Bevezető:
Réges-rég egy messzi-messzi galaxisban még nem létezett a sokak által kedvelt Convoy S2+ elemlámpa. Az elődje, a Convoy S2 (simán, plusz nélkül) volt a Convoy EDC elemlámpája: kompakt méret, egy 18650 akku és jó fényerő. Az igényeket követve Simon (a Convoy tulajdonosa) fejlesztgette az eredeti modellt, kapott rövidebb OP reflektort és szinte hotspot-tól mentes vetítési képet, picit átrajzolta a vonalait és megalkotta az S2+ modellt, ami a mai napig nagy népszerűségnek örvend, nem véletlenül. Azonban több gyártó is kitartott vagy újra kiadott erősen hotspot-os vetítési képű apró lámpákat SMO reflektorral és a korral haladva már a gyárilag dóm mentes Cree XPL-HI LED-del szerelve. Sok esetben pont az a 20-30 méter plusz fénynyaláb hiányzik, amit az OP reflektoros S2+ már nem világít meg, több esetben én is szembesültem ezzel. A válasz is megérkezett: Convoy S2 XPL-HI.
Szerencsére nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha ilyen tulajdonságokkal rendelkező elemlámpát szeretnénk! Simon újragondolta a régi modellt és a kor igényeinek megfelelő változatban kiadta a Convoy S2 XPL-HI személyében. Sok újdonságot nem hordoz a már részletesen bemutatott S2+ modellhez képest, ezért néhol ez a cikkem nem lesz annyira részletes, viszont a népszerű modellel több helyen is össze fogom hasonlítani, hogy mindenki képbe kerüljön, hogy mik a fő különbségek. Lássunk is neki!
Gyártói specifikáció:
Gyártó: Convoy
Modell: S2 XPL-HI
Emitter típusa: Cree XPL-HI – V2-1A/U6-3A/U6-4B/U4-7A
Maximális fényáram: 1000LM/940LM/840LM/840LM
Színhőmérséklet: 6500K/5000K/4500K/3000K
Lámpatest anyaga: alumínium
Lencse anyaga: üveg (bevonatok nélkül)
Reflektor típusa: alumínium sima (SMO)
Kapcsoló típusa: Reverse clicky
Áramforrás: 18650 lítium akkumulátor
Módok: 5 (alacsony, közepes, magas, stroboszkóp, SOS)
Csomag tartalma:
Az új Convoy S2 XPL-HI változat nem kapott díszdobozos csomagolást. Egyszerű fehér, jelölések nélküli papírdobozban érkezett. A dobozban bubis fólia védi az utazás viszontagságaitól. A lámpán kívül tartalmaz még egy egyszerű filléres csuklópántot is a csomag. Ennyi, semmi több. Nem is kell, a lámpánk legyen jó, ne a körítés legyen túlzó.
Üzembe helyezés, kezelés:
Egy 18650-es akkumulátorra lesz szükségünk ahhoz, hogy működésre bírjuk a Convoy S2 XPL-HI modellt. Akkuból mivel a driver és a zárókupak felől is rugóval csatlakozik ezért használható button top és flat top típusú is, mindkettővel tökéletesen létrejön az elektromos kontakt. Behelyezve az akkut a zárókupakban lévő reverse clicky kapcsolóval tudjuk vezérelni a világítási módokat, a csoportváltás is ezzel történik.
A kapcsoló fekete gumiborítást kapott. A bekapcsoláshoz a reverse clicky típusú kapcsolót teljesen be kell nyomni “kattanásig”, utána kezd világítani a lámpa. Félig benyomva a kapcsolót, majd visszaengedve történik a módváltás. A driverben a világítási módok két csoportra vannak osztva. Az egyik csoportban csak világítási fokozatok vannak: alacsony, közepes, magas. A másik csoport tartalmaz még ezen felül egy fix frekvenciájú stroboszkópot és SOS morze jelzést is.
A csoportok közt alacsony fokozatban tudunk váltani. Bekapcsolva a lámpát alacsony fokozatban kb. 5 másodperc múltán villant egyet a driver. Ekkor kell megszakítanunk az áramkört, mintha fokozatot váltanánk, de ki is kapcsolhatjuk teljesen egy “kattintással” az elemlámpát. Ilyenkor az inaktív csoport aktiválódik. Akiknek felesleges a villogó mód (az emberek 99%-nak) az könnyedén megszabadulhat tőlük. A driver tartalmaz módmemóriát. Amelyik fokozatban használtuk legalább 3 másodpercet azt megjegyzi, majd ismételt bekapcsoláskor az lesz újra az aktív. Van benne még fordított polaritás védelem, valamint alacsony feszültség védelem is, tehát nyugodtan használhatjuk védelem nélküli cellával is.

Hőtermelése:
A melegedés bizony nem változott a Convoy S2 XPL-HI esetén sem pozitív irányban. Mivel a driver maradt a régi jól bevált Nanjg 105D alapú, így annak minden előnyét és hátrányát megkapjuk. A nálam járt példány a legerősebb 8×7135 driver-rel volt szerelve, így melegedett a szokásos 15 perces teszt alatt:
A grafikon tartalmazza az ugyanilyen driver-rel szerelt S2+ XM-L2 LED-es változatának hőmérsékletét is. Mondhatjuk, hogy nincs a kettő között érdemi különbség, nagyon minimális mértékben az S2+ jobban szerepelt, de összesen 1°C különbségről beszélhetünk. Mivel mindkettő billogozásra alkalmassá vált a 15 perc alatt ezért szerintem eltekinthetünk a hőtermelésbeli különbségtől. Mindkettő túlforrósodik huzamosabb használat során, ez tény. Ami szintén tény, hogy nem vesz vissza a maximális fényerőből. Van olyan helyzet, mikor ez utóbbi hasznosabb, de az esetek nagy részében jobb egy hővédelemmel rendelkező driver.
Mért áramfelvételek:
- 0,13A
- 1,17A
- 2,87A
Felépítés:
A már jól ismert három fő alkotóelemből áll össze a Convoy S2 XPL-HI elemlámpa is:
Fej:
Az S2+ és az Convoy S2 XPL-HI leginkább ebben térnek el egymástól. Külsőre is látható különbség, az S2 feje hosszabb, illetve az oldalán 6 darab apró hűtőborda szerűség lett kialakítva. A réz pill rövidebb, a reflektor pedig hosszabb az S2-ben. Az átmérő mindkettő esetében 20mm, a hossza az S2+ OP reflektornak 11,4mm, míg az S2 SMO reflektora 19mm.

Még egy nagyon fontos különbséget találtam a kettő közt, mégpedig az S2 XPL-HI LED-je már rézből készült csillagra lett forrasztva, szemben az S2+ alu csillagjával. A driver mindkettőben ugyan az a Nanjg 105D típus található, ebben nem történt változás. A lencse bevonatok nélküli, előtte pedig GITD gumigyűrű biztosítja a fej vízállóságát.

Test:
A test nagy meglepetéseket nem tartogat számunkra. Nagy részét a rombusz mintázatú felület teszi ki, rajta található bemaráson látható a gyártó logója és a típusjelzés. A menetek szépek, könnyen járnak, hozzák a megszokott minőséget. A fej felé nincs eloxálva, a zárókupak felé igen, csak a vége lett lecsiszolva, akárcsak az S2+ és az S3 esetében. Méretre a test egyforma mindhárom modellnél.

Zárókupak:
A zárókupak tartalmazza a már megszokott reverse clicky kapcsolót. A színes S2+ fém nyomógombot használ, szemben a fekete változattal, olyan viszont nincs itthon, cserébe mellé tettem az S3 zárókupakját, ami szintén fekete gumi nyomógombot alkalmaz. Ezek leginkább formára térnek el egymástól. Legnagyobb bánatomra a zárókupak körüli perem nem lett újra tervezve, a nyomógomb körül körbefut. Gyertyaként felállítható, viszont kesztyűben az S2+ és az S3 könnyebben kezelhető a kimélyítések miatt mint a tesztalany Convoy S2 XPL-HI változat.

Általam mért teljes hossza 122mm, legnagyobb átmérője 24mm, tömege akkumulátor nélkül 75g.
Egy kis méregetés:
Számszerű különbséget is mértem a Convoy S2+ és a Convoy S2 XPL-HI között. Az S2+ a legerősebb driver-rel, XM-L2 U2-1A LED-del szerelve 5156cd értéket tudott az FL1 szabvány szerinti mérés során. A Convoy S2 XPL-HI U6-3A esetén 12280cd értéket mértem. Kiszámolva az FL1 szabvány szerinti világítási távolság: S2+ esetén 144m (hahaha), S2 XPL-HI változatnál pedig 221m (persze). Reálisan nézve: S2+ 50m környéke, S2 XPL-HI 80m környéke.

Fénye:
Most csak Convoy elemlámpák szerepelnek a tesztképeken, ez nem a véletlen műve. A megszokott hely, a szokásos beállításokkal készült képek:
Első fotón a Convoy S2+ XM-L2 LED-del és a legerősebb driverrel lett lefotózva. Szélesen terített fényét sokan ismeritek már. A következő képen szerepel a tesztalany Convoy S2 XPL-HI változata. Jól láthatóan távolabbra világít, mint az előző versenyző. A mélyebb reflektor miatt távolabb kezdődik a fénysugár, ezt érdemes megfigyelni a fotón. Mint a bevezetőben már írtam, kb. 20-30 méterrel növeli meg a hatótávot a mélyebb SMO reflektor. Egészen szép eredmény ettől a kis méretű elemlámpától. Harmadik képen a Convoy M1 XM-L2 LED-del és a legerősebb driver-rel szerelve. A nagyobb átmérőjű reflektor megteszi hatását, és picit távolabb világít, mint a Convoy S2 XPL-HI, mellette a szórt fény mennyisége is jelentős. Utolsó képre érdekességnek a C8-as alap XM-L2 LED-es változatát fotóztam. A nagy átmérőjű SMO reflektor távolra fókuszálja a fényét, jól látható a távolabb kialakuló erős hotspot, és előtte a kevesebb szórt fény jelenléte is.
Fényében minden fokozaton PWM villogás látható, ezt már megszokhattuk a driver-től.
Konklúzió:
A régi Convoy S2 felélesztése a mély SMO reflektorral és az újabb Cree XPL-HI LED-del szerintem jó ötlet volt. Nevesebb gyártók már régóta élnek ezzel a lehetőséggel, úgy néz ki, hogy van is igény rájuk. Ilyen apró reflektor esetén a szórt fényből viszonylag keveset veszítünk el, cserébe jól láthatóan távolabbra világít, mint az XM-L2 LED-del szerelt változat. Akinek pont ez a 20-30 méter plusz hiányzik, de az M1-est vagy a C8-ast már a mérete miatt nem szeretné zsebre vágni, annak kifejezetten jó választás.

Szerencsére az árazása sem lett túlzó az új modellnek, így nem kell a családnak koplalnia, ha birtokolni szeretnénk. A tesztben az 5000K-es színhőmérsékletű U6-3A verziót próbálgattam, ami a képeken is jól látható enyhén sárgás fényt jelenti. Kuponnal ez volt olcsóbban elhozható, de ha választhattam volna akkor a hidegebb színhőmérsékletű változatot vásároltam volna meg. Meg kell jegyeznem, hogy a hotspot közepén a LED sárga színezése még erősebben látszik, ami közelre világítva látható, normál használat közben viszont nem zavaró (csak a tudat). Egyelőre a legerősebb driver-rel szerelve kapható, ami pontosan illeszkedik a modell karakteréhez. Alacsonyabb teljesítményű driver beépítését ehhez a változathoz nem javasolnám, hiszen pont azt a pluszt veszítenénk el, amit a + jel nélküli S2 ad számunkra.