Fitorch P20R XP-L2 – jó taktika

Bevezető:

Minden évben rengeteg új gyártó tűnik fel az elemlámpa piacon, közülük viszont nem túl sok éli meg az elkövetkező 2. vagy 3. évet. Lehetnek a gagyi kategóriába tartozó tucattermékeket nevükre szitázó manufaktúrák, de lehetnek csúcsminőségű termékeket gyártó kisebb cégek is. A Fitorch egy teljesen új gyártó, sok információt nem lehet fellelni róla. A termékeit nem a legalsó ársávba pozicionálják, és úgy néz ki, hogy tesznek is valamit a minőségért. A Fitorch P20R típus járt nálam tesztelésen, hogy jobban megismerjem én is ezt az új brand-et és tapasztalataim megosszam veletek. A specifikációja rendben van, a marketing anyag szerint pedig kifejezetten sok okos funkció került bele. Ezek után már én is kíváncsian vártam, hogy mégis milyen lesz a gyakorlatban.

Fitorch P20R oldalról

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Fitorch
Modell: P20R
Emitter típusa: Cree XP-L2
Maximális fényáram: 1180 lm
Maximális fényerő: 18600 cd
Kapcsoló típusa: Forward clicky + elektronikus
Lencse anyaga: üveg (tükröződésmentes bevonattal)
Áramforrás: 1db 18650 akkumulátor vagy 2 darab CR123 fotóelem
Módok:  5 (alacsony, közepes, magas, stroboszkóp, SOS)
Újratölthető: Igen, micro USB porton keresztül
Bevonat minősége: HAIII kemény eloxálás
Ejtésállóság: 2 m
Vízállóság: IPX8

Fitorch P20R doboza

Csomag tartalma:

Matt, selyem fényű fekete- narancssárga kartondobozban szállítják a Fitorch P20R típust, ami néhol fényes nyomtatást kapott. Igazán impozáns, ez alapján tényleg bármi lapulhat belül, még egy felső kategóriás termék is. Kibontva egy átlátszó műanyag panel tartja a dobozban mozdulatlanul az elemlámpát. A panel alatt találunk egy kiváló minőségű övtokot, jó minőségű csuklópántot, a hátsó nyomógombra egy pót fekete gumi borítást, egy pót gumi tömítőgyűrűt és mikro USB – USB kimenet konvertert kis kulcskarikával és lánccal, amivel powerbankként is használhatjuk az elemlámpát. A kezelési utasítás angol nyelven íródott, színesen nyomtatott kis papíron találjuk meg.

Fitorch P20R tartozékok

Üzembe helyezés, kezelés:

Mivel áramforrást nem tartalmaz a csomag, ezért arról nekünk kell gondoskodnunk. Ez lehet egy darab 18650 akkumulátor, két 16340-es (RCR123) akkumulátor, vagy 2 darab CR123 fotóelem is. Ha ezek közül bármelyiket behelyeztük a testbe máris működésre késszé válik a Fitorch P20R.

Fitorch P20R elölről

A zárókupakon lévő forward clicky kapcsolóval csak ki-be tudjuk kapcsolni az elemlámpát. Ha bekapcsoltuk akkor a fej oldalán lévő elektronikus kapcsoló körül fény jelzi, hogy a töltöttség milyen szinten áll. Zöld fény jelzi a megfelelő töltöttséget, ha 3,4 V alá csökken a feszültség akkor a zöld fény villogni kezd. 3 V alá csökkent akkufeszültség esetén gyors piros villogás jelzi az akku merülését.

Fitorch P20R indicator banner

A fém nyomógombot lenyomva tudunk a három fokozat között váltani. Alacsony, közepes és magas fokozatok követik egymást, majd kezdődik a sorozat elölről. A nyomógombot hosszan lenyomva kapcsolja be a változó frekvenciájú stroboszkópot, ismételt hosszú lenyomással ez átvált SOS morze villogására. Röviden kattintva a gombbal visszalép az utoljára használt fokozatba. Módmemória ugyanis van benne. Persze alacsony feszültség védelem is, ami a fényerőt visszaveszi a legkisebb fokozatba amennyiben az akku töltöttsége 10% alá esik.

Fitorch P20R hátulról

Hőtermelése:

Elkészítettem a Fitorch P20R hőtermelési grafikonját is ami lentebb látható.

Fitorch P20R hőtermelése

Mit kell rajta látni? Semmi különöset, hiszen melegedés az bizony nincs. A gyártó azt írja, hogy rendelkezik egy “Smart Temperature Control System” nevű rendszerrel. Ez sajnos csúsztatás, de legalábbis nem a teljes igazság. Feltűnt használat közben, de mérés közben is, hogy még fel sem melegszik a test, máris egy villanás kíséretében visszaveszi a fényerőt. Elővettem egy stoppert és gyorsan teszteltem is. “Meglepő” módon bármikor is mértem rá, mindig pontosan 2 perc után történt a visszalépés. Szóval a harmadik fokozat időzített visszalépéssel rendelkezik, ezt korrektebb lett volna kerek perec leírni.

Mért áramfelvétele:

  • 0,04 A
  • 1,05 A
  • 2 A

Beépített töltés és powerbank:

Fitorch P20R kapcsoló világítás

A fém oldalkapcsolóval szemben lévő oldalon találhatjuk meg a mikro USB nyílást, ahol az akkut tölteni és meríteni is tudjuk. Sajnos (vagy szerencsére?) a műanyag dugó annyira jól passzol, hogy nem igazán sikerült levennem csak jó pár perces szenvedés árán. Viszont ha kinyitottuk akkor már használatba is vehetjük mint töltőnyílás. Rácsatlakoztatva egy erősebb tápegységet elkezdett alacsony fokozatban világítani az elemlámpa és a fém nyomógomb körül piros villogással jelezte, hogy töltődik. Nem tudtam a fényt mire vélni, ezért elkezdtem a zárókupakon lévő kapcsolót kapcsolgatni – mindhiába, csak világított kitartóan a Fitorch P20R. A megoldást az oldalsó nyomógombon egy kattintás jelentette, ekkor végre sötét lett.

Fitorch P20R charge banner

Mit is lehet ebből leszűrni? Sajnos a zárókupakban lévő kapcsoló nem teljesen szakítja meg az áramkört, így egy alacsony belső fogyasztása még kikapcsolt elemlámpa esetén is van neki. Erre megoldás a zárókupak enyhe letekerése, ezzel fizikailag megszakad az áramkör. Ezek után viszont kellemes meglepetés ért, ugyanis a töltés bőven megugrotta a gyártói specifikációt! Általam mért töltőáram 4,92 V feszültség mellett 1,43 A áramerősség. A gyártó “csak” 1 A-es töltéssel reklámozza, pedig erre még én is ráhazudnám a másfelet. Simán. A töltés végén a gomb alatti fény nem váltott át zöldre, csak pirosan villogott, holott az áramfelvétel már megszűnt. Nem tudtam mire vélni, ezért próbálgattam mi lehet a baj. Töltés közben a zárókupakon lévő kapcsolót be kell kapcsolni! Eztán még egy picit játszott vele a töltő, majd átváltott a várt zöld fényjelzésre. Ekkor az akkuban 4,16 V-os feszültséget mértem, ami tökéletes eredmény, nem tölt túl!

PowerBank funkció:

Kapunk hozzá egy mikro USB kimenetű és USB bemenetű átalakítót, amivel az elemlámpa mint powerbank használható. Használatához az elemlámpát be kell kapcsolni, majd a nyomgomb körül piros-zöld váltakozó villogás jelzi, hogy éppen kisütés alatt van az akkumulátor. Mivel ekkor is világít az elemlámpa egy kattintással az oldalkapcsolón ki lehet kapcsolni a világítást. 1 A műterhelésen 4,91 V feszültség mellett 0,93 A töltőáramot mértem. Ugyan ezt 2 A műterhelésen megismételve sem kapcsolt ki a powerbank része, viszont a feszültség leesett 4,20 V-ra és a töltőáram 1,55 A értéket mutatott. Nem rossz egy egyszerű elemlámpától szerintem!

Felépítés:

A Fitorch P20R klasszikus felépítést követ és három fő részre bontható.

Fitorch P20R szétbontva

Fej:

A fej a vastag, agresszívebben fogazott bezel gyűrűvel kezdődik. Ez elég “taktikai” kinézetet ad az egész elemlámpának és a falvastagsága miatt talán hasznos is lehet önvédelem során. Alatta a lilás AR bevonattal ellátott üveglapot találjuk ami egy gumi tömítőgyűrűvel nyomódik az alumíniumból készült sima (SMO) reflektornak. A reflektor központosító gyűrűvel fekszik a Cree XP-L2 LED köré, ezért tökéletesen centerben van. A bezel gyűrűt nem sikerült letekernem, a gyártó a fejhez ragasztotta.

Fitorch P20R fej

Kívülről a bezel gyűrűre került egy figyelmeztetés, hogy felmelegedhet illetve a sorozatszámot is ide nyomtatták. A fény nyomógombos kapcsoló egy kiemelkedő profilon kapott helyet. Ebben a profilban lett kialakítva négy hűtőborda, valamint a gombbal szemben lévő oldalon van a mikro USB töltőaljzat nyílása. Ötletesen ezt a részét úgy képezték ki, hogy megakadályozza a lámpa elgurulását. Tetszik, hogy gondolkoztak is, nem csak a dizájn volt fontos. a fej eztán egy sima gyűrűben ér véget. Belső felében az egyedi driver látható csak, ami sajnos nem rugóval, hanem egy réz tömbbel csatlakozik az akku pozitív pólusához. Ha már taktikai kialakítást kapott az elemlámpa akkor tehettek volna ide egy rugót, hogy biztonságosabb legyen a kontakt esetleges ütődések esetén is. Érthetetlen.

Fitorch P20R charge discharge banner

Test:

A test egyszerű alumínium cső, két végén végig eloxált trapéz profilú, jó minőségű menetekkel. A menetek végén egy-egy gumi tömítő gyűrű felel a vízállóságért.  A zárókupak felé lévő végén a menetek előtt található egy szélesebb profil ahol a tartozék rozsdamentes acél klipsz fekszik fel.

Fitorch P20R test

A test közepén lévő felület kivételesen nem rombusz mintát, hanem gyűrűs mintát kapott. Ezt a két szemközti oldalán lemart sík felület töri meg, egyik oldalon a gyártó neve és webcíme, míg túlsó felén a típusszám és néhány nemzetközi szabvány jelölése lett rászitázva kiváló minőségben. A gyűrűket még ezektől 90 fokra két-két hosszanti barázda töri meg, ezeknek szerintem csak díszítő szerepe van.

Fitorch P20R test vége

Zárókupak:

Nem egy agyon bonyolított szerkezet a zárókupak sem. A végén egy fekete gumi nyomógombbal kapcsolhatjuk a forward clicky kapcsolót, körülötte a körbefutó peremet 180 fokonként kimélyítették, ezért kesztyűben is könnyen kapcsolható. A kiálló peremekben hatalmas ovális lyukak lettek kimarva, ide bármilyen csuklópánt könnyen befűzhető.

Fitorch P20R zárókupak

Külső felén a testen is látható gyűrűs mintából kapott, amit itt már 60 fokonként díszítenek barázdák. Belső felén alu gyűrű szorítja helyére a rugóval csatlakozó nyáklapot, amin a forward clicky kapcsoló található. Sajnos a gumi nyomógomb picit kijjebb áll, mint a zárókupak pereme, ezért nem állítható fel teljes biztonsággal gyertyaként.

Általam mért tömege akkumulátor nélkül 87,4 g, teljes hossza 139 mm, legnagyobb átmérője a fejen 28,4 mm, a test 24 mm átmérőjű, sajnos nem szabvány 25,4 mm-es.

Fénye:

A fényét is lefotóztam a szokásos helyemen. A jobb oldali távoli fa 100 m-es távolságra van pontosan.

Fitorch P20R fénye

Az első képen a sokak által ismert Convoy S2+ fénye látható, majd utána azonnal a Convoy M1 fénynyalábja. A kettő közti különbség elég jól látható, az M1 hozza a 100 m-es távolságot, mellette van szórt fénye is. A Harmadik képen a Fitorch P20R látható, amint ezt a távot próbája áttörni. Távolra nem olyan erős, mint az M1, de kb. 80 m-es távolságig a fénye kellemes homogén és erős a megvilágítás is.

Fényében alacsony fokozaton PWM villogás látható kamerán keresztül, a közepes és magas fokozatokban nem vettem ilyet észre.

Konklúzió:

A Kínai Fitorch szerintem jó úton jár, csak még finomítani kell itt-ott az elemlámpáján. Hosszú távú tapasztalatom nincs vele kapcsolatban, de úgy gondolom, hogy ha meghallgatják a felhasználói visszajelzéseket akkor lesz helyük a piacon. A gyártási minőséget én rendben találtam, a felületkezelés is elnyerte a tetszésem. A formavilága az szerintem erősen hajaz egy ismertebb gyártóra, persze ez csak magánvélemény és nyilván a véletlen műve.

Fitorch P20R mérete
18650 akku, Convoy S2+, Convoy M1, Fitorch P20R, Convoy C8

A beépített powerbank jó ötlet volt, még nem nagyon van elterjedve az elemlámpák közt ez a megoldás, csak néhány modell képes ilyen funkcióra. Az áramfelvétel a maximum fokozaton szerintem lehetne sokkal magasabb, ezáltal sokkal magasabb fényáramot és magasabb kandela értéket is elérhetne a gyártó, ha már az időzített visszaléptetést alkalmazta ebben a modellben a valós hőmérséklet figyelés helyett. A fénye nekem tetszett, a kezelése pedig elég egyértelmű, nem nagyon lehet elveszni a menürendszerben. Egyelőre én bizalmat szavazok a gyártónak, és remélem még fogok vele találkozni a jövőben, mikor már finomítottak a modelljeiken.

Fitorch P20R

Fitorch P20R XP-L2 – jó taktika” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.