Site icon Elemlámpa blog

Yupard Cree XM-L2 T6 fejlámpa bemutató

Bevezető:

A fejlámpa hasznos találmány, ezzel nem lehet vitatkozni. Ugyan nem én vagyok a célközönség, de évente pár alkalommal nekem is jól jön, ha van itthon kéznél egy belőle. Eddig csak egy kisebb teljesítményű Coleman CHT-7-est használtam, de annak a fényereje nem minden esetben volt elegendő. Szerettem volna egy picit erősebbet is, de lehetőség szerint ingyen, vagy csak kicsit drágábban. Ebay-en a korábbi rossz tapasztalatok miatt már szét sem néztem, egyből kedvenc webshopom kínálatában kezdtem el válogatni. Ekkor találtam rá a szemre egészen jónak tűnő Yupard fejlámpára. Miután megérkezett és használatba vettem viszont vegyesek az érzéseim, de ezt majd a cikkben részletezem is.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Yupard
Modell: –
Emitter típusa: CREE XM-L2
Maximális fényáram: 1200LM (?)
Anyaga: alumínium
Reflektor anyaga: alumínium
Áramforrás: 18650 lítium akkumulátor
Módok: 3 (alacsony, magas, + fokozatmentes állítás a két mód között, stroboszkóp)
Vízállóság: fröccsenő víz ellen védett

Csomag tartalma:

A szokásos olcsó kínai csomagolás köszön vissza kézhezvételkor. Sima jelölések nélküli fehér kartondoboz. A dobozban bubis fólia védi a lámpát, a fejpánt csak mellé van helyezve. Más kiegészítő vagy tartozék nem jár a lámpához, csak fejlámpaként használható.

Üzembe helyezés:

Nem túl bonyolult szerkezetünk életre keltéséhez csak egy 18650-es akkumulátorra lesz szükségünk. Kapásból szembesülni fogunk a fejlámpa legnagyobb problémájával. Az első kezem ügyébe eső NCR18650B akkumulátort próbáltam betenni a lámpába, de nem ment. Próbáltam forgatni, mozgatni, de továbbra sem ment bele csak az akku kb. fele. Itt kicsit gondolkodóba estem. Elővettem egy 18650-26FM akkut, azt sikerült behelyezni, igaz ez is viszonylag nehezen csúszott bele. De bele ment. Diadalmasan rátekertem a zárókupakot, majd megnyomom a kapcsolót és semmi.

Samsung 26FM akku a testben. Ez már túl hosszú.

Azonnal cikáztak a gondolataim, garanciális ügyintézés Kínával angol nyelven, hurrá. Már készültem a héten keresztül tartó levelezgetésre, magyarázkodásra, mert megérteni nem nagyon szeretik, ha valami gondunk van. Sebaj, közben elővettem egy 30Q akkut is, gondoltam csak megpróbálom, hátha mégis valami kontakt hiba lesz. Az akku hibátlanul belefért, zárókupak ráteker, bekapcsol, működik! Előző aggodalmam gyorsan elillant, valamit én hibáztam. Akkuk ismét próbálgatva, megint nem megy. Jobban szemügyre véve a lámpát feltűnt, hogy csak a test végén van lecsiszolva az érintkező felület. A zárókupakot nem tudom kellően rátekerni, hogy az érintkező felületek ellássák feladatukat.

Samsung 30Q akku már illeszkedik

De miért? Miért van a test végén fém “gomb” csatlakozónak, miért nem egy pici rugó? Miért nem vezetjük a testbe a negatív pólusról az elektronokat a meneten keresztül? Ekkor bevillant, hogy egy “jó fajta” ebay-en vásárolt UltraFire akkum még van elfekvőben. Védett (elvileg), button top, 4000mAh kapacitás (persze), szóval a tipikus pár száz forintos, de még annyit sem érő gagyi akku. Beteszem a lámpába. Szinte magától ugrik be a helyére, felveszi a tökéletes pozíciót, kupakot rátekerem, kapcsoló kattan, tökéletes. Legnagyobb bánatomra. Sajnos épp az ilyen olcsó akkukhoz lett tervezve a lámpa belső felépítése. Rövidebb és keskenyebb, mint a tisztességes akkumulátorok, viszont ez tökéletesen illeszkedik.

A gagyi UltraFire akkumulátort mintha bele öntötték volna

A mért áramfelvételek:

  1. magas fokozat: 0,96A
  2. alacsony fokozat: 0,30A

Hőtermelés szempontjából az alacsony áramfelvétel miatt jól vizsgázik, az alábbi diagramon látható a 15 perces teszt eredménye:

Jól láthatóan folyamatos a hőtermelés, de negyed óra elteltével a kezdő hőmérséklethez képest mindössze 16°C nőtt a fej legmelegebb pontján a hőmérséklet. Mindezt légmozgás nélkül mértem, tehát melegedéssel nem lesz probléma a használat során.

Kezelés:

A kezdeti nehézségek után kellemesen csalódtam, nem vártam csodát. Amire én számítottam az egy sima buta kétmódos driver, mert a leírásban ez szerepelt. Ez a driver viszont kifejezetten jól sikerült, sokkal használhatóbb, mint az elterjedt olcsó darabok. Az elektronikus kapcsolón egyet kattintva magas fokozaton kapcsol be a lámpa. Ismételt kattintással alacsony fokozatba lép. Harmadik kattintásra kikapcsol.

A gombot folyamatosan nyomva tartva “fokozatmentesen” ingázik a magas és az alacsony fokozatok között. Mikor elérjük a magas fokozat fényerejét azt a lámpa minden esetben három villanással jelzi nekünk. Azonban az sem mindegy, hogy az alacsony, vagy a magas fokozatról kezdjük el a fényerőt állítani. Amennyiben a magas fokozatban kezdjük el a folyamatot akkor ismételt gombnyomásra alacsony fokozatba lép a lámpánk, majd következő kattintásra fog kikapcsolni. Viszont ha alacsony fokozatba lépünk a fényerő állítás előtt, akkor a kívánt fényerő elérése után ha ismét megnyomjuk a kapcsolót akkor kikapcsol a lámpa. Egészen átgondolt megoldás, nekem tetszik.

A stroboszkóp mód rejtve van, dupla kattintással érhetjük el. Itt ismét szembesülni fogunk azzal, hogy a vezérlés mennyire ki lett találva. Kikapcsolt állapotban dupla kattintással a stroboszkóp bekapcsol. Ismételt gombnyomásra kikapcsol a lámpa. Ha már be van kapcsolva a fejlámpánk, és úgy kattintunk duplán, akkor a stroboszkóp bekapcsol, de ismételt kattintásra nem kikapcsol a lámpa, hanem az előtte használt fokozatba lép vissza. Ismét egy plusz pont.

Felépítés:

El is jutottunk ahhoz a részhez, ahol indokolatlanul bonyolult kialakítással kellett szembesülnöm. A test közepén lévő, az elektronikus kapcsolót magába foglaló tömb egy darabból lett kiforgácsolva. Ez eddig sima ügy. A bonyolítás itt kezdődik. Az áramot nem vezetékekkel vezetik, hanem a test középső részéből kiálló csöveken keresztül. A középső alu tömbben el lett helyezve mindkét felénél egy-egy gyűrű alakú nyáklap, amiknek a vezetőt tartalmazó fele kifelé néz. A nyáklapból egy-egy pici fülecske be van forgatva a fej felé lévő kimarásban lévő lyukakba. A vezetékek itt vannak beforrasztva a nyáklapok kiálló kis füleire.

A testbe szemből nézve jobb oldalról ragasztva van elhelyezve a pozitív csatlakozót tartalmazó zárt cső. Ez teljesen eloxálva van kívül-belül. Csak a csatlakozó tömb tetejéről és a cső ragasztott végéről van az eloxálás lecsiszolva, így jut az áram az akku pozitív pólusából a nyáklapnak a fejbe jutó kis fülecskéjéhez. A túloldalon ezt két darabból oldották meg. A cső vége itt eloxált menetet kapott és itt a cső mindkét vége le van csiszolva, a többi része nem vezető. A ragasztott fele itt is a nyáklapra fekszik fel, a zárókupak pedig csak a cső lecsiszolt végéhez juttatja az elektronokat, ha sikerül teljesen rátekerni.

Ez a rész szerintem feleslegesen lett ennyire túlbonyolítva.

Szemből a fejet letekerve egy darabban jön le a reflektorral, ez szorítja a helyére a driver-t. Sajnos a fejben lévő menetes csövet nem sikerült kitekernem ami a hátulról szerelt pill-t, LED-et és a reflektort nyomja az üvegből készült lencsének, így őket nem tudtam megnézni. Gondolom ide is jutott a testre kent ragasztóból. Ezt nem értem, mert semmi nem indokolja, mivel tömítőgyűrű híján a víz bejuthat a menet mellett, így a komolyabb vízállóság nem lehetett szempont a ragasztásnál. A fejben minden esetre a LED központosító gyűrűvel kapcsolódik az SMO reflektorhoz, így tökéletesen középen van, a vetítési képe szép szimmetrikus.

A testből kitekerve a fej, alatta a driver

A pánt egyszerű, de kényelmes kialakítású. A rajta lévő szilikonos gumi tartókonzol nem nyomja a fejet, puha és egészen jó az elhelyezése is. A lámpa tömege szerintem még a fejtetőn lévő pánt nélkül is megtartható lenne, bár így egészen biztos, hogy nem fog elmozdulni ha beállítottuk.

Fénye:

Nos itt ismét csalódnunk kell kicsit, ugyanis a gyártói adat köszönő viszonyban sincs a maximális elérhető fényerővel. A beígért 1200 lumenből ránézésre talán harmada áll hadba a magas fokozaton. Ezt az elkészült képek is bizonyítják, a megszokott helyen, a szokásos kimért 100m-es távolságban lévő fát -illetve az arra fellógatott fehér lapot- célba véve fotóztam a lámpákat. A téli időjárás nem volt túl kedvező, így a fotókon sajnos a levegő magas páratartalmát is látni lehet.

Kisebb távolságra a Yupard fejlámpája még elégséges, de a Convoy S2+ fényerejét meg sem közelíti. Ugyan a bevilágított távolság közel van egymáshoz, a megvilágítás mértéke azonban jelentősen eltér a Convoy S2+ javára. Itt viszont ismét egy pozitívum, mert a Yupard-ba épített LED nem kellemetlen hideg, hanem természetes fehér, kb. 5000K színhőmérsékletű. Általános felhasználásra kifejezetten kellemes. A Convoy M1, mint erős lámpa lett melléjük téve, ez a képeken is jól látszik, hogy erősebb megvilágítás mellett is jóval távolabbra jut a fénye, simán elvilágít a 100m-re lévő fáig. Végül az UltraFire WF-502B látható, aminek a hotspotja távolabbra világít, de a szórt fény nem ad jelentős fényerőt, így közelebbi céloknál a gyengébb fejlámpa sokkal jobban teljesít. Fényén alacsony és magas fokozaton is PWM villogás látható kamerán keresztül, de ez a használat során ez nem észrevehető.

Konklúzió:

Nehéz eldönteni, hogy szeressem, vagy ne szeressem ezt a fejlámpát. A tervezés során feleslegesen bonyolulttá tették a lámpa felépítését, ráadásul a ragasztóval is túl bőkezűen bántak. Ezek persze nem jelentenek problémát. Ha figyeltek volna a test kialakításánál arra, hogy rendes akkumulátort is fogadjon akkor nyugodt szívvel ajánlanám, mert a működése ha már van benne akkumulátor akkor teljesen rendben van.

Samsung 30Q 18650, UltraFire gagyi 18650, Samsung 26FM 18650, NCR18650B, Yupard fejlámpa

Azonban sokan kiesünk a Yupard felhasználói táborából. Minden fórumon próbáljuk rábeszélni a kezdőket, hogy gagyi akkut ne vegyenek, ez a lámpa viszont azokkal tud megfelelően együttműködni. Alacsony feszültség védelem nincs a driver-ben leírás szerint, így védelem nélküli akkuval kezdőknek nem célszerű használni, mert ezzel a cella épségét kockáztatná. A driver szolgáltatásai jók, meglepően jól lett kitalálva. Az anyagminőség rendben van, ezzel a fényerővel a hőtermelés sem okoz gondot. Azoknak, akinek olcsó akkukból van otthon pár darab szerintem jó választás. Több szempontból is jobb, mint hasonló áron lévő ismeretlen alternatívák.

Itthon ezt a modellt nem tudjuk hivatalos forrásból beszerezni, így Kínából kell megrendelnünk. Jelenleg még az Aliexpressen van esélyünk megtalálni.

Yupard XM-L2 fejlámpa

Mentés

Exit mobile version