Site icon Elemlámpa blog

Olight Baton Pro – Gyári tuning

Olight Baton Pro borító

Olight Baton Pro elemlámpa teszt tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Tartozék akkumulátor
Mérések
Fénye
Konklúzió

Bevezető:

Pár éve még a normál méretű rúdlámpáknál az 1000 lumen körüli fényáram számított magasnak, ez ma már átlagos. A 2015 végén forgalomba kerülő BLF A6 (Astrolux S1) 1600 lumenes fényáramával jócskán a megszokott érték felett állt akkoriban, de még ma is. Aztán jöttek az egyre jobb és jobb LED-ek, míg nem a mai napon már 5 év garanciával is vehetünk olyan pici “hot rod” lámpát, amit régen maximum egyedileg lehetett építeni. Ebben a cikkben az Olight Baton Pro modellt szeretném Nektek közelebbről is bemutatni, és azt, hogy egy prémium termékeket gyártó cég hogyan is értelmezi azt, ha egy lámpát “tuningolni” kell. A már bemutatott Olight S2R Baton II tuningolt, picit átalakított változata ez a lámpa. A minőség átlag feletti, a külső is igazán vonzó, a műszaki tartalomra pedig eddig még nem volt panaszom a gyártó termékeinél. Nézzük mit tud az apró, de szteroidkúrán átesett lámpa, ha napi használatra fogjuk.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Olight
Modell: Baton Pro
Emitter típusa: Cree XHP50.2 CW
Színhőmérséklet: nincs specifikálva, kb. 6000 K
Maximális fényáram: 2000 lm
Maximális fényerő: 4350 cd
Lencse: TIR
Kapcsoló típusa: elektronikus
Áramforrás: 1 darab speciális 3500 mAh kapacitású 18650-as akkumulátor (tartozék)
Beépített töltés: van, mágneses töltőfejjel
Módok: 6 (holdfény-alacsony-közepes-magas-turbó-stroboszkóp)
Vízállóság: IPX8
Tömege: 107 g

Doboz tartalma:

A csomagolás hasonlóan exkluzív az S2R Baton 2 modellhez, csak nagyobb méretű a doboz. A dobozból kihúzva a műanyag tartópanelt azonnal a lámpa látványa tárul elénk. A panel hátsó felét egy sárga lap takarja el és tartja is össze. Kihúzva alatta a kezelési utasítást találjuk, ami alatt egy flokkolt barna szütyőt, amiben tárolhatjuk az elemlámpát. Kapunk még egy MCC1A jelzésű mágneses töltőfejet, valamint egy jó minőségű csuklópántot is, a kedvenc apróságommal, a kis befűző tűvel előkészítve. A tartozék akkumulátort a lámpatestben szállítják kis műanyag lappal szeparálva az áramkörtől.

Felépítés:

Ismerős a felépítése az Olight Baton Pro elemlámpának, ami kettő fő részre bontható:

Fej:

A fej kialakítása egyáltalán nem ismeretlen, hiszen az S2R Baton II is pont így néz ki, itt csak picit nagyobb minden irányban, mivel a hő elvezetéséhez kicsit több anyagot tettek bele. A fej elején lévő bezel gyűrű szokás szerint rozsdamentes acélból készül és PVD bevonattal van ellátva. Mivel az inverz színű lámpát választottam, ezért ennél fekete a bevonat, a klasszikus fekete változatnál természetesen maradt kék. A bezel gyűrű alatt a “megszokott” TIR lencse látható, előtte még mindig nincs ásványi üveg, hogy megvédje a felületét. A LED Cree XHP50.2 CW típusú, de ebből semmi nem látszik, hiszen még a TIR lencse közepe is mattított. Ezzel a megoldással a LED negatív tulajdonságait meg is szüntették, a vetített képben semmi anomália nem fedezhető fel.

A fej oldalán látható a legnagyobb különbség, ami 8 kör bemarás formájában elég szembetűnő is. A fej ez után némileg beszűkül, majd a kapcsoló gyűrűjét láthatjuk, amiben a kis szigeten található meg a kapcsoló, amit a bezel gyűrűvel harmonizáló gyűrű szorít a helyére. A nyomógomb fekete, enyhén érdes anyagú. A tartozék klipsz helye ebben a gyűrűben lett kialakítva, nekem három alkalommal is kiugrott a helyéről, szerintem egy picit erősebben is tarthatna. A klipsz a már ismerős, két irányból is felcsíptethető típus, esetemben ez is fekete. Sajnos ehhez a lámpához nem kapunk másikat más színben. A fej végén lévő gyűrű sima henger forma, egyik oldalon a gyártó jelzése és logója látható, tőle 180 fokkal eltolva pedig a típusjelzés valamint a sorozatszám.

Test + zárókupak:

A test a zárókupakkal egybe van építve, akárcsak az S2R Baton 2 típusnál. Olyannyira, hogy konkrétan egyforma méretre és kivitelre is, a két lámpa test része felcserélhető egymással. A test ennél is a számomra kedves agresszív kocka mintázatot kapta, ami igen stabil fogást ad a lámpának. A cső végéről van a HAIII szabvány szerinti eloxálás eltávolítva, a fej felé itt jut el az áram. A testbe ennél a lámpánál is “fordítva” kell az akkut behelyezni, hogy tudjuk tölteni a beépített töltővel, ami még mindig csak a speciális Olight akkukkal képes együtt működni. A test végén egy gyűrűt találunk, amiben kialakítottak a csuklópántnak is egy kis furatot. A talp része majdhogynem sík, mivel a mágneses töltőcsatlakozó ide cuppan fel, ezért itt látható egy alumínium színű fém gyűrű, valamint szigetelve középen egy aranyozott színű csatlakozó pont is.

Mérete:

Meglepően kompakt ez a modell, de ez a képeken jobban látható:

A sorban az első a tartozék ORB-186C35 18650 akkumulátor, amit az egyik legkompaktabb EDC lámpa követ ami már 18650 akkut használ, mégpedig az Olight S2R Baton II típus. Ennél egy hangyányit nagyobb csak a tesztalany Olight Baton Pro ami kékségében pompázik a sorban. Lumenben kevesebbet tud, de jóval távolabbra van fókuszálva a Nitecore MH23 fénye, ami jóval nagyobb átmérőjű fejjel rendelkezik, de csak pár milliméterrel hosszabb a tesztalany elemlámpánál. Az Astrolux S1 elég ismert elemlámpa, az eddigi 3 lámpánál hosszabb, de nála is nagyobb a Zanflare F1. A sort a Convoy C8+ thrower zárja.

Üzembe helyezés, kezelés:

Teljesen használatra készen érkezik az Olight Baton Pro elemlámpa, egyedül a tartozék akkumulátort célszerű feltölteni használat előtt. Ha ezt megtettük indulhat is a móka. A kezelése szokás szerint gyerekjáték, az “alap” Olight menüvel találkozhatunk ebben a lámpában is. A gombon egyet kattintva az utoljára használt fokozatban indul a lámpa. A módmemóriába a speciális fokozatok nem menthetőek el, mint  a turbó, vagy a stroboszkóp, egyedül a holdfény módot tudja ezek közül megjegyezni.

Kikapcsolt lámpánál érhetjük el a holdfény módot (5 lumen), ami szerintem már holdfénynek nem is nevezhető, hiszen elég világos, simán lehet segítségével közlekedni éjjel a lakásban. Kikapcsolt lápánál a gombon kettőt kattintva a turbó fokozatban indul el. Kikapcsolni az üzemelő lámpát a gombon egyet kattintva lehet. A módváltáshoz a nyomógombot hosszan kell lenyomni, ekkor a turbó és a holdfény módból az alacsony fokozatra lép át, ami után a közepes és a magas következik, majd ez a három fokozat fog ismétlődni. Bekapcsolt lámpánál a holdfény módhoz nem tudunk visszatérni. A turbó fokozatot ekkor is kettő kattintással lehet aktiválni.

Speciális funkciók:

A stroboszkóp módot a gombon háromszori kattintással tudjuk aktiválni. Visszatérni az utoljára használt fokozathoz a gomb hosszú lenyomásával lehet.

A gomb zárásához kikapcsolt lámpánál hosszan, kb. 3 másodpercre kell lenyomni a kapcsolót. Ekkor először a holdfény módot kapcsolja be, majd az kikapcsol és a gombot le is zárja. A gomb oldásához a nyomógombot hosszan, kb. 2 másodpercre kell lenyomni.

Időzített kikapcsolás is került a menübe. Bármely fokozatot használva a gombon kettőt kell kattintani, és a második kattintásnál lenyomva kell tartani a gombot. Ekkor a lámpa fénye villan egyet, ami azt jelzi, hogy a 3 perces időzítőt sikeresen aktiváltuk. Ha a műveletsort megismételjük, akkor a lámpa már kettőt fog villantani, ami a 9 perces időzítő aktiválását jelzi. Ha vissza szeretnénk térni az előző beállításhoz, akkor újra meg kell ismételni a kattintás kombinációt, és újra csak egy villanással fogja a parancsot nyugtázni. A megszakításhoz egy kattintással ki kell kapcsolni a lámpát.

Töltöttség visszajelzés:

Bizony, még ezt is tudja az Olight Baton Pro, de csak az egyszerűbb típusút, ami 3 színnel kommunikálva jelzi, hogy kb. milyen szinten áll az akkumulátorunk. 100-70% között zöld, 70-15% közt narancs, 15% töltöttség alatt pedig piros fénnyel világít a nyomógomb alatti kis LED. Holdfény módban a töltöttség visszajelző fényt energiatakarékossági okokból nem kapcsolja be.

Beépített töltés:

A beépített töltés használatához a tartozék MCC-1A jelzésű mágneses töltőfejre lesz szükségünk. Ez kétélű fegyver: ha nincs nálunk akkor nem fogjuk tölteni a lámpát, viszont használatával tökéletesen vízhatlan a töltő csatlakozója, így a teljes vízállóság biztosított. A töltőáram nem kiemelkedő, 5,06V feszültség mellett 785 mA töltőáramot mértem, tehát viszonylag kímélő a töltési folyamat. A töltés során a mágneses töltőfejen lévő áttetsző kábel-törésgátló alatt egy kis LED piros fénnyel világít. Ha a töltési folyamattal végzett akkor a fényjelzés átvált folyamatos zöld világításra. A tápegységet teljesen leválasztja a töltő elektronika az akkumulátorról, az akkuban a töltés végén kis pihenő után 4,19 V feszültséget mértem, ami tökéletes érték. A beépített töltés még mindig csak az Olight speciális akkumulátoraival működik, aminek a pozitív pólus mellé ki van vezetve a negatív pólus is.

Tartozék akkumulátor:

A tartozék akkumulátor ORB-186C35 típusszámon azonosítja magát. 3500 mAh kapacitású, HDC (High Discharge Current) jelölésű. Sok mindent nem árul el a gyártó a termékéről, aminek a negatív pólusa is ki van vezetve a pozitív pólus mellé, ezáltal tölthető a lámpában is a gyári mágneses töltőfejjel. Ami biztos, hogy ebben a lámpában a magasabb áramfelvétel miatt nem használható átlagos akkumulátor, mivel a turbó módba lépve azoknak a védelme lekapcsol! Erre tartalék akku vásárlásakor oda kell figyelni! Az akkut természetesen a szokásos kapacitás tesztnek alá vetettem, és 3505 mAh kapacitást mértem rajta a második ciklusában, tehát a gyártó nem hazudik, tudja az akku a ráírt adatot. A belső ellenállása is egészen alacsony értéket mutatott a védelmi elektronika ellenére, mindössze 32 mΩ értéket mértem.

Mérések:

Méretei:
– hossza: 108 mm
– legnagyobb átmérője a klipsznél: 33,7 mm

Tömege:
– akkumulátor nélkül: 60,2 g
– tartozék akkumulátorral: 109,8 g

Mért fényerő turbó fokozatban: 7275 cd, ami az FL1 szabvány szerint számolva 170 méter hatótávot jelent.
Mért fényerő magas fokozatban: 2700 cd, ami az FL1 szabvány szerint számolva 103 méter hatótávot jelent.

Balra Baton Pro, jobbra S2R Baton II

Hőtermelése:

Íme a szokásos 15 perces grafikon:

A grafikonból látható, hogy vigyáz a tulajdonosra az Olight Baton Pro, hogy ne égesse össze magát és környezetét se. A turbó módban indított lámpa hőfoka hirtelen megugrik. Ugyan csak 1 perc időtartamú a turbó mód, mégis a második percre éri el a csúcs hőfokát a lámpa, de ekkor sem égeti meg a tulajdonost, ugyanis 51,4°C hőfokot éri csak el a fej legmelegebb pontja. Eztán a visszalépést követően elkezd visszahűlni a lámpa, majd stabilizálódik a hőfok nagyjából 41,5°C hőmérsékleten. A hővédelem ebben a modellben már valós, nem időzített visszalépéssel működik, nekem maximum 55°C hőfokot ért el a fej legmelegebb pontján a lámpa.

Futásidő:

Ismét grafikonok:

A turbó módban indított lámpa hirtelen elkezd forrósodni, amit a grafikonon is látni, de 1 perc alatt mindössze csak 2%-ot esik a fényáram, 1,5 percnél egy újabb törés látható a grafikonban, ahonnan meredekebben kezd zuhanni, az ekkor még 96%-on lévő fényáram értéke. Egészen fokozatosan csökken a 4. percig a kilépő fény mennyisége, ekkor beesik 28%-ra (~560 lumen) de ezt már konstans tartja is a 163. percig, mikor is visszalép 6%-ra (~120 lumen), amit tartott még a 204. percig, majd ekkor kikapcsolt a lámpa, bőven meghaladva a gyártó által megadott futásidőt (161 perc). Magas fokozatban rettentő lassan esik pár százalékot a fényáram, mondhatjuk, hogy stabilizált a kimenete. 171 perc után fogta magát és lelépett 20%-ra (~120 lumen), amit tartott szépen a 210. percig, ahol fogta magát és kikapcsolt. Biztosan lenyelte a vekkert, mert ez bizony percre megegyezik a gyártói adattal.

Fénye:

Flood lámpáról lévén szó nem is erőlködtem, a szokásos 100 méteres távra vittem ki:

Az első képen egyből az Olight Baton Pro stabil, 600 lumenes fényáramot ígérő magas fokozatban nyújtott fényét láthatjátok. Ezt tartja majd 3 órán keresztül. Második képen a Convoy S2+ 6×7135 driveres változatának maximumát fotóztam. Harmadik képre az Olight S2R Baton 2 modell fényét fotóztam turbó fokozatban. Ehhez képest érdemes szemrevételezni a negyedik fotón szereplő Olight Baton Pro turbó fokozatát. Szerintem sikerült a gyártói tuning 🙂 . Az utolsó előtti fotón a Zanflare F1 fényét láthatjátok turbó fokozatban. Érdemes megfigyelni, hogy mennyivel távolabb kezdődik a fénynyaláb, mint a TIR lencsével operáló Baton modelleknek. Utolsó képen a kontrasztot a Nitecore MH23 adja 1800 lumenes fényáramával. Ugyan ez jóval távolabb világít el a többi lámpától, de kevesebb a szórt fénye és ez is távolabb kezdi el megvilágítani az utat.

Konklúzió:

Azon töröm a fejem, hogy mit írjak ide. A méltatás túl sablonos lenne, de igazán rosszat nem tudok erre a kis zsebrakétára mondani. Amit ígér tudja, a márkához méltó módon vigyáz is a felhasználóra, hogy ne legyen olyan könnyű kárt tennie magában. Az anyaghasználat teljesen rendben van, a kidolgozás minősége is a szokásos átlag feletti. Nekem ez a kék szín igazi “eye candy”, egyáltalán nem osztotta meg az embereket a szín, mondhatom mindenkinek egyöntetűen tetszett. A sablonos fekete színből néha jó kilépni, és szerintem erre ez a modell ideális társ.

A vetélytársakat képes lemosni a pályáról, a mérete mindezek mellett picike, a hővédelem működik, van beépített töltése, van hozzá egy nagy kapacitású minőségi akkumulátor is. Nagyon mást nem is lehetne kérni. Mondjuk ha olvasnák véletlenül a blogom döntéshozók -amit kétlek- akkor legyenek kedvesek és tegyenek egy keményített üveg lencsét a TIR lencse elé, de ne csak ennél, minden TIR lencsés lámpájuknál. Akkor majd ezt az egy negatívumot sem tudom a szemükre hányni. Most azonban be kell érnetek ennyivel, mert másba nem igazán tudtam belekötni. Ok, nincs övtok, de ez EDC méret, zsebbe való, kis flokkolt szütyőt pedig adnak, ezért is nekik jár a pont. Nekem tetszett, de ár/érték arányban mégis a kis tesó a jobb döntés. Persze ha az már van otthon… 😉

Megvásárolható 5 év garanciával az importőr webshopjából kuponos kedvezménnyel:
Olight Baton Pro 

Exit mobile version