aktiválni és bátran kijelenthetem, hogy a jelenlegi szériában egyáltalán nincs ilyen.

Sofirn SP40 hátulja

Beépített töltés:

A Sofirn SP40 fejlámpa rendelkezik beépített töltőelektronikával, amit “mezei” mikro USB csatlakozón keresztül tudunk életre kelteni. Nincs extra gyors töltés és hasonlóak, de ilyet nem is ígérnek. A próbák során a maximális töltőáram 5,09 V feszültség mellett 880 mA áramerősségű volt, ami közepesen gyors töltést jelent, az akkut minden esetre nem nagyon fogja felemészteni. Töltési folyamat alatt a nyomógomb alatti piros LED villogással jelzi, hogy a lámpa éppen tölti az akkumulátort. A töltés végén az elektronika teljesen leválasztja az akkumulátort a tápegységről, és a gomb alatti fényjelzés átvált folyamatos zöld világításra. Az akkumulátorban kis pihenő után 4,15 V feszültséget mértem, tehát nagyon óvatosan kezeli, nem tölti túl, a beépített töltés használata biztonságos.

Sofirn SP40 klipsz és töltőnyílás

Tartozék akkumulátor:

Az amazonon vásárolható verzióhoz adnak a gyártói csomagban egy Sofirn fóliával ellátott 18650 akkumulátort is, melynek a ráírt kapacitása 3000 mAh. Ezt egy gyors méréssel ellenőriztem is. Második ciklusban az akkuba 3099 mAh kapacitást tudtam visszatölteni, belső ellenállásának 47 mΩ értéket mértem, ami egészen korrektnek mondható. Az akku védelmi elektronikájáról csak annyi derül ki, hogy a túlmerítés védelem 2,5 V feszültségnél kapcsolja le a cellát a fogyasztóról. Túltöltés, vagy rövidzárlat elleni védelemről nem tesz említést a gyártó.

Sofirn SP40 3000mAh 18650

Mérések:

Méretei:
– hossza: 111,6 mm
– legnagyobb átmérője: 32 mm

Tömege:
– áramforrás nélkül: 65,9 g
– tartozék akkumulátorral: 112,5 g

Sofirn SP40 fejpánttal

Mért maximális fényerő tartozék akkumulátorral, aktiválást követően 30 másodperccel turbó módban 6200 cd, ami az FL1 szabvány szerint számolva 157 méter hatótávot jelent.
Mért maximális fényerő tartozék akkumulátorral, bekapcsolás után 30 másodperccel, magas módban 3100 cd, ami az FL1 szabvány szerint számolva 111 méter hatótávot jelent.

Hőtermelése:

A szokásos 15 perces grafikon turbó módban indítva a Sofirn SP40 fejlámpát:

Sofirn SP40 hőtermelése

A csoda végül is megtörtént, mert láthatóan működő hővédelem van a Sofirn SP40 fejlámpában. Nem mondom, hogy óvatoskodik, mert a hirdetett 55°C hőmérsékletet bőségesen túllépi még a fej külső része is, de csak nem engedi, hogy az ember butaságot csináljon és kárt tegyen a lámpában, vagy megégesse magát. Ok, 60°C sem jó ha a homlokunkhoz ér, de még mindig jobb, mintha nem lenne benne semmi védelem, mint anno a Convoy H1 fejlámpában láthattuk, amibe például ez nem került bele. Ahhoz képest ez már egy határozottan pozitív előrelépés ebben az árkategóriában.

Futásidő:

Itt kettő tesztet futtattam le. Az elsőben turbó módban indítottam a Sofirn SP40 fejlámpát, a másikban pedig magas módban. Nézzük az eredményt:

Sofirn SP40 futásidő turbó

A turbó módban indított lámpa fénye az első 8 percben egészen stabilan mindössze 3%-ot csökken, majd egy szép fokozatos visszalépéssel a 11,5. percre visszalép 40% fényáramra. Sajnos ezt nem tudja konstans tartani, folyamatosan enyhén halványul a fénye. A 60. percben már csak a kezdeti fényáram 33%-a áll rendelkezésre, a 90. percben 30%, 120. percben 27%, 180. percben 21%, 240. percben 13%, 300. percben 5%, 360. percben 1,5%. A 396. percben lép le holdfény módra és a 407. percben kikapcsol a lámpa.

Sofirn SP40 futásidő magas

Persze reálisabb, ha a magas módban tesztelem a fejlámpát, ezért ezt is lefuttattam rajta a gyári akkuval. Sajnos itt is jól láthatóan az akku feszültségének csökkenésével arányosan a lámpa fénye is csökken. 60 perc után 85%, 2. óránál 68%, 3. órára 52%, 4. órára már csak 30%, 5. órára 12% a kezdeti fényáramhoz képest a mért érték. A 6. órában még mindig világít, de már csa 3%-on áll a mérő. 377 perc után visszalép holdfény módra, majd a 421. percben kikapcsol.

Fénye:

A szokásos földúton készítettem el a tesztképeket 100 méteres távot célba véve:

A sort a Nitecore HC65 magas fokozatával kezdem. Erősen flood fénye van szép egyenletes vetítési képpel. A második fotón a Sofirn SP40 szintén magas fokozatban láthatóan szélesen világít, de a hotspot erősebb, illetve kicsit fura, de tényleg picit sárgább a hotspot, mint a spill. A harmadik képre a Convoy S2+ fénye került, ami flood lámpa ellenére láthatóan szűkebben világít, mint a két eddig fotón lévő fejlámpa. A Nitecore HC65 turbó módban egyenletes fényével kb. 50 méteres távot szépen bevilágít, a 100 méterre kitett A4-es papírlap már láthatóan visszacsillan. A Sofirn SP40 turbó módban már megugorja a 100 métert és a hotspot/spill is jobban elmosódik ebben a fokozatban. Nagy kedvencem, a Nitecore HC30 kicsit szűkebben világítva, de sokkal egyenletesebben, mondhatni látható hotspot mentesen képes ezt a távot megvilágítani. Az utolsó képre a Nitecore HC35 őrült 2700 lumenes 30 másodpercnyi turbó módjának fényét fotóztam azonos beállításokkal.

Konklúzió:

Nagyon nehéz helyzetben vagyok ezzel a lámpával. Azon töröm a fejem, hogy kapjon-e ajánlott pecsétet a Sofirn SP40, és mellé egy nekem nem tetszett titulust is, vagy hogy csináljam, hogy teljesen őszinte legyen a véleményem. Mert alapvetően nem rossz ez az elemlámpa – fejlámpa. A felépítése, a szerkezete teljesen jó alapot képez. Ebbe tettek egy közepesen gyenge elektronikát, amibe azért már bele lehet kötni, de mégiscsak van hővédelme, van benne turbó mód. Persze a fénye már nem konstans, a használat alatt halványul ahogy az akku merül. A fokozatok elosztásán is lenne még mit csiszolni, de ez annyira nem nagy probléma. Az eloxálás viszont még mindig kritikán aluli. Vagy ott van a fejpánt, ami gyerekekre van tervezve, ha szeretnénk kényelmeset akkor azt rendelnünk kell külön egy újat. Cserébe nincs látható PWM villogása.

Sofirn SP40 patakban

Szóval jó is meg nem is. Kuponozva (ha épp van rá) picivel több, mint 5000Ft. Kínából rendelve megéri, de Amazonról, vagy itthonról már semmiképp, mert annyira mégsem jó ez a fejlámpa, hiszen Kínából már Skilhunt H03 vagy az utód H04 is kijön kb. 9000Ft-ból, és klasszisokkal jobb, strapabíróbb szerkezet. A Convoy H1-el kb. egy ligában vannak, de itt sem lehet egyértelmű nyertest találni, mert kivitelezés terén a Convoy sokkal jobb, cserébe abban nincs turbó mód, de ami a legrosszabb, hogy a töltés és a hővédelem is hiányzik belőle. Másik vetélytársa az Utorch H09 lehetne, ha még egyáltalán kapható, szerintem attól is jobb választás ez a modell. Ha a külföldi árát nézem akkor azt kell írnom, hogy teljesen megfelelő hidat képez a gagyi, szóra sem érdemes, és a már használható de már drágább modellek között.

Megvásárolható:
Sofirn SP40 – Amazon
Sofirn SP40 – Banggood
Sofirn SP40 – gyártói oldal

Sofirn SP40 – összejöhet neki?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. A leírtakkal maximálisan egyetértek.
    Szóval lehet szidni a HC30-at, de mondjon valaki jobbat.
    Csak azt nem értem, egy ilyen sikeres lámpa gyártását miért kellett leállítani.

    1. Állítólag a HC33 is teljesen rendben van, megbízható, sokat látott elemlámpás mondta, aki elég sokat használja. Elhiszem neki, még az is lehet, hogy kipróbálom azt is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .