Fenix HM61R Amber fejlámpa teszt tartalom:
Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Tartozék akkumulátor
Mérések
Fénye
Konklúzió
Bevezető:
Fenix elemlámpa vagy fejlámpa teszttel még nem találkozhattatok a blog hasábjain. Mint megannyi dolog az életemben, most ez is változik. Nem ez az első termékem a gyártótól, hiszen szépen sorban beszereztem egy E20 v2.0 rúdlámpát, ami annyira bejött, hogy kistestvére, a Fenix E12 v2.0 is követte kisvártatva. A lámpásaik ezen a nyáron a CL23 és a CL26R személyében aktívan használatban is voltak legnagyobb megelégedésemre túráim alkalmával. Ezekről előbb-utóbb lesznek tesztek is, most viszont egy speciális, kifejezetten a Kronium számára készített modellt szeretnék nektek közelebbről is bemutatni. A háttértörténetről annyit érdemes tudni, hogy a Kronium már 15 éve a cseh és a szlovák piacon az importőre a Fenix márkának, és a tulajdonosok maguk is elemlámpa fanatikusok.
Ennek eredménye az, hogy a gyártót sikerült meggyőzniük, hogy az igényeiknek megfelelően egy picit módosított fejlámpa kerüljön gyártásba számukra a HM51R Ruby és a HM61R Amber személyében. És milyen jól tették! Ismerjétek meg Ti is ezt a kiváló pipalámpát a cikk további részeiből.
Gyártói specifikáció:
Gyártó: Fenix
Modell: HM61R Amber
Emitter típusa: Luminus SST40
Színhőmérséklet: nincs specifikálva (~4400 K)
Maximális fényáram: 1200 lm
Maximális fényerő: 5287 cd
Lencse: TIR
Kapcsoló típusa: elektronikus
Áramforrás: 1 darab 3500 mAh kapacitású 18650-as akkumulátor (tartozék)
Beépített töltés: van, mágneses töltőfejjel + akkumulátoron micro USB töltő csatlakozó
Módok: 8 (eco, alacsony, közepes, magas, turbó, vörös alacsony, vörös magas, vörös villogás)
Vízállóság: IP68
Ejtésállóság: 2m
Tömege: 99,5 g (akku nélkül)
Doboz tartalma:
A csomagolás meglepő módon egy műanyagból hajtogatott, nem a prémium gyártóktól megszokott karton doboz. Az elején kis betekintő ablakon át látható a Fenix HM61R Amber fejlámpa és a pánt egy része is. Oldalán és hátulján a használathoz találunk némi segítséget és pár információt a csomagolás tartalmáról. Kibontva a dobozt találunk benne többnyelvű használati utasítást és garancialevelet is papír alapon. A mágneses töltőkábelen kívül egy plusz gumi tömítőgyűrűt is csomagolt a gyártó, hogy tudjuk mivel pótolni, ha esetleg megsérülne. A csomagban már csak a fejpántot találjuk, aminek a fejlámpa tartó konzolja a csomagolásból kihúzható műanyag panel elejébe van bepattintva. A Fenix HM61R Amber pipalámpa a tartókonzolba van pattintva, a tartozék akkumulátor pedig a lámpatestben van elhelyezve. A Kronium mellékel magyar nyelvű kezelési utasítást ezeken felül a csomag mellé.
Felépítés:
A Fenix HM61R Amber pipalámpa a klasszikus 3 részből épül fel, viszont a gyártó a fejet és a testet összeragasztotta, csak a zárókupakot lehet a testről letekerni.
Fej:
A fej egészen jellegzetessé teszi a Fenix HM61R Amber fejlámpát. A szokásos pipalámpa alakú fej felső részén hatalmas méretű, kidudorodó szürke gumi borítású elektronikus kapcsolót találunk. Ezt kesztyűben is tényleg nagyon könnyű kezelni! A gumi nyomógomb körül bronz színű gyűrűt láthatunk, ami feldobja a látképet és harmonizál a fej oldalán elhelyezett, enyhén textúrázott TIR lencse körül elhelyezett szintén bronz színű gyűrűvel. Az opálos lencsén nem látni be, de a Luminus SST40 LED érzékelhetően a lencse alján szép központosan helyezkedik el. A lencse oldalában, a fő LED mellett látható a két vörös LED számára kialakított fészek. A fej oldalán a lencse mellett jobb és bal oldalon is 4-4 bemarás javítja a fej hűtését.
A lencsével szemben lévő oldalán látható a speciális kialakítású töltőcsatlakozó, melyre a mágneses töltőfej tapasztható. Ez jó a víz és porállóság miatt, rossz, mert ha otthon marad a speciális mágneses töltőkábel akkor nem tudjuk mivel feltölteni a fejlámpánk (de nem az Amber változatot 🙂 ). A fej alsó részén beszűkül hengeres méretűre, és itt lehet összeragasztva a fej a testtel. Természetesen prémium márkához hűen nem csak úgy találomra, hanem tökéletesen beforgatva a test oldalán lévő bemarást a lencse irányába.
Test:
A test felső részénél egy sík felületű gyűrűvel kezdődik, itt pattan be a fejpánt tartójának egyik fele. Ezt vékonyka perem választja el a klipsz számára kialakított szintén sík felületű és azonos átmérőjű gyűrűtől. Az alattuk lévő, valamivel nagyobb átmérőjű felületet a jobb tapadás érdekében apró és sűrű körbefutó barázdákkal látta el a gyártó. Ezen a kb. 30 mm hosszú textúrázott szakaszon a lencse felé lévő oldalon, és tőle 180 fokkal elfordítva is egy-egy sík bemarással látták el a testet. Erre a felületre került a gyártó és típusjelölés a lencse felőli oldalon, a “hátsó” felén pedig a megfelelőség jelölése látható. A textúrázott rész alatt ismét visszaköszön a test tetején látható sík felületű gyűrű, ide a fejpánt tartójának másik fele pattintható.
Ez után ismét körgyűrűkkel textúrázott felületet találunk, aminek aljában egy körbefutó barázdában egy darab gumi tömítőgyűrű állja útját a testbe alulról bejutó pornak és nedvességnek. Az őt követő ritka menet trapéz profilú, tökéletesen megmunkált és végig eloxált, akárcsak a test többi része. A bevonat csak a test alsó részén lett eltávolítva, itt jön létre az elektronikus kontaktus a zárókupak és a test között.
Zárókupak:
A zárókupak egyszerű kialakítású, belső felében egy nagyobb méretű lapos, korong alakú neodímium mágnest helyezett el a gyártó az aranyozott rugó alatt, mely a test belső felében lévő bemarásba kapaszkodik. A mágnes kellően erős, bár találkoztam már erősebbel is pipalámpában. De nem lehet panaszra okunk, ez is megtartja biztonságosan a fejlámpánk. Külső részén a test felé egy keskeny sík gyűrű található, amit hosszbordázott felület vált fel, melyet 6 hosszanti bemarás teszt jobb fogásúvá. A zárókupak alja szinte teljesen sík, csak egy kevésbé mély körgyűrű lett rajta kialakítva.
Fejpánt:
Sok mindent nem lehet írni egy fejpántról, de mivel a fejlámpa egyik legfontosabb része, ezért csak szeretném picit részletezni. A Fenix HM61R Amber modellhez tartozékként adott pánt szürke-narancs színvilággal rendelkezik, inkább sportos, mint hivalkodó. A rajta lévő felirat és minta fényvisszaverő anyagú, ezzel is javítva a használó láthatóságát. A pánt mérete egy gyűrű mozgatásával könnyen állítható, a felső pánt mérete szintén egy mozdulattal változtatható. A gumi perforált anyagú, kellően ruganyos, mégis viszonylag stabil tartást ad. A fejlámpa tartó része kemény kopogós műanyag, ebbe pattan be a fejlámpa 4 karom közé. Ez is megtartja a HM61R Amber-t, de plusz biztonsági elemként egy gumi pántot is tett a gyártó a tartó közepére, amin szintén visszaköszön a márkajelölés. Egészen fontos, hogy a lámpa ebbe a tartóba egy pillanat alatt könnyen bepattintható, majd kivenni is szinte egyetlen mozdulattal ki tudjuk a helyéről, ha kézben szeretnénk tovább használni.
Használata számomra komfortos volt hosszabb távon is, bár a szilikonos tartók kevésbé nyomják meg a fejet több órás használat után, mint ez. Ötletes megoldás, hogy a közepén lévő vájatba a klipsz pont belefér, ezért nem kell levenni azt ha fejlámpaként szeretnénk használni a Fenix HM61R Amber modellt. Az ilyen apróságok különböztetik meg a tucatmárkáktól a felsőbb kategóriát. Jó hír, hogy létezik teljesen sötét, fényvisszaverő mintától mentes változata is a pántnak AFH-02 néven. Ha fontos a kevésbé feltűnő megjelenés, akkor is van lehetőségünk a tartozék pántot szintén minőségi, gyári darabra cserélni.
Mérete:
Viszonylag megritkult a pipalámpa készletem, ezeket találtam hirtelen csak itthon:
A sort a Fenix ARB-L18-3500U 18650 akkumulátorral kezdem, ezt egyből a tesztalany Fenix HM61R Amber fejlámpa követi. Látható, hogy igen visszafogott mérettel rendelkezik, a szintén 18650 akkut használó Olight Perun már nagyobb méretű, akárcsak a Convoy S2+ elemlámpám. A Nitecore HC35 2700 lumen maximális fényáramú fejlámpa “szörnyetege” már 21700 akkuval üzemel, és a méretén is látszik, hogy más kategória, minden tekintetben sokkal de sokkal nagyobb, mint a teszt tárgya.
Üzembe helyezés, kezelés:
Az üzembe helyezéshez először is fel kell töltenünk a tartozék Fenix ARB-L18-3500U típusjelölésű akkumulátort. Ha ezzel megvagyunk, és a zárókupakot is rászorítottuk a testre máris működésre kész állapotba kerül a Fenix HM61R Amber fejlámpánk. A fej tetején lévő nagy méretű nyomógombbal lehet vezérelni a lámpát.
Töltöttség visszajelzés:
Egyet “kattintva” a gombon a gumi nyomógomb alatti visszajelző LED szín és fényjelzéssel tudatja a használóval az akku töltöttségi fokát. Folyamatos zöld fényjelzés az akku több, mint 85%-os töltöttségét jelzi. A zölden villogó fényjelzés az akkumulátor 50 – 85% közötti töltöttségét jelöli. A piros folyamatos fény az akkumulátor 25 – 50% közötti töltöttségét jelöli. A villogó piros fény az akku 25% alatti töltöttségét jelzi. Ez a töltöttség visszajelzés csak 18650 akku használata esetén működik pontosan.
Fehér fényű világítás:
A Fenix HM61R Amber változata, mint már említettem speciálisan a Kronium igényei szerint lett gyártva, az Ő elképzeléseiknek megfelelően. Gyakorlatban az egyik különbség a lámpa vezérlésében található a “sima” HM61R modellhez képest. A nyomógombot kb. 0,5 másodperc hosszan lenyomva az utoljára használt fehér fényű módban fog bekapcsolni. A gombon egyet kattintva a következő fokozatra lép a fehér fényű világítás. Az elérhető fokozatok: ECO (5 lm), alacsony (50 lm), közepes (150 lm), magas (400 lm) és a turbó (1200 lm). Ezek a fokozatok ebben a sorrendben ciklikusan követik egymást. A gombot ismételten kb. 0,5 másodperc hosszan lenyomva kikapcsol. Nincs villogás, nincs egyéb gombparancs, egyszerű, pont ahogy kell egy munkaeszköznél.
Természetesen rendelkezik aktív túlmelegedés védelemmel is a Fenix HM61R Amber. Az alapmodellnél valamivel feljebb emelt 65°C-os belső hőmérsékletnél kezd el szabályozni a turbó fokozat használata közben. Ezzel némileg magasabb fényáramon tartható és hosszabb ideig a fejlámpa használat közben. Fénye természetesen PWM villogástól mentes minden fokozaton.
Vörös fényű világítás:
A vörös fény csak kikapcsolt fejlámpa esetén aktiválható. Ennek elsődleges oka, hogy így az éjjeli látást meg tudjuk őrizni. Ez az egyik nagyobb különbség a “sima” HM61R modellel szemben, amiben viszont csak a fehér fényű mód felvillanása (vagy bekapcsolása) után lehet váltani a vörös fényre, ezzel hosszú perceket veszítve, hogy ismét alkalmazkodjon a sötétséghez a szemünk. A gombon duplán kattintva a Fenix HM61R Amber az utoljára használt vörös fényű módban kapcsol be. Bizony, nem csak a fehér, a vörös fénynek is van módmemóriája! A gombon egyet kattintva a következő vörös fényű fokozatba lép a HM61R Amber. Az alacsony vörös fény (1 lm) után a közepes vörös fény (5 lm), majd végül a vörös villogó fény (5 lm) követik egymást ciklikusan. A gombot hosszan lenyomva lehet a fejlámpát kikapcsolni.
Beépített töltés:
A Fenix HM61R Amber rendelkezik beépített töltőelektronikával, ami speciális mágneses csatlakozón keresztül tölti fel a fejlámpánkat. A tartozék rövid töltőkábel egyik végén USB csatlakozó, a másik végén a kerek mágneses töltőcsatlakozó található. A mágneses töltőfejet feltapasztva a fejlámpa hátsó részére vörös fényű LED jelzi a mágneses részen a töltés folyamatát. A töltőáram 5,07 V feszültség mellett 1,16 A áramerősségű. A töltési folyamat végeztével átvált zöldre a fényjelzés. Kis pihenő után az akkumulátorban 4,11 V feszültséget mértem, ami azt jelenti, hogy nagyon óvatosan bánik az akkuval, nem tölti túl. Ezzel viszont némi üzemidőt veszítünk, mivel nincs az akkumulátor teljesen feltöltve. Sokakat érdekel, ezért azt is kipróbáltam mi történik, ha nincs akku a lámpában és úgy tesszük fel a töltőre: a turbó fokozat hamar visszalép, de az összes többi fokozatban tökéletesen működőképes a Fenix HM61R Amber. Így akár végtelen ideig képes egyhuzamban működni!
Tartozék akkumulátor:
A Fenix HM61R Amber modellhez a tartozék akkumulátor az alapcsomaggal szemben egy Fenix ARB-L18-3500U jelzésű, 3500 mAh kapacitású 18650 akkumulátor. Ez az akku rendelkezik mikro USB töltőcsatlakozóval. Ha véletlenül otthon maradna a speciális mágneses töltőfej akkor sem kell csüggednünk, van esély arra, hogy a lemerült fejlámpánkat ismét életre keltsük! Ez igen jó ötlet, mert az esetek jelentős részében én sem viszem magammal a mágneses töltésű lámpáim töltőkábelét, mikro USB kábelt pedig könnyebben találhatunk szinte bárhol.
A töltés során az alábbi értékeket mértem: a töltőáram 5,08 V feszültség mellett 0,86 A áramerősségű volt. Az akku a töltés során érezhetően melegedett a pozitív pólusnál. A töltés alatt piros fényű LED jelzi a töltés folyamatát, ami a töltés végén átvált zöld fényjelzésre. Az akkuban pici pihenő után 4,18 V feszültséget mértem, ami tökéletes!
Mérések:
Méretei:
– hossza: 101 mm
– fej legnagyobb átmérője: 31 mm
– test legnagyobb átmérője (klipsznél): 26 mm
Tömege áramforrás nélkül: 56,0 g
Tömege a tartozék áramforrással: 105,6 g
Nyugalmi áramfelvétele 4,4 µA, ami kiemelkedően jó eredmény, az akku kb. soha nem fog lemerülni kikapcsolt lámpánál.
Mért színhőmérséklete ~4400 K
Hőtermelése:
A szokásos 15 perces tesztet elvégeztem a Fenix HM61R Amber elemlámpával is:
A szobahőmérsékleten, turbó fokozatban indított Fenix HM61R Amber fejének legmelegebb pontja a visszalépés előtt láthatóan hirtelen felmelegszik az első percben, ez azonban utána már lelassul. Nagyjából 10 perc alatt éri el a fej azt a hőfokot, ahonnan már nem tud a folyamatos szabályozás miatt tovább melegedni. A grafikont látva fontos tudatosítani azonban azt, hogy ez a görbe minden esetben így fog kinézni. A legmelegebb pontja nem éri el a 60°C hőfokot, de ehhez ha hideg vagy szeles idő van, akkor magasabb fényáram fog társulni, míg forró nyári estén valamivel alacsonyabb.
Fényerő:
Mért fényerő feltöltött akkuval, indítás után 30 másodperccel:
– Turbó fokozat 4775 cd (-10%), FL1 szabvány szerint számolva 138 m hatótáv.
– Turbó fokozat visszalépés után 2950 cd, FL1 szabvány szerint számolva 109 m hatótáv.
– Magas fokozat 1450 cd (-10%), FL1 szabvány szerint számolva 76 m hatótáv.
A fényerőben mért nagyjából 10%-al alacsonyabb értékeket a promóciós anyagban szereplő értékekkel szemben azt gondolom, hogy a LED cseréje okozza, és nem az, hogy a termék ne tudná a gyári specifikációt. Minden bizonnyal erre a kis piacra gyártott modell esetében nem végeztek újabb méréseket, én viszont most megtettem, ezekre lehet számítani a melegebb színhőmérsékletű HM61R Amber esetében.
Futásidő:
Ebből a mérésből sok információt le lehet szűrni, ezért fontosnak tartom, hogy minden lámpa esetén lefuttassam. Ebben az esetben a gyártó konstans kimenetet ígér, amire igazán kíváncsi voltam, mert a Fenixek esetében ez viszonylag ritka, inkább a hosszabb üzemidőre fektetik a hangsúlyt.
A turbó fokozatról készült grafikon láthatóan nem a megszokott egyenes vonal. Ennek oka a folyamatos aktív hőszabályozás. Mikor eléri a 65°C hőmérsékletet, akkor elkezdi csökkenteni a fényáramot a Fenix HM61R Amber. Amint visszahűlt ismét emelni fogja, míg újra el nem éri a beállított hőfokot. A szobában a mérés közben 26°C hőmérséklet volt, de pl. télen kinti használat közben magasabb fényáramot fog a fejlámpánk tartani. A turbó fokozat 1200 lumenes fényáramát egy percig tartja, majd a 2. percre visszalép 72%-ra, ami kb. 865 lumen értéket jelent. 5,5 perc után kezdi csökkenteni a fényáramot, de itt már látható az aktív túlmelegedés védelem munkája is. A fényáram középértéke kb. 40%-a a kezdeti fényáramnak, vagyis nagyjából 480 lumen. 173. percnél lép vissza a fejlámpa 12%-os értékre, ami kb. 145 lumen fényáramot jelent. 182. percnél újabb visszalépés látható, immár 4%-ra (kb. 50 lumen). 193. perc után lép le holdfény módba, ekkor a mérést befejeztem.
A magas fokozatnál is elvégeztem a mérést, mert ott már elvileg konstans a kimenet és a hőmérséklete sem ugrik fel annyira, hogy a hővédelemnek be kellene avatkoznia. Ez a grafikonon is jól és pontosan látszik, hiszen indítást követően minimálisan ejti csak a fényáramot, amit egészen a 240. percig, vagyis pontosan 4 órán keresztül tart is stabilan! Eztán visszalép 35%-os értékre, ami kb. 140 lumen fényáramot jelent, ezt további 10 percig tartja. Újabb visszalépést követően a 250. perctől a 262. percig 11%-on, vagyis nagyjából 44 lumenes fényáramon jár a lámpa. Ekkor visszalép holdfény módra, a mérést eztán befejeztem. Erről a 400 lumenről érdemes annyit tudnotok, hogy bőven elegendő akár erdei ösvényeken teljes biztonságban haladáshoz is, de a közepes fokozat 150 lumenje, ami 12 órás üzemidőt ígér is elégséges ahhoz, hogy kellően távolra ellássunk előre, de közben a lábunk előtt is legyen elegendő mennyiségű fény.
Fénye:
Az elkészült képek kivételesen nem a megszokott terepen készültek, picit nagyobb és nyitottabb térben fotóztam le a fejlámpák fényét a legmagasabb fokozatukon. A vörös fényt annak alacsony mivolta miatt nem fotóztam, az főként közeli alkalmazásra használható zárt térben, vagy pár méteres távolságon belül.
A sorozatot az egyik klasszikus és nagy kedvenc fejlámpámmal kezdeném, a Nitecore HC65 modell fényével. Láthatóan szélesen szórja a fényt, de fényerőből nincs túl sok neki, nem jut túl távolra a fénye, nagyjából 50 méteres távolságon lehet vele jól látni. Ez már a turbó fokozat, ennél többre ez a fejlámpa nem is képes. Második fotón a Convoy S2+ 6×7135 vezérlős változatának fénynyalábja látható. Érdekes, hogy a szemre kevésbé távolra világító rúdlámpa a mérések alapján magasabb fényerővel rendelkezik, akárcsak az őt követő Olight Perun, ami a magasabb fényerő mellé magasabb fényárammal is rendelkezik. Távolságra azonban nem marad le a Fenix HM61R Amber, ami szélesen teríti a fényt, és mellé egészen távolra is elvilágít. Utolsó fotón a “kakukktojás” Nitecore HC35 látható turbó fokozatban. A 21700 akkut használó, 2700 lumenes maximális fényáramra képes fejlámpa fénybe borítja a környezetét – 30 másodpercre.
Konklúzió:
Először is ki kell emeljem ismételten, hogy az általam kipróbált fejlámpa nem a piacon kapható Fenix HM61R, hanem az “Amber” jelölésű verzió, amit a Kroniumtól tudunk beszerezni, hiszen az ő kérésükre készíti a gyártó. A fénye szinte tökéletes, jobbat legalábbis nem nagyon kívánhatna senki. A melegebb színhőmérséklet a szemnek kellemes, akárcsak a végtelenül széles világítási szög, ami szinte 180 fokban félgömb alakban mindent bevilágít maga előtt. A lencsét jól választotta meg a gyártó, mert maradt egy érzékelhető hotspot, ennek köszönhetően fejlámpához mérten kellemesen távolra el tud világítani a HM61R Amber. A vörös fény szintén kellemes plusz, ami pipalámpákban még nem túl elterjedt dolog, viszont nagyon hasznos tud lenni azoknak, akiknek fontos az éjszakai látás megőrzése. Az Amber itt is úgy lett megváltoztatva, hogy az tökéletesen ellássa a kitalált feladatát, szemben a HM61R egyéb változataival, amik a fehér fény bekapcsolásával a vörös fény előtt elvakítják a használót.
Az akku kapacitása tökéletes, az üzemidők teljesen rendben vannak, és ami ma már fontos szempont, hogy működik minden button top akkuval -flat top akkukkal nem -, nincs szükség speciális akkura a használatához. A fokozatok elosztása is praktikus. A csomag teljes, gyakorlatilag azonnal munkára lehet fogni és mindenből a lehető legjobbat kapjuk kompromisszumok nélkül. Negatívumként talán azt tudom megemlíteni, hogy nem a leginkább korszerűnek számító type-c csatlakozóval van ellátva az akku, és a vörös fényből lehetne plusz egy még erősebb fokozat is a sorban, valamint a fehér fény ECO fokozata lehetne 1 lumenes, vagy még annál is halványabb fényű. Nincs azonnali turbó és ECO mód elérés sem, de másba tényleg nem tudok belekötni, mert ez egy igazán jó munkalámpa igazán jó fénnyel. A töltöttség visszajelzés, a klipsz, a kidolgozottság, mind-mind csak megerősítik bennem, hogy ez egy ajánlott modell legyen a piacon lévő fejlámpák között.
Megvásárolható az importőrtől közvetlenül, kuponos kedvezménnyel:
Fenix HM61R Amber