Astrolux C8 – túl a csúcson

Tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Mérések
Fénye
Konklúzió

Astrolux C8 híd

Bevezető:

Úgy néz ki, hogy kezd az időjárás a kegyeibe fogadni, szóval el tudtam menni fotózni. A télen begyűjtött összes elemlámpát megfotóztam, lett is jó sok kép, még nyáron is a mostani képeket fogjátok nézni, de a lényeg az, hogy sok olyan elemlámpám van jelenleg, amiket nagyon szeretnék megmutatni Nektek! Ezek közül az egyik legnagyobb meglepetést számomra a BangGood saját márkás C8 variánsa, az Astrolux C8 volt. A külső és a méret már ismert, de ami benne rejtőzik, nos az minden várakozásom felülmúlta. Kellemes árazás mellett kapunk olyan funkciókat, amik hasznosak, mi több, olyan fényáramot présel ki magából ez a modell, hogy még sok nagyobb elemlámpa is megirigyelheti, köszönhetően a FET driver-nek. Vajon jobb tud lenni valóban, mint a Convoy C8, az olcsó kompakt throwerek jelenlegi királya? A cikk végére erre is megkapja mindenki a választ, lássunk is neki!

Astrolux C8 oldalról

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Astrolux (BangGood)
Modell: C8
Emitter típusa: Cree XPL-HI (1A és 3A)
Maximális fényáram: 1300 lm
Maximális fényerő: 102000 cd
Színhőmérséklet: 1A: 6500 K, 3A: 5500 K
Lencse: keményített ásványi üveg kétoldali AR bevonattal
Kapcsoló típusa: reverse clicky
Áramforrás: 18650 lítium akkumulátor (ajánlott magas terhelhetőségű cella)
Módok: 2 módcsoport 4/7 mód (világítási, ezeken felül 3 speciális mód)
Bevonat: HAIII kemény eloxálás
Vízállóság: IPX8
Ejtésállóság: 1,5 m
Tömege: 126 g (akku nélkül)

Astrolux C8 doboza

Doboz tartalma:

Az Astrolux C8 elemlámpát az Astrolux elemlámpák jellegzetes csomagolásában kapjuk meg. Ez egy vastag kartondobozt jelent, ami natúr színű, rajta az Astrolux logó feketével nyomtatva, a többi adat viszont matricázva található. A kartondobozt kettészedve láthatóvá válik az elemlámpánk, amit vastag szivacsos profil tart a helyén. A tartozékok sora elég szegényes, mindössze kettő pót tömítő gyűrűt, valamint egy egyszerű filléres csuklópántot találunk a dobozba rejtve. Legnagyobb meglepetésemre kezelési utasításnak nyomát sem leltem, pedig a menürendszer miatt mindenképp szükséges tartozék lenne szerintem. Semmi gond, a cikkben magyar nyelven mellékelem azt is.

Astrolux C8 tartozékok

Felépítés:

Az Astrolux C8 tökéletesen megegyezik az összes C8 típusú elemlámpával, a megszokott három fő részből épül fel.

Astrolux C8 szétbontva

Fej:

A fej minden dimenziójában megegyezik a már megismert Convoy C8 modellel, a bezel gyűrű gumi tömítőgyűrűvel szorítja a kétoldali AR bevonattal ellátott edzett üveg lencsét az alumínium SMO reflektorhoz. A reflektort kiemelve láthatjuk a Cree XPL-HI LED-et központosító gyűrűvel, a kiváló hővezetésű réz MCPCB (Metal Core Printed Circuit Board) lapot kettő csavar rögzíti a pill-hez, alatta hővezető pasztát találunk. A vezetékek nem kifejezetten vastagok, cserébe tisztességesen rá vannak forrasztva az MCPCB lapra. A fej külső felén a megszokott C8 formavilággal találkozunk, a nyak részén 4 bemarással alakítottak ki hűtőbordákat, amiknek bizony szerepe is van. A belső felébe vastag rézgyűrű szorítja be a szimpla aranyozott rugóval ellátott narancssárga színű drivert, amin sokat sejtetően a BLF feliratot is láthatjuk, pontos típusa BLF A17DD_L. Az amperhajhászok máris kezdhetik áthidalni ezt a rugót, itt bizony máris lehet nyerni némi plusz áramerősséget!

Astrolux C8 fej

Test:

Mondanám, hogy itt bizony változtattak a Convoyhoz képest, de sajnos nem igazán tudom ezt kijelenteni, ugyanis nem. A test fej felé lévő végén bevonatok nélküli tökéletes trapéz profilú menetet találunk, melynek aljában egy gumi tömítő gyűrű állja útját a bejutó víznek- pornak. A zárókupak felé ugyan ezt láthatjuk, a különbség mindössze annyi, hogy itt a menet végig eloxált, csak a cső végén van a bevonat eltávolítva. Fontos megjegyezni, hogy a fém tiszta menet az a fej felé legyen, az eloxált pedig a zárókupak felé, mert bizony könnyen össze lehet fordítva is tekerni, aminek a következménye, hogy nem tudjuk zárni az áramkört, nem fog működni az elemlámpánk.

Astrolux C8 test

Ebbe a hibába figyelmetlenségből bárki beleeshet, első dolgunk ennek az ellenőrzése legyen, ha véletlenül nem működik az Astrolux C8 (vagy Convoy C8) elemlámpánk! A két menet közt nem túl agresszív rombusz mintát láthatunk, a két lelapoláson pedig a gyártó logója, illetve a megfelelőségi jelöléseket találjuk. Itt nincs zsákbamacska és trükközés, a CE jelzés valóban a “Conformité Européenne” jelölése, nem a megtévesztő, sok kínai terméken látható China Export jelölése!

Zárókupak:

A Convoy modelljéhez képest semmi meglepetést nem tartogat, teljesen megegyezik vele, legalábbis kinézetre. Sajnos ennél sem lett kialakítva a nyomógomb körüli peremen  mélyítés, ami segítené a kesztyűben kezelést, igaz így is megoldható a kapcsolása. A fekete gumi nyomógomb körüli peremen kettő méretes ovális lyukat martak, külső felén három részre lett osztva, ez is segít megtartani elgurulás ellen az elemlámpánkat. Belül réz menetes gyűrűvel (fordított menetes) van beszorítva a kapcsolót tartó PCB lap, melyre már dupla rugó került a jobb áramvezetés érdekében.

Astrolux C8 zárókupak szétszedve

Mérete:

Az Astrolux C8 mérete nagyjából minden lámpahasználó számára egyértelmű, hiszen teljesen megegyezik a kedvelt Convoy C8 modell méretével. Nadrág zsebében már kevésbé kényelmes szállítani, de kaphatunk hozzá övtokot is, valamint kabát vagy pulcsi zsebében kényelmesen elfér, nem akadályoz a mozgásban.

Astrolux C8 mérete

Jól láthatóan a Samsung 30Q 18650 akku magasságának kb. duplája a Convoy C8, amivel teljesen megegyezik méreteiben az Astrolux C8. Az Utorch UT02 egy hangyányit hosszabb náluk, de inkább átmérőben látható a különbség, a fej is jóval nagyobb a nagyobb átmérőjű reflektor miatt. A leghosszabb a képen a Nitecore P16 taktikai elemlápa, viszont ez a legkarcsúbb az összes közül, de így sem kell szégyenkeznie a teljesítménye miatt.

Üzembe helyezés, kezelés:

Az üzembe helyezéshez mindössze egy 18650 méretű akkura van szükségünk, abból viszont magas terhelhetőségűt érdemes betenni az Astrolux C8 elemlámpánkba, ugyanis a driver turbó fokozatban már nagyobb mennyiségű áramot próbál kivenni az akkuból.

Astrolux C8 elölről

Ha az akku bekerült a helyére akkor máris működésre kész az elemlámpánk. A kezelése kicsit összetettebb, mint egy egyszerű elemlámpáé, de szerencsére egy jól átgondolt menüt kapott ToyKeeper jóvoltából a BLF A17DD_L driver. Alapvetően kettő módcsoport található benne, az egyik 4, a másik pedig 7 világítási fokozatot kapott. Mellettük van még 4 speciális mód is, mely mindkettő módcsoportban elérhető. A kezelés rövid (0,5 másodpercen belüli) valamint hosszabb (0,5 -1,5 másodperc közötti időtartam) kattintásokkal vezérelhető. Bekapcsolás után rövid kattintással a menüben “előre” lehet lépni, hosszú kattintással pedig visszafelé egyet.

Az elérhető világítási fokozatok:
1. csoport: holdfény, alacsony, közepes 1, közepes 2, magas 1, magas 2, turbó
2. csoport: alacsony, közepes, magas, turbó

Astrolux C8 erdőben

A rejtett menüt mindkettő csoportban a legalacsonyabb világítási fokozatban érhetjük el a gomb hosszabb lenyomásával, majd felengedésével. Ekkor nem visszalép a turbó fokozatra, hanem a rejtett menüben lévő turbó fokozatot kapcsoljuk be vele. A rejtett menüben csak hosszabb gombnyomással tudunk közlekedni az elérhető menüpontok között. A turbó módot a fix 10Hz frekvenciájú stroboszkóp követi, ami után a kezelési utasításban részletezett akku töltöttségi szint visszajelzést és végül pedig a bicaj villogást érhetjük el, újabb hosszú gombnyomást követően a főmenübe lép vissza a legalacsonyabb fokozatba.

Astrolux C8 hátulról

Elkészítettem a magyar nyelvű kezelési leírását amit letölthettek innen:

Astrolux C8 kezelési utasítás

Mérések:

Méretei: Legnagyobb átmérője 44,4 mm, hossza 144,3 mm.

Tömege akkumulátor nélkül: 150,5 g.

Hőtermelése:

A hőmérséklet teszt során az Astrolux C8 a 2. csoportban volt használva, tehát a turbó alacsonyabb áramfelvételre lépett vissza. Íme az elkészült grafikon, amiben a Convoy C8 8×1735 XPL-HI változata is meg lett mérve.

Astrolux C8 hőtermelése

A turbó fokozatban indított Astrolux C8 az első kettő percben melegebb csak, mint a vetélytársa, majd a Convoy végig jobban melegszik, a 12. percben már 10°C hőmérséklet különbség van köztük. A teszt végére érdekességképp megmértem a zárókupakok hőmérsékletét is. Az Astrolux C8 37,6°C, míg a Convoy C8 47,2°C hőmérsékletig melegedett. Nem is kérdés, hogy melyiket kellemesebb kézben tartani hosszú távon. A kimeneti teljesítményben minimális különbség van a Convoy C8 2,8A áramfelvétele és az Astrolux C8 1,18A-es áramfelvétele esetén, ezt a tesztképeken is láthatjátok majd!

Mért áramfelvételek 1. csoportban:

  • 0,00 A
  • 0,15 A
  • 0,45 A
  • 0,85 A
  • 1,85 A
  • 3,68 A -> 1,80 A

Mért áramfelvételek 2. csoportban:

  • 0,02 A
  • 0,31 A
  • 1,19 A
  • 3,68 A -> 1,18 A

Mért fényerő: 101248 cd frissen töltött Samsung 30Q akkuval mérve, ez FL-1 szabvány szerint számolva 636 méteres világítási távolságot jelent.

Fénye:

A tesztképeket is elkészítettem, az első sorozat a megszokott 100m-es távon készült képeket tartalmazza.

Astrolux C8 100m

Első fotón az Astrolux C8 fénye látható, mikor visszalép a turbó fokozatból. Utána a Convoy C8 XPL-HI LED-es változatának fénye, majd ezt követően újra az Astrolux C8 fénye látható, de már turbó fokozatban. A 4. képen az UTorch UT02 fénye, majd a legerősebb throwerem, a Klarus G35 fénye látható. Ez a 100 méteres táv nem annyira megerőltető egyik elemlámpának sem, nézzük nagyobb távon mit tudnak.

A második sorozat érdekesebb, itt már 200 méterre van a célpont.

Astrolux C8 200m

Első képen a Nitecore P16 fénye lett lefotózva, majd őt követi az Astrolux C8 turbó fokozatból visszalépve. Harmadik képen a rivális Convoy C8 XPL-HI változata, közvetlen utána az Astrolux C8 turbó fokozatban. Elég szembetűnő az erőfölénye, ezt a használat során azonnal tapasztaltam én is. Ötödik fotón az UTorch UT02 fénye látható, megkockáztatom, hogy az Astrolux C8 nála is erősebb, majd az utolsó képen a Klarus G3 fénye látható, amint erőlködés nélkül átszeli a 200 métert, neki ez a táv csak bemelegítés.

Konklúzió:

Nem kellett sokat gondolkoznom, hogy kialakuljon a véleményem, ugyanis ami a Convoy C8-ból hiányzott, azt bizony az Astrolux C8 elemlámpájába besűrítették. A módcsoportok jól eltaláltak, a rejtett módok szerintem hasznosak és kifejezetten örülök neki, hogy van benne holdfény mód és akku töltöttségi szint visszajelzés is. Ezzel a driverrel szerelve egy teljes tuningoláson átesett C8-ast kapunk, szinte minden beavatkozást megtettek a gyárban amit kellett.

Astrolux C8 mohán 1

Van egy erős turbó mód a FET drivernek hála, réz DTP csillagon van a LED, a lencse pedig AR bevonattal van ellátva. Az eloxálás megfelelő minőségűnek tűnik, nem tudok belekötni, a kivitelezés is jól sikerült. A LED fókuszpontja jobban el lett találva, mint a Convoy C8 esetén (kettővel is összevetettem, ez biztos így van), ezért a hotspot szinte tényleg egy szabályos kör, ez is segít abban, hogy az általam is mért magas kandela értéket ebből az apró lámpából kipréseljük. Persze vannak negatívumok is, de csak pár apróság van amit meg kell említenem. Az egyik a kapcsoló gumi borítása. Érzésre sokkal vékonyabb anyagból van, mint a vetélytárs verziójánál, az pedig nekem jobban tetszik. A másik ami nem tetszett az a fokozatok kapcsolásának időzítése. A rövid gombnyomás az egyértelmű és könnyen sikerül bárkinek, viszont a hosszú gombnyomás időintervallumát meg kell szokni a tulajdonosnak, számomra nem volt elsőre egyértelmű. A beállítások menüben gyorsnak kell lennünk ha szeretnénk eltalálni a villanásokat, de csak kettő menüpont van összesen, ezért sok fejtörést ez sem okozhat senkinek.

Astrolux C8 mohán 2

A mért kandela érték igazolja a gyártói állítást, simán lehet mérési hiba az általam mért picit alacsonyabb érték, szerencsére a gyakorlati teszt során bizonyított az Astrolux C8, hogy simán legyűri hatótávban ellenfelét. Amperhajhászok persze próbálkozhatnak némi plusz teljesítményt nyerni a driver és a kapcsoló rugójának áthidalásával, valamint a LED-nél használt vezetékek vastagabbra cserélésével, de szerintem így is kiválóan teljesít gyári állapotban, márpedig az átlagos vásárlónak ez a legfontosabb! Akárhogy is nézem, azt a pár dolláros felárat amit kérnek érte azt bőségesen megéri, én ezennel új királyt avatok a relatív olcsó thrower kategóriában, mert a Convoy C8-ast az Astrolux C8 bizony letaszította a trónról, és ezzel az elemlámpablog ajánlott listájára is felkerül!
Megvásárolható:
Astrolux C8 XPL-HI

Astrolux C8 ajánlott

Astrolux C8 – túl a csúcson” bejegyzéshez 9 hozzászólás

  1. Tény és való, hogy örömteli upgrade-n esett át így a C8, de azért még lenne mit továbbgondolni.

    Szerintem míg az Astrolux S41/S42-ben nagyon is indokolt a turbo-ról való 30 másodperc utáni visszalépés, mert kicsi a lámpa teste, és több emitteres lámpáról van szó, addig itt egy emitterrel, kicsit kevesebb, mint 4 A áramfelvétel mellett nem olyan durva a melegedés, simán lehetne a timer 2-3 perces is (meg igazából az XP-L ledek is elég sok mindent kibírnak, az XP-L2-eseket meg még 8A felett is tesztelték).

    A másik dolog, amit kifejezetten sajnálok, hogy csak nem magas CRI-s és inkább ‘hideg’ fényű emitterekkel adja lámpát a gyártó. És oké, hogy nagy a throw, de hiába a sok fény, a jó érzékeléshez a kellően elkülönülő színek is hozzátartoznak szerintem.

    Pl. a Kaidomain-en lehet kapni Nichia leddel szerelt C8-at is, bár ott a módok vannak nagyon rosszul kiosztva (abban a holdfény mód után rögtön a középerős és az erős módok jönnek, és ennyi sajnos):
    http://www.kaidomain.com/p/S026434.KDLIGHT-C8-NIC-Nichia-219C-Neutral-White-4000K-CRI92-900-Lumens-3-M-L-M-H-OP-LED-Flashlight-Black

    Egyébként szerintem egy thrower-nél kifejezetten látványos, ha magas a CRI-je. Amíg valaki nem próbált ki magas CRI-s throwert, addig nem is tudja, hogy miről marad le 🙂 Csak ez sok gyártó szerint ez még nem elég ‘kúl’, mert akkor 20-40%-kal kisebb candelákkal kéne marketingelni.

    Ha pedig egy kicsit a fizikai hátterébe is betekintek a témának, akkor még azt is kell tudni, hogy a Rayleigh-szórás miatt a rövidebb hullámhosszú fények lényegesen jobban szóródnak a légkörben, mint a hosszabbak. Egy ‘hideg’ fényű lámpánál nyilván döntő többség az ilyen fényből van, így aztán ennek két eredménye van: egyrészt lesz a levegőben egy nagyon látványos fénycsóva, amivel pl. lehet dicsekedni is. De másfelől az a gond, hogy mire a fény sokszáz méteren át oda jutna a céltárgyra, addigra már jelentős része szét is szóródott (ha meg az átlagosnál akár kicsit is párásabb idő van, akkor meg főleg), így jelentősen visszaesik a kontraszt a céltárgyon.

    Ilyen szempontból szerintem a Nichia 219C 90-es CRI-jű, 4000K-es emitterje amúgy nagyon jó választás.

    Én most már ott tartok egyébként, hogy felkészülök az emitterek cseréire, és a jó body+driver+optika/reflektor kombinációjú lámpákat kikeresem, és azokkal dolgozok majd.

    1. Csak részben válaszolok, mert elég sok szubjektív dolog van ebben a témában.
      Az, hogy ebben is “csak” 45 másodperc a turbó érthető, hiszen egy típus miatt nem fognak újabb drivert gyártani, de még programozni sem, mert ebből berendeltek mondjuk kétszer végtelent, mert úgy volt olcsó, valamit valamiért. Majd ha 60$ lesz akkor reklamálok, de addig én csak lapítok és örülök, hogy 20$ alatt ezt is meg lehet kapni.
      Abban viszont egyet értünk, hogy lehetett volna hosszabb az időzítés, tényleg bírná, ha a 3 percet nem is de 2 percet egészen biztosan. Nekem eddig mindenhol elég volt a 45 másodperces turbó mód, sok esetben én lépek belőle vissza, de szerencsére ha visszalép az időzítés és újra kell a turbó nem kell lépkedni sehová, elég egy rövidet kattintani és azonnal újra elérhető a maximális kimeneti teljesítmény.
      Láthatod, hogy nekem is van melegebb színárnyalatú thrower, de nekem ez abszolút nem jön be, kifejezetten ragaszkodom hozzá, hogy hideg fényű legyen ha már távolra világítok vele, nekem pl. ez tetszik.
      Használat közben ennek még nem olyan látványos a fénycsóvája, azért a Klarus G35 ennek az ötszöröse kandelában, de fotón ez is kijön, viszont a levegő rettentően szennyezett volt mikor fotóztam, tele volt szálló porral, ez a hosszú záridővel párosítva hatványozottan látszik a képeken, a valóságban azért ennyire nem rossz a helyzet.
      Az olvasóim legalább 90% szerintem nincs felkészülve még egy sima LED átforrasztásra sem, ezért ilyen tippeket már nem is nagyon adok, aki belemélyed a témába, mint Te is az később már úgy is megtalálja a számára megfelelő utat, ha szerencséje van akkor tud venni stock lámpából megfelelőt, ha nem akkor marad a forrasztgatás, rendelgetés, összevárás, stb., ez gondolom nem kell bemutatni 🙂

  2. Valaki el tudná mondani nekem röviden és egyszerűen, hogy mi a különbség a lumen és a candela között? Az már dereng, hogy a kettőnek az aránya valahogy azt adja meg, hogy mennyire thrower vagy flood a lámpa, de még nem volt erőm végiggondolni. 🙂

    1. Tessék, egy kép (forrás: spotterup.com)

      Candela: fényerő (kandela), a kilépő fény “milyen távolra jut el”, milyen “erősen világít”.
      Lumen: fényáram (lumen), a kilépő fény mekkora mennyiségű.
      Lux: megvilágítás (lux), ez nem kapcsolódik a kérdésedhez, de rajta van a képen ez is, szóval leírom. Ezzel azt mérik, hogy “mennyi fény” jut el a célpontra. A cikkekben én a szemem szeretem erre használni, mert az FL-1 szabvány csak 0,25 lux megvilágítást ír elő, de ezt a lámpát fogva Te már nem érzékeled, mert olyan távolságban már a szemed nem dolgozza fel a látott alacsony fényt.

      Példa: Áramszünet van éppen. Első emeletről levilágítasz a ház előtt álló autódra, hogy megnézd felhúztad-e az ablakait.

      Flood elemlámpával megcélzod az autó tetejének közepét. Az egész autót, és annak környezetét megvilágítod az elemlámpa fényével. Ennek magas a lumen száma, nagy felületet tud erősen megvilágítani. Ellenőrizted az autód, minden ablaka jól látható volt. Az utca végén kb. 100 méterre áll a haverod autója, ott tudott csak leparkolni. Oda irányítod ugyan ennek a lámpának a fényét, hogy azt is ellenőrizd, de semmit nem látsz az autójából, mivel alacsony a fényereje, alacsony a kandela értéke. Sajnos a fénye hiába “sok”, nem jut el olyan távolra, ahhoz sajnos “gyenge” ez az elemlámpa.
      Thrower elemlámpával ugyan ez a szituáció. Levilágítasz az autód tetejének közepére, de csak kb. két tenyérnyi foltot világít meg a lámpád, a kevéske szórt fénye mellett nem látod, hogy az ablakok fel vannak-e húzva. Ahhoz, hogy meg tudd nézni minden ablakra rá kell világítani az autódon. Alacsony a lumen száma ennek az elemlámpádnak, nem tud egyszerre nagy felületet bevilágítani, “kevés” a fénye. Végeztél az autóddal, jön a haveré az utca végén. Arra irányítod a lámpát és máris látod, hogy ott az autója, egészen erősen vissza is csillan a fény az autójának ablakairól. Magas az elemlámpád kandela értéke, vagyis “erős”, ezért távolra eljut a fénye.

      Így már világos?

  3. Melyik változat volt tesztelve 1A, 3A, 3B?

    Ha lehet a természetes közeli színhőmérsékletet választanám(3A, 3B), amennyiben nincs lényeges hatása a hatótávolságra.

    1. A dobozon látható, 1A színhőmérsékletűvel rendelkezem. Nekem a neutral lámpáim szemre gyengébbnek tűnnek (távolra világítva), thrower lámpáimnál amennyire lehet ragaszkodom a hidegebb színhőmérsékletű LED-hez éppen e miatt.

  4. Csak most tünt fel, hogy a különböző fényerőre/áramfelvételre lép vissza turbó módból a két módcsoport esetében.
    Ezesetben érdemesebb az egyes módcsoportot hazsnálni gondolom, hiszen ott 1.8A míg a kettesben csak 1.18A.
    Gondolom ez azért észrevehető különbség.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..