Site icon Elemlámpa blog

XTAR WK18 PACER – Vissza a jövőbe

XTAR WK18 PACER borító

Bevezető:

Az XTAR WK18 PACER a gyártó egyik régebbi modellje. Egészen puritán, vagyis egyszerű elemlámpáról van szó. Leginkább a Convoy S2+ lámpához tudnám hasonlítani. Van a végén egy kapcsoló, tud 5 módon világítani és 18650 akkuval üzemel. Kb. ennyivel le is zárhatnám a tesztet, mindent el is mondtam erről az elemlámpáról. De akkor mi értelme lenne a blognak, ha a kevésbé érdekes darabokat nem boncolgatnám? Szóval essünk is neki gyorsan.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: XTAR
Modell: WK18 PACER
Emitter típusa: CREE XM-L2 U3
LED-ek száma: 1
Maximális fényáram: 1000 lm
Maximális fényerő: 5800 cd
Kapcsoló típusa: forward clicky
Áramforrás: 1x 18650 akku, vagy 2x CR123A elem, vagy 2x 16340 akku
Módok száma: 5
Újratölthető: nem
Vízállóság: IPX8
Ejtésállóság: 1,5 m

Doboz tartalma:

Az XTAR WK18 PACER doboza a felsőbb kategóriában is megállná a helyét. Vastag színesen nyomtatott kartondoboz, rajta fényes nyomtatással a tartalma, hátul eredetiség ellenőrző “kaparós” igazolással. A dobozon minden fontos műszaki adatot fellelhetünk, plusz a gyártóról is több információt. A csomagolás tetejét kibontva a belsőt kitöltő műanyag panel húzható elő, mint a nevesebb márkák esetében. Elejébe van bepattintva az elemlámpa és a mellette kialakított tartó részben a további tartozékok. A sor nem túl hosszú, egy rozsdamentes acél klipsz, filléres csuklópánt és egy tartalék tömítő gyűrűt találunk itt, plusz egy angol nyelvű kezelési leírást a doboz aljában.

Felépítés:

A klasszikus, 3 részből építkező formulát követi az XTAR WK18 PACER elemlámpa. Fej, test és zárókupak egységekre bontható, de egy kis csavar azért van a történetben.

Fej:

A fej rész egészen nehezen adta meg magát, de végül sikerült meglazítanom, majd letekernem. A bezel gyűrűt… Az történt, hogy egészen érdekes formában rakta össze a gyártó az XTAR WK18 PACER elemlámpáját. A fej rész a test belsejébe van tekerve, és a testből kiálló menetes részére van rátekerve menetrögzítővel a bezel gyűrű. Ezt sikerült letekernem. A bezel alatt egy gumigyűrűt találunk, melyre a sima üvegből készült, bevonatok nélküli lencse fekszik fel. Ennek az alumíniumból készült, textúrázott (OP) reflektor nyomódik neki. Ezek szét is tudnak hullani, valószínűleg ezért is használt menetrögzítőt a gyártó.

A testből a fej részt nem tudtam kitekerni. Ami látszik, hogy a test felé lévő oldalán a driver található, majd valószínűleg alumíniumból készült “pill” vagyis LED tartó rész lett a fejben kialakítva két furattal, melyeken keresztül a vezetékek jutnak az alumínium LED csillaghoz. A LED CREE XM-L2 U3 típusú, és körülötte egy fehér központosító gyűrűt láthatunk, mely a reflektor optikai középpontjába illeszti az emittert. Ez az egész egy egységként van betekerve a testbe.

Test:

A test rész elején mint írtam is a fej található, méghozzá meglepő módon a test belső felébe tekerve. Mivel kitekerni nem tudtam, ezért arra tippelnék, hogy itt bőségesebben alkalmazott menetrögzítőt a gyártó. Ezt kívülről egy sík felület követi, ide a bezel lelógó része fekszik fel. Ezt textúrázott gyűrű, körbefutó barázda, majd két darab sima felületű gyűrű követi, melyek közt szélesebb mélyedés található. Ide pattintható fel a tartozék klipsz, ha a fejtől hátrafelé szeretnénk az irányát.

A test kb. középső részén egy majdnem 3 cm hosszú textúrázott felület javítja a fogás biztonságát. Ezt a mintázott rész előttivel megegyező gyűrű követi, aminek nincs párja, mert a klipsz hátsó ütköző felületét már a zárókupak pereme nyújtja, ha fel van tekerve a helyére. A sík felületbe itt egy keskeny barázdát martak, melybe egy darab gumi tömítő gyűrűt helyezett el a gyártó. Az utána következő jó minőségű, trapéz profilú menetről a Type III kemény eloxálást a gyártó teljesen eltávolította. A test belső fele sima felületű, betekintve a vége felől csak a driver PCB lapja, és a rajta elhelyezett aranyozott rugó látható.

Zárókupak:

Az XTAR WK18 PACER zárókupakja egy egészen egyszerű alkatrész, mindössze 3 fő darabból áll össze. Maga a fém része egy vaskos alumínium darabból lett kimunkálva. Hátulján egy furatot találunk, ide illeszkedik a fekete gumi nyomógomb a zárókupak belső feléből bepattintva. A gomb körüli perem kiemelkedik, de nem fut körbe, hanem került bele két letörés, hogy a nyomógombot könnyebb legyen kezelni. Az egyik kiemelkedő peremen kettő apró furatot találunk, ide lehet a csuklópántot befűzni.

Elfért volna sokkal méretesebb furat is, kár, hogy ilyen aprónak hagyták. Oldalán sima felületű, melyet két barázda közé zárt textúrázott gyűrű tesz változatosabbá. Ezt ismét sima felületű gyűrű követi. Belső felében a menetről el lett távolítva a bevonat, majd ahogy beszűkül a belső fele újabb menetes részt találunk, ide tekerhető be a harmadik egység, a komplett nyomógomb, melynek érdekessége, hogy forward clicky rendszerű.

Mérete:

Pár ismert/általam kedvelt elemlámpa mérete a tesztalanyhoz képest:

A sorban az első egy 18650 védelem nélküli flat top akku. Ezt az Olight S2R Baton II elemlámpa követi, ami után a többek által is ismert Convoy S2+ elemlámpa következik. A tesztalany XTAR WK18 PACER elemlámpa alig nagyobb nála, talán 2mm-el lehet magasabb. A sorban az utolsó lámpa a Nitecore MH12S, ami már 21700 akkuval üzemel.

Üzembe helyezés, kezelés:

Amint egy feltöltött 18650 akkut, vagy két CR123 elemet behelyezünk az XTAR WK18 PACER elemlámpa testébe, majd ráhúzzuk a zárókupakot máris működésre készen áll az elemlámpánk. Egyetlen nyomógomb van a test végén, ezzel lehet a világítási módot kiválasztani és a villogó funkciót bekapcsolni. A gombot félig lenyomva máris világítani kezd a lámpa (forward clicky kapcsolás) a holdfény (1 lm) módban. Ha a gombot benyomjuk kattanásig, akkor ebben a fokozatban marad a lámpa, míg ki nem kapcsoljuk.

Kikapcsolt lámpa esetén a gombot félig lenyomva, majd felengedve és ismét félig lenyomva kb. 0,7 másodpercen belül, a következő fokozatra lép, és így tovább, ciklikusan. Az elérhető fokozatok a holdfény (1 lm), alacsony (60 lm), közepes (300 lm) és végül a magas (1000 lm). A konstans villogást a gyártó elrejtette a menüből. Aktiválásához a gombot kétszer gyorsan kell lenyomni kb. 0,5 másodpercen belül.

Mérések:

Méretei:
– hossza: 121 mm
– legnagyobb átmérője: 25,8 mm

Tömege: 72,4 g

Mért színhőmérséklete a LED-nek: ~5700 K
Mért színhűsége a LED-nek (CRI): ~68
Duv kalkulált értéke: ~0,0095
PWM villogás nem tapasztalható egyik fokozaton sem.

Hőtermelése:

A megszokott 15 perces grafikon, és ami belőle leszűrhető:

Ami a grafikonból látszik, hogy az első 3 percben emelkedik a hőmérséklet, majd a 4. perc után elkezd csökkenni, és stabilizálódik is 44°C alatti hőmérsékleten. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lámpa teste elkezd felmelegedni, de igazából huzamosabb használat során is langyossá válik, nem melegszik túl. A hőmérséklet csökkenéséért időzített visszalépés felelős, többször újra indítva a magas fokozatot a fej hőmérséklete jócskán tovább növekedett.

Fényerő:

Mért fényerő feltöltött akkuval, indítás után 30 másodperccel:

  • Magas fokozat 6475 cd (+12%), FL1 szabvány szerint számolva 161 m hatótáv.
  • Magas fokozat visszalépés után 4800 cd, FL1 szabvány szerint számolva 139 m hatótáv.
  • Közepes fokozat 1900 cd, FL1 szabvány szerint számolva 87 m hatótáv.

Futásidő:

A futásidőt Samsung 35E 3500 mAh kapacitású akkumulátorral mértem. Íme az eredménye:

A magas fokozatban indított lámpa fénye azonnal enyhe csökkenésbe kezd, de ez csak a grafikonból látszik. A 3. percben 96%-os értékről esik vissza a fényáram, és 4,5 perc után 49%-os értéken, kb. 490 lumen fényáramon stabilizálódik. Ezt a 147. percig stabilan tartja, majd a 150. perctől 47%-os értékről elkezd folyamatosan halványodni. A 200. percben már csak 6% a fényáram, ami kb. 60 lumennek felel meg, a 258. percben elérte az 1%-os értéket, a mérést itt befejeztem.

Fénye:

A szokásos 100 méteres távon készítettem el a képeket:

A sorozatot úgy raktam sorba, hogy a megvilágított távolság szerint növekednek az elemlámpák, nem a maximális fényáram szerint. Az első a sorban a Convoy S2+ 6×7135 driverrel szerelve. Ez kb. 50 méteres távolságot világít meg látható fénnyel. Őt az Olight S2R Baton II elemlámpa követi. A TIR lencse rengeteg szórt fényt ad, a megvilágított táv valamicskét talán nőtt. Szemmel is látható javulást hoz az XTAR WK18 PACER elemlámpa a magas fokozatban, ugyanis a 100 méteres táv is felsejlik használata közben. Sokak kedvencével, az S2+-al szemben szemmel is látható előnnyel rendelkezik! Az utolsó képen az Olight Warrior Mini fénye látható, ami hasonló távot világít be, mint a tesztalany, de több szórt fény mellett teszi ezt.

Konklúzió:

Igazán meglepett az XTAR WK18 PACER elemlámpa. Nem mondhatnám azt, hogy hibátlan, mert több ponton is lehetett volna rajta finomítani, ráadásul nem is egy mai darab, hiszen már évek óta forgalmazza a gyártó. Ami miatt mégis szerettem volna Nektek megmutatni az az a tény, hogy viszonylag olcsón is hozzá lehet jutni olyan elemlámpához, ami 18650 akkuval üzemel, és azért amiket elvárhatunk egy elemlámpától azokat nagyrészt tudja.

Az igazi “ellenfele” a Convoy S2+, aminél én ezt jobb elemlámpának tartom az alábbiak miatt: van valós holdfény fokozat. Van időzített visszalépés, ezért nem tesz kárt a felhasználóban. Nagyon jó a vetítési képe. És ami még kiemelhető, hogy szinte elpusztíthatatlannak tűnik, annyira vaskos, mondhatni golyóálló. A kezelése egyszerű, és bár nincs módmemória, valamint a kezelés is megszokást igényel, azért odaadható idősebbeknek is, akik csak világítani akarnak a lámpájukkal, semmi többet. Részemről az alsó kategóriában ajánlott pecsétet kap!

Ha találtok belőle akkor érdemes lehet belépő szintű lámpának megvásárolni, én jelenleg csak hazai elfekvő készletet találtam a google segítségével, az XTAR hivatalos beszerzési csatornáinál jelenleg ez a modell nem elérhető.

Értékelés:

Pro:

  • egyszerű kezelés
  • valódi 1 lm holdfény mód
  • jó vetítési kép
  • rejtett stroboszkóp mód
  • robosztus felépítés
  • jól időzített visszalépés

Kontra:

  • forward clicky kapcsoló megszokást igényel
  • nem aktív a hőszabályozás
  • egyszerű üveg lencse
  • nincs módmemória
Exit mobile version