Nitecore NL1829LTP akkumulátor teszt – bevezető:
Kevesen tudják, de biztosan páran már megtapasztaltátok, hogy a lítium akkumulátorok bizony nem barátok a hideg időjárással. Amint a hőmérő higanyszála lecsökken 0°C alá már észrevehető az elemlámpák gyengülése és esetleg a rövidebb üzemidő is szemet szúrhat. Érdekes, mert azt is gondolhatnánk, hogy bizony nagy hidegben jobb a hűtés, ezáltal nő a maximális fényerő használati ideje, javul a hatásfok. Ez részben igaz is, viszont jelentősen lecsökken az akkumulátor terhelhetősége, ugyanis megnő a belső ellenállása és csökken a kapacitása. Erre jelenthet megoldást a speciális kémiai összetételű Nitecore NL1829LTP és magasabb terhelhetőségű testvére, a Nitecore NL1829LTHP típusú akkumulátor használata. Nézzük meg mit jelenthet ez a gyakorlatban.
Nitecore NL1829LTP
A cikk első sorban erről az akkuról fog szólni, ugyanis ez áll rendelkezésemre, a magas terhelhetőségű NL1829LTHP testvéréről is fogok szót ejteni a cikkben, viszont azt nem tudom valós tesztelés alá vonni mivel azt nem vásároltam meg.
Nézzük mit állít a gyártó (zárójelben a magas terhelhetőségű NL1829LTHP adatai):
- -40°C hőmérsékletig használható
- 4A terhelhetőség (8A terhelhetőség)
- 2900mAh kapacitás
- védelmi elektronika túltöltés, túlmerítés és rövidzárlat ellen
- 500 ciklus élettartam
Jól láthatóan a két akku elég sok közös tulajdonsággal rendelkezik, leginkább a maximális terhelhetőségben térnek el egymástól. Míg a tesztben szereplő változat a sima elemlámpák szinte egészében elegendő teljesítmény leadására képes, addig a magasabb terhelhetőségű változatát már épített, vagy gyárilag is magas áramfelvételű elemlámpákba javasolja a gyártó. Én hiszek nekik, de jöjjön inkább a méregetés.
A teszt:
A kapacitást nem tudom lemérni a mélyhűtőben, kint pedig távol állunk jelenleg a -20°C hőmérséklettől, ezért némi cselhez folyamodtam, de a lényeg szerintem látható lesz így is.
Először is kerestem pár ellenfelet a főszereplő akkuhoz. A választásom a közkedvelt Samsung 30Q védelem nélküli változatára, egy Panasonic NCR18650B védett akkura és egy LiitoKala Lii-26A akkura (ami egy átcsomagolt Samsung 26JM cella) esett.
A tervem az alábbi:
Megmérem a belső ellenállását a celláknak szobahőmérsékleten, majd beteszem egy Convoy C8-ba ami 2,8A áramerősséget vesz fel, ezeket az értékeket feljegyzem, majd beteszem a hűtőbe az akkukat, lehűtöm 6°C hőmérsékletűre, a méréseket ismét elvégzem. Ha ezzel megvagyok bedobom őket a fagyasztóba, ahol már kevésbé kellemes -14°C hőmérséklet uralkodik. Ha átfagyott rendesen akkor újra elvégzem a fenti méréseket.

Szobahőmérsékleten:
Nitecore NL1829LTP:
Kapacitás teszt: Ha már megjött akkor gyorsan be is tettem az akkut egy teljes kapacitás tesztre az XTAR VP4 Plus Dragon töltőbe, talán ennek lehet hinni. A cella első ciklusáról beszélünk, tehát a kapacitása ha kis mértékben is, de még nőni fog mire a kémiai szerkezet teljesen összeáll. A teszt során 2922mAh kapacitás értéket adott a töltő, ami már biztató, hiszen a ráírt adatot máris tudja.
Belső ellenállás teszt: 58 mΩ ami tekintettel arra, hogy védelmet is tartalmaz vállalható érték.
Terheléses teszt: 2,72 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban, ez viszont elég alacsony érték.
Samsung 30Q:
Belső ellenállás teszt: 17 mΩ, vagyis tökéletes, nagyon alacsony érték.
Terheléses teszt: 2,80 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
NCR18650B:
Belső ellenállás teszt: 68 mΩ,
Terheléses teszt: 2,80 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
LiitoKala Lii-26A:
Belső ellenállás teszt: 29 mΩ,
Terheléses teszt: 2,80 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
6°C hőmérsékleten:
Nitecore NL1829LTP:
Belső ellenállás teszt: 64 mΩ,
Terheléses teszt: 2,61 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
Samsung 30Q:
Belső ellenállás teszt: 26 mΩ,
Terheléses teszt: 2,80 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
NCR18650B:
Belső ellenállás teszt: 74 mΩ,
Terheléses teszt: 2,71 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
LiitoKala Lii-26A:
Belső ellenállás teszt: 44 mΩ,
Terheléses teszt: 2,76 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
-14°C hőmérsékleten:
Nitecore NL1829LTP:
Belső ellenállás teszt: 85 mΩ,
Terheléses teszt: 2,33 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
Samsung 30Q:
Belső ellenállás teszt: 50 mΩ,
Terheléses teszt: 2,61 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
NCR18650B:
Belső ellenállás teszt: 97 mΩ,
Terheléses teszt: 2,14 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
LiitoKala Lii-26A:
Belső ellenállás teszt: 64 mΩ,
Terheléses teszt: 2,31 A áramfelvételt mértem a Convoy C8-ban.
Konklúzió:
Nézzük a tényeket (számokat). Nem mondanám kiemelkedően jó paraméterekkel rendelkező akkunak a Nitecore üdvöskéjét, ettől kicsit többet vártam tőle. A védelem nélküli Samsung 30Q INR cella kitűnően vizsgázott, a Panasonic cellának viszont láthatóan nem tesz jót a hideg időjárás. A szintén Samsung alapú LiitoKala cellának is nőtt a belső ellenállása és a teljesítménye is csökkent, de kevésbé, mint a nagyobb kapacitású NCR18650B akkué.
Sajnos a kapacitások közti különbséget nem tudtam megmérni, ha lett volna egy éjszaka legalább -20°C kint kivittem volna a töltőt, de sajnos egészen “meleg” volt mostanában. Az eredményektől függetlenül elhiszem, hogy ennek az akkunak van piaca és értelme, hiszen a mai napig probléma a szélsőséges hőmérséklet a lítium alapú akkumulátoroknak. Tudomásom szerint a Panasonic gyártja az alap ipari cellát, amit a Nitecore átfóliázva árul. Ugyan mértem fagyasztva is az akkukat, de az igazi különbség nagyobb hidegben valószínűleg jobban megmutatkozott volna, ugyanis az elterjedtebb cellákat -20°C hőmérsékletig szokták ajánlani maximum a gyártók, amire a Nitecore két speciális akkumulátora még további -20°C hőmérséklettel kontráz.

Általános otthoni felhasználásra szerintem nem éri meg vele foglalkozni, viszont vadászoknak például már érdekes lehet egy-egy fagyos téli éjjelen ha épp lesen vannak és lámpát is használnak. Jelenleg a kiskereskedelemben nem nagyon lehet még ilyen speciális cellákat vásárolni, a Nitecore innovációja ezért is érdemelte meg részemről ezt a rövid cikket.
Megvásárolható a magyarországi importőr webshopjában teljes garanciával:
Nitecore NL1829LTP