UTorch H09 – próba szerencse

UTorch H09 borító

UTorch H09 fejlámpa teszt tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Mérések
Fénye
Konklúzió

Bevezető:

Az olcsó de minőségi fejlámpák piacán elég egyeduralkodó a Skilhunt H03, ami szórt fényének és jó kialakításának, valamint okos vezérlésének is köszönhető. És persze leginkább az árazásának. Azonban a kor igényei alapján már nagyon hiányzott egy beépített töltős változat, amit “RC” utótaggal ellátva a piacra is dobtak minden verzióból. Sajnálatos módon az ára nem maradt baráti, ezért több gyártó is harcba szállt, hogy az itt tátongó űrt betöltsék, ezzel az olcsó, de már valóban jó fejlámpák piacán legyen az övék ez a szelet az eladásokból. Az UTorch H09 is ezt a piacot szeretné meghódítani, ezért mindenféle praktikákat be is vetettek. Hogy sikerülhet-e nekik? Olvassátok végig a cikket és mindenre megkapjátok a választ!

UTorch H09 szemből

Gyártói specifikáció:

Gyártó: UTorch (beszállító nem ismert)
Modell: H09
Emitter típusa: Cree XP-L V6
Maximális fényáram: 1000 lm
Színhőmérséklet: 4200 K
Kapcsoló típusa: elektronikus
Lencse anyaga: Üveg (bevonatok nélkül)
Reflektor: SMO
Áramforrás: 18650 lítium-ion akkumulátor
Módok: 8 (ultra alacsony, alacsony, közepes, magas, SOS, gyors villogás, lassú villogás, vészjelzés)
Módmemória: nincs
Beépített töltés: igen, mágneses töltőfejjel
Vízállóság: IPX8

UTorch H09 doboza

Doboz tartalma:

Az UTorch H09 színesen nyomtatott karton dobozban érkezik. Ránézésre erős középkategória. Ha kézbe fogjuk azonban rá kell jöjjünk, a látszat csal. Minden esetre ez már jelzi, hogy nem olcsó, belépő szintű terméknek szánta a gyártó. A dobozt kibontva azért már látható, hogy nem minden arany ami fénylik. A dobozból szinte kirobban a tartalma, ami bele van tuszkolva. A lámpának egy kis szivacs téglalapban faragtak helyet. A dobozból kiszedve láthatjuk, hogy alá lett szorítva a fejpánt, ami kifejezetten jó minőségűnek és igényesnek tűnik. A fejpént alól előbújt egy rozsdamentes acél klipsz, valamint a mágneses töltőfej is, amit külön bezacskóztak. Ha tovább bontjuk a csomagot végül egy filléres csuklópántot és egy fénymásolt, angol nyelvű (a szándék szerint) kezelési utasítást találunk.

UTorch H09 tartozékok

Felépítés:

Alapvetően 3 fő részből áll az UTorch H09 pipalámpa, azonban a gyártó a fejet és a testet összeragasztotta, ezért csak két részre lehet szétbontani:

Fej:

A fej felső részén egy mágneses töltőfelületnek a csatlakozó részét találjuk. Nagyjából a szokásos pipalámpa kialakítást kapjuk az UTorch H09 fejlámpától is. A fej oldalán egyik felén három méretes hűtőbordát találunk, míg tőle 180 fokra a fejbe egy fém bezel gyűrű szorítja be gumi tömítő gyűrűvel a sima, bevonatok nélküli lencsét. A lencse alatt sima felületű (SMO) reflektort találunk, ami a Cree XP-L LED köré fekszik fel. A LED körül nincs központosító gyűrű, de e nélkül is elég jól eltalálták a pozícióját. A lencsétől jobbra található meg az elektronikus kapcsoló gumi nyomógombja, amit egy rozsdamentes acél gyűrű szorít a helyére. A nyomógomb szilikonos tapintású, sötétszürke gumiból készült, a fej síkjából kiáll. A fej alsó, hengeres részén a lencse alá szitázták a gyártó márkajelzését. Belső részében a drivert láthatjuk, amin középen egy picike réz tömb a csatlakozó felület, tehát flat top akkukkal is használható -elvileg.

UTorch H09 hűtőbordák

Test:

A test igazán sablonos, nem ad semmi újat, vagy egyedit. A középső részén egyszerű rombusz mintázatot kapott, amit két körbefutó barázdával három egyforma szakaszra bontottak. Picit azért próbálták feldobni a látképet, ezért itt nem álltak meg, 120 fokonként hosszirányban is végig lecsaptak az anyagából egy keveset. A test aljában egy perem után találjuk a gumi tömítő gyűrűt, amit sűrű és vékony, de trapéz profilú menet követ, ami gyárilag kapott kenőanyagot. A test végén van csak a nem szabványosított eloxálás eltávolítva.

UTorch H09 test

Zárókupak:

Ez sem egy összetett szerkezet, kezdjük a “talp” részen. Ez egy síkság, nincs itt semmi látnivaló, lehet is tovább haladni. Az oldalán a test felé haladva sima hengeres a felület, azért ezt 5 apró letöréssel pofásabbá tették, valamint itt kivitelezték a kezdők bakiját is, a szokásos van, de minek típusú csuklópántnak való furatot. A furat is nagyon apró, még a kis damilos vékony csuklópántot sem egyszerű rajta átfűzni, ellenben a falvastagsága is olyan alacsony, hogy kisebb csoda ha minimális erőhatás következtében nem szakad át. Persze ne legyünk negatívak, nézzük a jó dolgokat, mert az is van, legalább egy. A test felé az utolsó kb. 4 mm-es szakaszon a zárókupak átmérőjét picit megnövelték, és rombusz mintát kapott, ezáltal könnyebb és biztosabb a zárókupak fel és letekerése. Apróság, de működik.

UTorch H09 zárókupak

Belső felében a menet után csak az alsó részében van eltávolítva az eloxálás. A perem alatt, amire a test felütközik egy körbefutó vájatot készítettek, ide feszül be az akku negatív pólusával érintkező egyszerű acél rugó. Ez tartja a helyén a vékonyka neodímium mágnest. Most már legalább látom, hogy miért nem tartja stabilan meg a lámpát ha nem fekszik fel nagyobb felületen fémre. Sajnos nem is cserélhető vastagabbra, pedig ráférne egy kis házi tuning.

UTorch H09 mágnestalp

Mérete:

Összevetve a mérete a vetélytársakkal:

UTorch H09 mérete

A képsoron az első a “szabvány” méretű 18650-es Samsung 30Q akkucella. Őt követi a Nitecore HC30-as pipalámpa, ami a mai napig a legtávolabbra világító pipalámpám. A többek által is ismert Skilhunt H03 a sorban a harmadik, őt követi a tesztalany UTorch H09 pipalámpa. A Convoy H1 nála nagyobb és nehezebb is, de mégis az Armytek Wizard Pro a legnagyobb méretű pipalámpám. Mivel többeknek van Convoy S2+ elemlámpája, ezért a sor végére odatettem azt is a méretek viszonyítása miatt.

Üzembe helyezés, kezelés:

Az üzembe helyezés nem bonyolult feladat, mindössze egy 18650 akkumulátort kell a testbe helyezni polaritás helyesen, és máris működésre kész állapotba kerül az UTorch H09. Ezt összetekerés során egy villanással tudatja is velünk. Nem vagyok teljesen biztos abban, hogy szándékosan került bele ez a funkció, de van. Az akku elvileg lehet flat top és button top is, gyakorlatilag azonban flat top akkukkal nem üzembiztos, a button top 30Q akkuval is ütögetés hatására kikapcsol, ezért javaslom, hogy védett button top akkut használjatok benne a maximális üzembiztonság érdekében!

UTorch H09 function banner

Őszintén szólva már az olcsóbb gyártók is egészen emberi menüvel kényeztetik a vásárlókat, mert tisztában vannak vele, hogy hülye módkiosztással nehezebb eladni a terméket. Az UTorch beszállítói erről nyilvánvalóan nem hallottak, esetleg fejlámpát nem használtak még soha. A vezérlésben egyetlen pozitívum van, hogy a feleslegesen sok villogó módot legalább elrejtették, cserébe viszont megalkották az alábbi menürendszert.

UTorch H09 leveleken

Kezelése:

A kapcsolót megnyomva hosszabb vagy rövidebb időre kikapcsolt lámpánál bekapcsol a magas módban. Újabb kattintásra a közepes, majd kattintva az alacsony és az ultra alacsony fokozatokba jutunk, míg nem 4. kattintásra kikapcsol a lámpa. Sehogy máshogy nem tudjuk kikapcsolni, csak úgy, ha végigkattogtatjuk az összes fokozatot. Persze van még egy titkos módja a kikapcsolásnak, ha agyvérzésre vágyunk: nyomjuk hosszan a nyomógombot, és ne engedjük fel! Először a stroboszkópra lép át, majd miután a vérnyomásunk megindul felfelé máris kikapcsol. Itt most el is árultam, hogy bekapcsolt lámpánál hosszan, kb. 2 másodpercre nyomva tartva a kapcsolót átlép a villogás csoportba. Onnan visszajutni a világítási fokozatokhoz csak a lámpa kikapcsolása után van lehetőségünk. A stroboszkóp a villogó módok közül az első, amit rövid gombnyomás után az SOS villogás, újabb gombnyomás után a “figyelmeztető” villogás követ, majd az utolsó a sorban a lassú villogás.

UTorch H09 menü banner
Szép gyártói reklámkép, kár, hogy nem így vannak a fokozatok és a villogások sem így működnek.

Van töltöttség visszajelzés a nyomógomb alatt. Ez tud elvileg zöld, narancs (a zöld erősen, a piros halványan egyszerre világít) és piros fényekkel jelezni töltöttségi szinteket. Gyakorlatilag mondanám, hogy megmérem mégis milyen akku feszültségeknél hogy világít, de nem sok értelme van, mert a használt fokozat, és a kedve függvényében vált az egyes színek közt. Most is nyomogatom és néha piros, néha meg “narancs” színben világít a gomb alatti fény random a magas fokozatban indulás után. Ha pirosan világít akkor inkább keressünk töltőt, az a tuti, a többi csak tájékoztató jellegű.

UTorch H09 elölről

Beépített töltés:

Az UTorch H09 rendelkezik beépített töltéssel, amit a jobb vízállóság érdekében nem a szokásos mikro USB felületen, hanem saját, mágneses csatlakozón keresztül lehet működtetni. A töltés során a nyomógomb alatt pirosan világít a fény mikor töltődik, és zölden, ha készen van a töltési folyamattal. A töltés alatt 5,08 V feszültség mellett 0,85 A töltőáramot mértem. A töltés végén a tápegységről lekapcsolja teljesen a lámpát a töltőelektronika. Az akkuban pici pihenő után 4,18-4,19 V feszültségeket mértem, tehát nem tölti túl az akkut. A töltési része tökéletesen működik a próbáim alapján!

UTorch H09 töltőkábellel és nélküle

Mérések:

Méretei:
– hossza: 101,5 mm
– legnagyobb átmérője: 29 mm

Tömege: 48,9 g

UTorch H09 vége

Mért fényerő magas fokozatban: 4100 cd, ami FL1 szabvány szerint 128 méteres hatótávot jelent.
Mért fényerő magas fokozatban visszalépés után: 2650 cd, ami FL1 szabvány szerint számolva 102 méter hatótávot jelent.

Hőtermelése:

A szokásos 15 perces teszt alatt ez a grafikon rajzolódott ki:

UTorch H09 hőtermelése

A grafikonon jól látszik, hogy valamiféle védelem van túlmelegedés ellen, de valószínűleg nem aktív hővédelem lesz benne. Az első 2 percben fut fel hirtelen a hőfok, majd onnan szépen lassan kúszik tovább, meglepő módon szinte lineárisan. A 15 perc végére a fej legmelegebb pontján még nem érte el a 60°C hőmérsékletet, de csak kevéssel maradt alatta. Azért kíváncsi voltam rá mit reagál ha kapcsolgatom a magas fokozatot a visszalépések után, ezért egy kis stressz tesztet is végeztem, ami a grafikonon nem látszik. Simán fel tudtam a fej hőfokát 70°C felé emelni, tehát időzített visszalépéssel rendelkezik csak az UTorch H09.

Futásidő:

Most csak egy grafikont készítettem, mert annyira talán nem érdekes a visszalépés előtti idő kinagyítva.

UTorch H09 futásidő

A magas fokozatban indított lámpa 1,5 perc múlva kezd visszalépni szép fokozatosan. Kb. 3,5 perc múlva 70%-ra csökken a fényáram. Sajnos a driver nem stabilizált kimenetű, 33 perc után 60%-ra, a kezdeti fényáram 50%-ra pedig 65 perc után csökken a fényáram. 96. percnél 40%-ra, 123 perc után 30%-ra, 153 perc után 20%-ra csökken. A 10%-ot 184 perc után éri el, 5%-ot 206 perc után, mígnem 651 perc után kapcsol ki teljesen. A futásidő ugyan hosszú, de a fénye egyfolytában halványul, ami nem túl előnyös. Nagyjából 200 perc után már teljesen használhatatlan a fénye, csak pislákol.

UTorch H09 fejpánttal

Fénye:

A megszokott 100 méteres távolságon fotóztam le az UTorch H09 fényét, pár vetélytársával együtt:

Most főleg a megvilágított távolságra voltam kíváncsi, így raktam sorba az egyes modelleket. Az első képen az egyik kedvenc fejlámpám, a Nitecore HC65 fénye látható. Nagyjából 50 méterre világít el szélesen terített fényével. Az Armytek Elf C1-es kis EDC pipalámpa követi, picit távolabbra fókuszált, de neki is szép homogén szórt fénye van. A sokak által ismert Skilhunt H03 fénynyalábja látható a harmadik fotón. Egyenletesen szórt fény, de a távolság az nem igazán változott. A tesztalany UTorch H09 fénye látható a 4. fotón. Távolabbra fókuszált hotspotra számítottam tőle, de nem látszódik az SMO reflektor hatása. A Convoy S2+ olcsóbb változata valamivel távolabbra is elvilágít. Az Armytek Wizard Pro következik utána, ami még távolabb világít, de a magasabb lumenszám miatt sokkal több a szórt fénye. Még mindig a legtávolabbra világító fejlámpám a sorban az utolsó, a Nitecore HC30-as, amivel a 100 méterre látható fa már körvonalazódik.

Konklúzió:

Jónak indult ez a fejlámpa, de a lécet magasra helyezte a pipalámpák belépő szintjén a Skilhunt H03. Sajnos csak az elképzelés volt jó, mert a kivitelezés már kevésbé sikerült. A viszonylag gyenge minőségű eloxálás sem túl bizalomgerjesztő, de az igazi probléma a bekapcsolást követően a menüben tapasztalható. Az még a kisebbik bajom, hogy a maximális fényerőn kapcsol be. Még azt is elfogadom, hogy végig kell a kikapcsoláshoz zongorázni a többi fokozatot. De az olyan dolgok, mint a fura színhőmérséklet már zavaró. Visszanéztem a képeket és hasonlót a Convoy S11-nél láttam-tapasztaltam. Zsebben hordva már első napon 4x bekapcsolt véletlenül, javasolt a zárókupak letekerésével fizikailag lezárni a lámpát használat közben, túl könnyen megnyomható a kapcsolója.

UTorch H09 zöldben

A driver elektromos “sípolása” visszalépés után szinte borítékolható, és az alacsonyabb fokozatokban is hallható. A töltő rész jól működik, pontosan tölti az akkumulátort, ami ebben az árkategóriában sarkalatos pont, ebben szerencsére nem hibázik az UTorch H09. A fejpánt is meglepően jó minőségi szintet képvisel, nagyon tetszett. Összességében mégis azt mondom, hogy jelen pillanatban nem túl jó vétel ez a fejlámpa. Talán alacsonyabb áron szemet tudnék hunyni a problémák felett, de a jelenlegi formában szerintem jobb vétel az ellenfele.

Sajnos a gyártása megszűnt 🙁

UTorch H09 – próba szerencse” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Husz dollar korul aruljak a sofirn SP40-et, kiprobalhatnad, ha mar olcso fejlampat keresel. Hirtelen a toltot takaro gumidugo nem tetszik, olyannak tunik, ami biztos kijon es leszakad, ha sokat hordom zsebben. Meg teljesen feleslegesnek is tartom. A hozzacsomagolt 18350-es cso kifejezetten tetszik, szerencsere villogo modja nincs, bar azert lehetne rejtve. Az is tetszene, ha lenne modvalasztasa, hogy csak hosszan vagy duplan nyomva kapcsoljon be. Nadragzsebben, telepakolt hatizsakban sokszor veletlenul bekapcsol a skilhun H03 is, ha elfelejtem kicsit lecsavarni a veget… O, meg az is jo, hogy az SP40-re ra lehet tenni forditva a csattot, sajna H03-ra nem a hajlitas miatt.

    Amugy csak ugy nezelodtem, hogy milyen fejlampat lehetne most venni. Az uj valtozatu skilhunt H03 tul draga lett. De az rgb valtozat tetszene, de eleg lenne csak a piros feny belole.

    ***reflinkes linkek eltávolítva***

    1. Míg a Sofirn nem változtat a vacak bevonatán valami normálisra, addig részemről felejtős a márka minden terméke, sok ebay-es full gagyi fillére lámpa 100x jobb felületkezeléssel rendelkezik, mint a Sofirn bármely terméke. Ha nem fogja meg a polcot pár hét után, vagy nem válik le az eloxálás ha a zsebem távolról megmutatom neki, majd akkor fogok elgondolkozni a tesztjén, addig nekem 1$-t sem ér.

  2. Ez mivel igazolható, hogy ennyire rossz az eloxálása a sofirn lámpáknak? Jelenleg az SP70-el szemezgetek, és mindenhol az van feltüntetve, hogy HAIII felületkezelést kapott, ami hasonló a konkurens termékekéhez (pl convoy l6). Fórumokon (pl. bangood, aliexpress), teszteken nem panaszkodnak rá, jó minőségű lámpának mondják (általában a többi sofirn lámpával együtt). A ***censored*** is azért forgalmazza a termékeit, mert megbízhatónak tartja (ellenben a haikelite lámpáival). Most akkor honnan lehet meggyőződni, hogy melyik megbízható, melyik nem?

    1. Semmi nem igazolja. Venni kell egyet kipróbálni, ha bejön akkor pedig lehet ellenpéldának írni, de szigorúan csak akkor, ha már legalább 2 hetes a lámpa és még nem pattant le a bevonat sehol normál használat közben. Az, hogy a kínai mit mond ebben az árkategóriába azt inkább hagyjuk, gondolom ANSI/NEMA szabványok szerint dolgoznak és végeznek méréseket, tesztelik a lámpáikat 🙂 .
      A Sofirn a Convoy-al egy kategóriában játszik, ez utóbbi márkának elég sok modelljét próbáltam ki és azoknak például kifejezetten jó a bevonata árához képest. Cserébe valahol butább, és gyengébb a maximális fényáram.
      Az, hogy egy kereskedő milyen lámpákat árul szívesen nagyban befolyásolja az, hogy mennyiért tudja megvenni, majd mennyiért tud rajta túladni. A HaikeLite nem adja olcsón a lámpáit, ergo nehéz rajta keresni. Nekem kettő lámpám volt tőlük és tudomásom szerint mindkettő mai napig működik, igaz az egyikről régen hallottam nagyon. Szerintem nem lehet arra alapozni, amit egy kereskedő állít, hiszen neki célja a termékeinek értékesítése, lehetőség szerint minél nagyobb haszonkulccsal, minél nagyobb tételben. Ebben az olcsóbb kategóriában nem is éri igazán meg itthoni vásárlásban gondolkozni, hiszen Kínából fele árban meg lehet rendelni őket különösebb keresgélés nélkül is sok esetben.

  3. Köszönöm a véleményt!

    Igen, az valóban feltűnt nekem is, hogy a Convoy eléggé megbízható, a Sofirn-el kapcsolatban viszont meglepetés volt a minőségi kifogás, de ezek szerint van. Korábban a Thorfire S70S modelljével kapcsolatban olvastam hasonló kommenteket, azóta az a márka eléggé eltűnt a piacról (legalábbis nem látom, hogy tartaná a lépést a konkurensekkel). vagy esetleg a Sofirn és ez előbbi márka egy és ugyanaz a gyártó terméke volna? (a BLF Q8 ui. Thorfire néven is fut). A Haikelite-al kapcsolatban sok kritikáról hallottam, hogy vagy működik vagy nem, sok esetben a kapcsolóval is vannak problémák, amit a magyarországi forgalmazó is megerősített. Az Astrolux viszont úgy tűnik, mintha hozná a Sofirn megbízhatóságát, és mellette nem kötne kompromisszumot a fényerővel sem. Ezt meg tudod erősíteni?
    Az eloxálás minősége egyébként döntő módon befolyásolja a lámpa élettartamát, vagy inkább csak esztétikai hátrányt jelent?

    Köszönöm, Gábor

    1. Nincs olyan márka, amire ne lenne valahonnan panasz, ez alól a legnagyobb nevek sem képeznek kivételt, csak ott szempont, hogy a gyártó és a kereskedő mennyire gyorsan és rugalmasan kezeli a problémánkat.
      Az Astroluxok amik eddig nekem voltak bejöttek, nem volt velük bajom. A BLF Q8 (nagyobb méretű) az ThorFire gyártmány, a bevonata annak sem volt valami túl minőségi. A BLF Q8 mini azaz Sofirn SP36, amiről szintúgy írtam már az Sofirn gyártmány, nekem már az is kopott, pedig alig használtam. A bevonat minősége “csak” az esztétikai élményt rontja, a működésbe nem szól bele, akár natúr alumínium is lehetne a lámpatest (BLF A6 ezüst például ilyen, szemben a Convoy ezüst modellek ezüst színre vannak eloxálva), de akkor meg az oxidáció rondítja el őket, esetleg ha sós víz (gyakorlatban izzadtság) éri attól is foltossá válhat. HaikeLite hibákról én is olvastam, de pl. Astrolux és Armytek kapcsoló hibáról is. Bármi elromolhat, mérlegelni kell, hogy mi az az összeg amit még nem sajnálunk eldobni a garancia hiányában ha Kínából vásárolunk. Gyakorlatilag 20e Ft alatt komplett szettben pl. az Olight S2R Baton 2 vagy a Nitecore MH10 5 év jótállással itthon beszerezhető, míg itthon ezek az alacsonyabb minőségű lámpák nagyjából 10e Ft körül mennek ha akku és töltő is van melléjük csapva. És akkor még mindig csak a belépő szinten állunk, szerintem ezt mérlegelik kevesen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .