JETBeam E40R elemlámpa teszt – bevezető:
EDC felszerelés része lehet szerintem egy 18650 akkus elemlámpa is, persze csak akkor, ha a fizikális méretei visszafogottak tudnak maradni. Erre akár egy kiváló és olcsó Convoy S2+ is megfelelhet. Azonban sok esetben még rövidebb, még kompaktabb méretre vágyunk, de nem szeretnénk lemondani a 18650-es méretű akkuról, esetleg még a beépített töltést is szeretnénk, hogy legyen benne. Ilyen elemlámpa a JETBeam E40R. Nem csak azért különleges, mert pici, és töltő is van benne, hanem azért is, mert nem a megszokott Cree LED-et, hanem a Luminus SST40-es LED-jét használja. Ez annyira új még elemlámpákban, hogy a marketing osztály dolgozóit is összezavarta teljesen, de erről majd később.
Gyártói specifikáció:
Gyártó: JETBeam
Modell: E40R
Emitter típusa: Luminus SST-40 N4 BC
Maximális fényáram: 1150 lm
Maximális fényerő: 9600 cd
Színhőmérséklet: 6500 K
Kapcsoló típusa: Elektronikus
Lencse anyaga: üveg (tükröződésmentes bevonattal)
Áramforrás: 1db 18650 akkumulátor (tartozék) vagy 2db CR123A fotóelem
Módok: 5 (turbó, magas, közepes, alacsony, stroboszkóp)
Újratölthető: Igen, micro USB porton keresztül
Bevonat minősége: HAIII kemény eloxálás
Ejtésállóság: 1 m
Vízállóság: IPX-8
Csomag tartalma:
Na végre, ez jutott eszembe mikor kibontottam az elegáns matt fekete-sötétkék dobozt, amit fényes nyomtatással láttak el. Belsejében a szokásos átlátszó műanyag panel tartja az elemlámpát középen, benne a tartozék 18650 akkuval és végre 100% teljes pakkot kapunk. Kiesett a dobozból egy minőség-ellenőrzést igazoló kártya, garancia kártya, és egy kínai tanúsítvány arról, hogy ez mi is lenne. Jó minőségű csuklópánt, egyszerű, jelölések nélküli USB- mikro USB töltőkábel, két pót tömítő gyűrű, klipsz és egy olyan tuti övtok, hogy bármelyik gyártó megirigyelhetné. Még külön pót akku tartó zseb is van rajta gyárilag, a D gyűrű pedig fém, nem műanyag. A kezelési utasítás angol és kínai nyelven íródott, elég részletes. Ennél többet már kívánni sem tudunk, tényleg minden van hozzá.
Üzembe helyezés, kezelés:
Mindent megkapunk ami kell a JETBeam E40R működéséhez, még 18650-es méretű akkumulátort is! Ha kivettük az akku felett lévő biztonsági műanyag lapkát máris kezdődhet a móka. Kattintasz és nem történik semmi. Még egyszer, semmi. Ilyenkor ellenőrizni szokás, hogy minden megfelelő-e az elemlámpában, akku fel van-e töltve, kontakt mindenhol rendben van, ilyesmi. Minden rendben, újra összeteker, megnyomom a gombot és ismét semmi.
Dupla kattintás a gravírozott fém nyomógombon, jön a stroboszkóp. Szuper, működik, már ez is valami. Rövid kattintás, átlép a világítási módokba, mindegyik működik. Azért szép lassan előkotrom a dobozból a kezelési utasítást -emlékeztek, ez a gyengék fegyvere, nem a miénk! 🙂 -, mert itt valami nagyon nem kerek. Nézzük csak: bekapcsolás- hosszú gombnyomás. Ok! De milyen hosszú? Akárhogy is számolom, nagyon hosszú, én kerek 3 másodpercet mértem.

A driver tartalmaz módmemóriát, az utoljára használt fényerőn kapcsol be a JETBeam E40R. Eztán a módválasztás rövid kattintással történik. Meglepő módon nem alacsonytól magas felé, hanem a turbó fokozattól visszafelé lehet csak lépkedni a menüben. 4 elérhető világítási mód van: turbó, magas, közepes, és alacsony. Az egyetlen speciális mód egy fix frekvenciájú stroboszkóp, ezt minden esetben dupla kattintással aktiválhatjuk. Ha a sorban végig értünk következő kattintásra ismét a magas módról indul visszafelé. Kikapcsolni ismételten a hosszú, kb. 3 másodperces gombnyomással lehetséges.
Itt meg kell jegyezzem, hogy ez az elemlámpa kapkodó idegbetegeknek, gyakorlott és gyakori elemlámpa használóknak nem való. A hosszú ki- de még inkább a hosszú bekapcsolási idő elég zavaró tud lenni, ha valaki megszokta azt, hogy csak gyorsan előkapja az elemlámpát és azonnal világít vele. Én ilyen vagyok, engem ez zavart. Idősebbeknek, vagy valóban csak EDC felszerelés részeként használva ez nem jelent gondot, kivárják a sorukat. Nekünk viszont marad a három kattintás, mint gyors bekapcsolás némi stroboszkóp effekttel tűzdelve.
Töltöttség visszajelzés:
Szót kell még ejtenem a töltöttség visszajelzésről is, ami tájékoztat az akku állapotáról. A fém nyomógomb alatti zöld visszajelző LED egészen 3,4V-os feszültségig nem ad semmiféle fényjelzést. Amennyiben ezen érték alá csökken az akku feszültsége akkor másodpercenként egy zöld villanással jelzi, hogy merülőben az akkumulátor. Ha tovább merül és 3,0V alá csökken a feszültség akkor a folyamatos zöld fényjelzést csak néha szakítja meg gyors villogással, jelezve, hogy most már cseréljük ki, vagy töltsük fel a benne lévő cellát.
Hőtermelése:
Kis test, magas fényáram és időkorlátos magas fokozat, ezek a meghatározóak a görbe létrejötténél ami végül ilyen lett:
Jól láthatóan az első három percben meredeken emelkedik a hőmérséklet, majd a driver időkorlátja visszaveszi a teljesítményt a dokumentáció szerint 65%-os teljesítményre, már ha lehet nekik hinni. Minden esetre a ramping teljesen sima, szinte észrevétlenül csökken a fényerő. A hőmérséklet viszont jól láthatóan azonnal csökkenni kezd, majd szép lassan kezd emelkedni, kb. percenként 0,2°C értékkel, mindezt légmozgás nélküli szobában, zárókupakra állított elemlámpával.
Mért áramfelvételek:
- 2,98 A
- 0,55 A
- 0,07 A
- 0,01 A
Beépített töltés:
A fej oldalában lévő mikro USB csatlakozón keresztül fel is tölthetjük az elemlámpában lévő akkumulátort. Ehhez csak csatlakoztatnunk kell egy szabványos USB kimenettel rendelkező eszközhöz, vagy tápegységhez. Én ez utóbbival teszteltem. A mért áramfelvétele 4,98 V feszültség mellett 0,82A áramerősség, ami átlagos sebességű töltést tesz lehetővé.
Az akku töltése közben a nyomógomb alatti zöld LED villogással jelzi, hogy folyamatban van a töltés, a töltés befejezése előtt átvált folyamatos zöld fényjelzésre, de ekkor még nem szűnik meg az áramfelvétel, nem fejezte be a töltést a kezelési utasításban leírtakkal szemben. Kis idő múltán már teljesen feltölti a behelyezett akkut, az áramfelvétel is megszűnik. Picit hagytam pihenni az akkut és megmértem, hogy meddig töltötte. 4,19 V és 4,20 V feszültséget mértem a töltések végén, ami tökéletes eredmény!
Tartozék akkumulátor:
Mivel teljes csomagot kapunk ezért a gyártó csomagolt egy 18650 méretű akkumulátort is a JETBeam E40R elemlámpa mellé. A JL26 jelzésű 18650-es akku kapacitása 2600 mAh és a rajta lévő felirat szerint Kínában készül. Nyilván nem vett gyártósort a JETBeam, nagy valószínűséggel valamelyik jól ismert Samsung 26-os akku van átcsomagolva. Nulla, azaz nulla információt találtam az akkuról még a gyártó honlapján is, szóval tételezzük fel, hogy mit gondolok.
Nem elég, hogy az E40R típust sem találtam meg az EDC sorozatban, de az akkuról még a google sem talált semmit. Sebaj, megnéztem kapacitás teszten mit mutat, a mért kapacitása 2587 mAh első merítésre, ami elég korrekt eredmény, belső ellenállása 98 mΩ. Szóval az akku rendben van, bár nem egy acélos típus, de a feladatát ellátja hibátlanul és a kapacitás is valós.
Felépítés:
A JETBeam E40R felépítése a klasszikus elemlámpa felépítést követi és három fő alkotó elemre bontható:
Fej:
A fej tartalmaz minden elektronikát. Itt kapott helyet a LED, a driver és a kapcsoló is a beépített töltőn és annak csatlakozó nyílásán kívül. Elöl a bezel gyűrű ragasztva van, nem sikerült letekernem. Alatta gumi tömítőgyűrű szorítja a kétoldali AR bevonattal ellátott lencsét az alu textúrázott (OP) reflektornak. A reflektor fehér műanyag központosító gyűrűvel fekszik fel a Luminus SST40 LED köré tökéletesen középen.
Kívülről a bezel alatt egy kékre eloxált gyűrűt találunk, ami kicsit feldobja a látványt, a sorozatszámot ezen találhatjuk meg. Utána nyolcszög kialakításban találhatunk három hűtőbordát, illetve egymással szemben az elektronikus kapcsoló fém gravírozott borítását valamint vele szemben lévő oldalon a mikro USB töltőcsatlakozót gumi borítás alatt. Ez után egy kis barázda választja el a fej végén lévő gyűrűt, melyre a gyártó megnevezése és a típusjelölés is felkerült. A fej belső felében a driver hátsó fele látható, közepén egy réz tömbbel, amely a pozitív csatlakozó szerepét tölti be.
Test:
A test tisztességes falvastagságú csőből lett kialakítva. A menetek a fej és a zárókupak felé különböző hosszúságúak és átmérőjűek, mindkét végén végig eloxáltak, gyönyörű ritka trapéz meneteket találunk, akárcsak egy prémium terméknél. A menetek végén egy-egy piros szilikonos tömítő gyűrű állja útját a testbe jutó anyagoknak. A test külső részén a két mentes rész között a zárókupak felé egy gyűrűt képeztek ki, ami a zárókupak magasabb átmérőjéhez passzol. Középső részén rombusz mintát találunk egy-egy barázdával előtte-mögötte.
Zárókupak:
Teljesen ingerszegény a zárókupak. Alja nem sík, egy apró mélyedést martak rá, de csak díszítő jellege van, haszna nincs. A test oldala felé szépen lekerekítették az élt, kellemes kézbe fogni. Itt marták ki a csuklópánt akasztóját is. Meg van, ott van, szűkös és vékony a fala. Ez sehogy nem illik a formavilágába. Oldalán a testről ismerős rombusz mintázatot is megtalálhatjuk egy szakaszon. Belső felében csak a mentet és egy aranyozott rugót találunk. Itt kell szót ejtenem a klipszről, ami nem a megszokott rápattintós típus, hanem egy hajlított rozsdamentes acél lemezből készült.
Ezzel nem is lenne baj, hiszen tisztességes a falvastagsága. Ellenben még ha feltettük és meghúztuk a zárókupakot akkor is gond nélkül “lötyög” és körbe lehet forgatni. Ezért egy nagy fekete pont nekik, hiszen eddig egy prémium terméket vizsgálgattam. Ez sehogy nem illik a képbe.
Általam mért tömege 62,8 g akkumulátor nélkül. Teljes hossza 107 mm, legnagyobb átmérője a fejen mérhető 28 mm.
Fénye:
A képeket a szokásos 100 méteres teszthelyemen készítettem néhány ismertebb elemlámpával. Íme az elkészült fotók:
Első képen a közkedvelt és ismert Convoy S2+ legerősebb kiépítésben. Közvetlen utána a második fotón látható a tesztalany JETBeam E40R fénye. Érdemes megfigyelni, hogy mennyire széles a sugárzási szög, még az S2+-nál is sokkal szélesebben terít. És ez még nem minden, a jól meghajtott Luminus LED távolabb is erősebb megvilágítást nyújt, nem kell sokat ragozni, erősebb nála! Harmadik fotón a nem olyan régen bemutatott Fitorch P20R fénye látható a harmadik LED-típus, egy Cree XP-L2 személyében. Más karakter, már távolabbra is erősebben világít el. Utolsó képen a nagyobb fejátmérővel rendelkező Convoy M1 fénye látható. Ő világít a legtávolabbra a fotózott elemlámpák közül.
Fényében egyik fokozaton sem tapasztalható PWM villogás.
Konklúzió:
A cikk végére jól láthatóan pozitív véleményem alakult ki a JETBeam E40R EDC elemlámpáról. A negatívumok sora a hosszú ki és bekapcsolási idővel kezdődik és sajnos a kapcsolót sem lehetséges lockolni, az ultra gagyira sikerült klipsz felfogatással viszont véget is ér. Ezeket leszámítva egy nagyon jó elemlámpát ismertem meg személyében. A mérete tényleg jól eltalált, zsebben sem zavaró de a tartozék övtok még a hordását is megkönnyíti. A kapcsoló ugyan nem zárható, de ezt megtehetjük mi is a zárókupak enyhe letekerésével.

A kidolgozás minősége abszolút a felső kategóriát idézi, a bevonat is hibátlan minőségűnek tűnik. Mivel teljes készletet kapunk akkuval és beépített töltéssel ezért vásárlás után azonnal használatba is vehetjük. A fénye teljesen rendben van, meglepően nagy a sugárzási szöge, ereje pedig bőségesen elegendő. Tetszett az időkorlátos magas fokozat is, ezzel a vetélytárs Convoy S2+ egyik legnagyobb hibája is ki lett küszöbölve, nem forrósodik túl a test a használat során. A másik nagy hibáját, a holdfény mód pótolja tesztem alanyában, szóval csupa jó dolgot kellett megtapasztalnom általa. Ha nem árnyalná be pár apróság akkor azt kellene mondanom, hogy ez egy kiváló EDC elemlámpa, de így csak annyit tudok mondani, hogy jó elemlámpa EDC felhasználásra is, de feltételekkel.
Üdvözletem!
Azt szeretném megkérdezni, hogy fordított polaritás elleni védelem, túlmerítés elleni védelem van-e benne, és hogy védelem nélküli akkumulátorokkal (akár flat top-al is) használható-e a lámpa? Előre is köszönöm a válaszod!
Üdv, Gábor
Szia Gábor!
Máskor rendelés előtt kérdezz 😉
Fordított polaritás védelem: nem írja sehol konkrétan, csak utal a manual is arra, hogy kettős védelem van beépítve. Bízva abban, hogy nem kukázom le az elemlámpám betettem fordítva az akkut, próbáltam bekapcsolni, de nem történt semmi. Aztán némi félelemmel karöltve visszatettem az akkut polaritás helyesen és ismét nyomtam hosszan a gombot. Bekapcsolt, működik. Szóval az egyik védelem a kettő közül biztosan erre vonatkozik. A polaritás védelmet egy flat top 30Q akkuval végeztem el, a másik kérdésedre is igen a válasz, működik vele tökéletesen.
Üdv,
WestBam
Ps.: a fórumban is megválaszolom, hátha ott hamarabb olvasod.