Bevezető:
A Convoy S3 szinte ikertestvére a Convoy S2+ elemlámpának. Ugyan nem egypetéjű ikrek, de rengeteg a hasonlóság köztük. Ebben a cikkben bemutatom és sok helyen az S2+-al össze is hasonlítom. Árban is minimális az eltérés, igaz a bemutatott modell valamivel frissebb fejlesztés. Ennyire viszont ne szaladjunk előre.
Gyártói specifikáció:
Gyártó: Convoy
Modell: S3
Anyaga: Alumínium
Alacsony feszültség jelzése: Igen
Fordított polaritás védelem: Igen
Lencse típusa: Üveg (bevonatok nélkül)
Reflektor: Textúrázott (OP)
Módmemória: Igen
Használható akkumulátor: 18650
Bevonat: HA III (MIL-A-8625 Type III) eloxálás
Hossz: 118mm
Átmérő: 24.1mm
Tömege: 76g
Csomag tartalma:
Akárcsak a szürke és fekete S2+, a Convoy S3 is egyszerű, jelölések nélküli kartondobozban érkezik. Tartozéka egy olcsó karpánt, mást nem kapunk hozzá. A dobozban bubis fólia védi az utazás viszontagságaitól. Erre sokat nem költöttek a pénzünkből, végül is csak kibontásig tároljuk benne úgy is a kis elemlámpánkat.
Üzembe helyezés, kezelés:
Akárcsak a többi Convoy elemlámpa esetén, az S3 esetében is mindössze egy akkumulátorra lesz szükségünk és azonnal működésre kész lesz szerzeményünk. Egy darab 18650-es méretű lítium-ion akkumulátorból nyeri a fényhez szükséges elektronokat. Bonyolult kapcsolókra, módokra ebben a lámpában sem kell számítanunk. A megszokott nanjg drivert találjuk meg a Convoy S3-ban is. A zárókupakon lévő gumiborítású reverse clicky kapcsolóval tudjuk ki és bekapcsolni, valamint a fokozatokat és a módcsoportokat váltani.
Minden a többi modellből megismert módon történik, két módcsoport áll rendelkezésünkre. Az egyik csoport csak az alacsony, közepes és magas fényerő fokozatokat tartalmazza, a másik pedig ezeken felül sorban egy stroboszkóppal és egy SOS morze villogással van kibővítve. A csoportváltás az alacsony fokozatban történik. Mikor villan bekapcsolás után 5 másodperccel a lámpa egyet, akkor kell megszakítani az áramkört. Ez történhet kikapcsolással, vagy a kapcsoló félig benyomásával is. Ilyenkor módcsoportot vált a lámpa. Természetesen a Convoy S3 is rendelkezik módmemóriával, így 3 másodperc múltán a beállított fokozatot elmenti, kikapcsolás után ismét a mentett fényerőn fog bekapcsolni. Én ezt a modellt is a legerősebb driver-rel szerelve vásároltam meg. Tesztünk alanyában 8 darab 7135-ös IC szolgáltatja a maximális 2.8A-es áramerősséget a LED felé.
Az alábbi áramfelvételt méretem a különböző fokozatokban:
- 2,77A
- 1,15A
- 0,15A
A Convoy S3 és S2+ modellek mivel gyakorlatilag megegyezik így első sorban a jobb hűtést ígérő egy darabból álló fejnek a teljesítményére voltam kíváncsi amivel az S3 rendelkezik. Kérdés, hogy gyakorlatban ilyen kicsi lámpa esetén van-e számottevő különbség a betekerhető pill és a direkt hő átadó felület között. A teszt 22°C légmozgás nélküli szobában, zárókupakra állított lámpákkal a legmagasabb fokozatban történt. A LED és a driver is egyezik a két mért modellben.
A nem túlzottan meglepő eredmény jól látszik az alábbi diagramon is:
Gyakorlatilag annyira kicsi az eltérés a két modell hőtermelése között, hogy akár mérési hibának is elkönyvelhetnénk a minimális ingadozást. A legerősebb driver a Convoy S3 karosszériában is irtózatos mennyiségű hőt ad át a testnek, a 10 perces mérés során mindkét lámpa feje 65°C fölé melegedett, a tesztet itt be is fejeztem, nehogy károsodjon a lámpa vagy az akkumulátor.
Felépítése:
A megszokott három fő részre bontható a Convoy S3 is.
Fej:
Különlegessége, hogy a végén kapott egy rozsdamentes acélból készült bezel gyűrűt, így ha fejjel lefelé tesszük le, nem fog a szép eloxálás megkopni az éleknél évek múltán sem. Letekerve alatta találunk egy GITD (foszforeszkáló) gumi tömítőgyűrűt és egy bevonatok nélküli üveglapot. Alattuk helyezkedik el az S2+-al teljesen megegyező textúrázott (OP) reflektor. A fej érdekessége, hogy nincs benne betekerhető pill, hanem egy darabból van kialakítva a LED hő átadó talpa, így jobb lesz a lámpa hővezetése, ezáltal hűtése is.
A LED minden esetben Cree XM-L2 típusú, az alábbi színhőmérsékletek közül választhatunk:
- U2-1A 6500-7000K
- T6-3B 5000-5200K
- T6-4C 4300-4500K
- T5-5B 4000-4200K
- T4-7A 3000-3200K
A LED-re van helyezve egy műanyag központosító gyűrű, így a reflektorban tökéletesen középen helyezkedik el, tökéletes a vetítési képe.
A fej túlsó felén a megszokott nanjg 105D vezérlőket találjuk a kínálatban, ehhez a modellhez a gyártónál az alábbiak választhatóak:
- 7135*3 – max. 1050mA
- 7135*4 – max. 1400mA
- 7135*6 – max. 2100mA
- 7135*8 – max. 2800mA
Test:
A külső felén apró kockákkal lett textúrázva a jobb fogás érdekében. Rövid kimart darabon a gyártó logója és a típusjelzés látható. A menetek elöl- hátul trapéz alakúak, végükön egy darab gumi tömítőgyűrű véd a bejutó víz ellen. A fej felé lévő felén a menet fém tiszta, a zárókupak felé viszont végig eloxált, így enyhe letekerésével a lámpa áramköre zárolható véletlen bekapcsolás ellen. A falvastagság kellően nagy, a test nem fog behorpadni ha elejtjük akkor sem.
Zárókupak:
Egyszerű kialakítású, végén két egymással szemben lévő negyed köríven kiemelkedik a pereme így a lámpa gyertyaként biztonsággal felállítható. Az egyiken két méretes ovális lyukba tudunk karpántot fűzni. A kapcsolót kívülről gumisapka fedi, belső felében a kapcsolót tartó nyáklap menetes réz gyűrűvel van rögzítve.
Fénye:
Az S2+ és az S3 modell között méretbeli különbség szinte nincs, az utóbbi kevesebb, mint 2mm-el rövidebb, de ezt használat közben nem lehet észrevenni. Mivel ugyan azt a reflektort használja mindkettő lámpa így vetítési képük is megegyezik, ugyanazon driver esetén nincs különbség fényerőben és a bevilágított terület méretében sem. Készítettem összehasonlításhoz képeket pár másik modellel együtt, hogy a leendő vásárlók döntését megkönnyítsem. A cél a képeken jobb oldalon lévő első magas fa volt, ez kimért 100m-es távolságra van a lámpáktól.
Jól láthatóan a Convoy S2+ és a Convoy S3 között nincs különbség, szépen terítik a fényt és bevilágítják az utat kb. 50m-es távolságig. A 100m-re lévő fa alakja éppen csak kivehető fényüknél. Az UltraFire WF-502B gyengébb megvilágítást ad minden téren, hotspotja azonban ha halványan is de már elvilágít a 100m-es célig. A Convoy C8-as XPL-HI LED-del erőlködés nélkül juttatja el a fényét a 100 méterre lévő fáig.
Konklúzió:
Az S3 a tesztjeim alapján tényleg az ikertestvére a korábban már részletesen bemutatott S2+ modellnek. Mivel a műszaki tartalom megegyezik kivéve a fejben lévő integrált pill-t ennek viszont hő leadás szempontjából semmi haszna ebben a kis testben így a döntést, hogy melyiket is választjuk a szemünkre kell bízni. Akinek jobban tetszik a kocka mintás test az vegyen S3-ast, aki pedig színes lámpát szeretne kénytelen lesz beérni az S2+ karosszériával, mert csak abból választható a szürkén és feketén kívül más szín. A fej végén lévő acél bezel jobb döntés, mint az eloxált alumínium, így nálam ez az apróság az S3 felé billenti a mérleget, de akinek az egységesebb egy színű S2+ tetszik az is jól dönt.
Itthon a Convoy márkát nem forgalmazza senki, így Kínából kell megrendelnünk: Convoy S3
Szia,
Megtudnád esetleg mondani, hogy az S3-ba belemegy-e a NCR18650B akksi?
Elvileg ez egy kicsit hosszabb mint a sima 18650. Az S2+ ba elvileg belemegy, csak ugye az S3 meg rövidebb.
Köszi előre is 🙂
Szia!
Igen, elfér benne gond nélkül.
Nekem a protected verzió van, az is?
Már nincs meg az S3, de emlékeim szerint elfért benne a védett, nekem NCR18650B akkuból csak védettem volt mindig.
“A fej érdekessége, hogy nincs benne betekerhető pill, hanem egy darabból van kialakítva a LED hő átadó talpa, így jobb lesz a lámpa hővezetése, ezáltal hűtése is.”
“Mivel a műszaki tartalom megegyezik kivéve a fejben lévő integrált pill-t ennek viszont hő leadás szempontjából semmi haszna ebben a kis testben így a döntést, hogy melyiket is választjuk a szemünkre kell bízni.”
Most akkor mi is a helyzet a hűtéssel? Először jobb lesz, aztán a végén mégse?
Elméletben jobb kellene legyen a hűtése, mert jobb a hővezetése az integrált pill miatt. Gyakorlatban annyi hőt termel, hogy ennek nincs jelentősége, mert a lámpa teste képtelen elvezetni, fel fog forrósodni.