Site icon Elemlámpa blog

UTorch kerékpár lámpa szett bemutató

Tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Mérések
Fénye
Konklúzió

Bevezető:

Rendhagyó cikkemben kivételesen nem elemlámpáról, hanem kerékpár lámpáról szeretnék Nektek írni. Nem is csak egy szimpla lámpáról, mindjárt egy komplett szettről. Koránt sem professzionális felhasználásra szántam, elsődleges célom látszódni és a KRESZ szabályainak megfelelni. Nos ez a viszonylag olcsó UTorch kerékpáros szett mindkettő kritériumot teljesíti, ráadásul beépített akkuval rendelkezik, ezért az üzemeltetése környezet barátabb és hosszú távon olcsóbb, mint elemes társainak. Nem való országúti – főleg nem hegyi – túrára, maximum kiegészítő-jelző fénynek, viszont én maximum városban fogom használni, ahogy az emberek jelentős része, így számomra ez is megteszi. Engedjétek meg, hogy megosszam a tapasztaltaim Veletek is.

Gyártói specifikáció:

Az első lámpa adatai az első helyen /-jellel elválasztva a hátsó lámpa adatai

Gyártó: UTorch
Modell: – / –
Emitter típusa: ismeretlen / COB LED
Színhőmérséklet: nincs megadva, kb. 7000K / vörös fény
Maximális fényáram: 300 lm / 100 lm
Kapcsoló típusa: elektronikus / elektronikus
Lencse anyaga: TIR / műanyag bura
Áramforrás: 1200 mAh beépített lítium-ion / 500 mAh beépített lítium-ion
Módok: 4 / 6
Módmemória: nincs
Vízállóság: IPX-5 / nem jelzett

Doboz tartalma:

Jelölések nélküli kartondobozban kapuk meg a bicaj lámpa szettet. A sima kartondoboz belsejében szivacsos profilban lett kialakítva az első lámpának, a hátsó lámpának, a hátsó lámpa tartónak és a tartozék kettő darab USB – mikro USB töltőkábelnek a helye. Ezen felül kapunk még egy angol nyelvű egészen részletes és korrekt kezelési utasítást is.

Felépítés:

Reális igényeket támasztottam a lámpákkal szemben, mert a kb. 16$-os vételár nagyjából be is pozicionálja az alsó kategóriát a bicajlámpa fronton. A jó hír az, hogy más költségünk nincs, sem töltőre, sem akkura nem kell több centet kipréselni, hiszen ezeket is beépítették a lámpákba. Rossz hír, hogy teljesen műanyag mindkettő lámpa.

Anodizálás? A marketinges kolléga nincs a helyzet magaslatán.

Első lámpa:

Megfelelő szerszám híján szét nem bontottam. A műanyag test hátsó fele egy darabból áll, csak a felső részén lévő kapcsoló van utólag behelyezve. A kapcsoló körül áttetsző műanyag gyűrű, benne pedig szürke gumi nyomógomb található. A fej részt négy apró imbusz nyílású csavar tartja a testtel egyben. ez is műanyag, benne elölről a sima TIR lencse látható. A fej alján található a mikro USB töltőnyílás nehezen lefejthető gumidugó alatt. A test alsó felén a rögzítőpánthoz csatlakozó sín található. A rögzítés könnyen oldható egy apró retesz benyomásával. A rögzítő pánt gyors záras, belül kettő hézagoló gumiszalaggal, így nagyobb és kisebb átmérőjű kormányra is könnyen felszerelhetjük pillanatok alatt.

Hátsó lámpa:

A hátsó lámpát már könnyebb szétszedni, mivel kettő kis csavar tartja csak egyben. Megérte, mert így azonnal fény is derült arra, hogy ez maximum csak cseppálló, de a vízállótól kellően távol áll. A fekete műanyag hátlap csak egy nútot tartalmaz, ebbe illeszkedik körben a lámpa burája egy kis peremmel. Tömítés itt nincs! Jó hír, hogy a benne lévő lítium akku cserélhető, ami befér az beforrasztható különösebb szaktudás nélkül is kettő kábel segítségével. A lámpa elektronikája egy nyáklapra lett forrasztva, a hosszú COB LED-et a lámpa aljában kettő kis pöcök tartja a helyén. Volt egy sanda gyanúm, hogy ha szétszedem akkor nem lesz egyszerű újra összerakni, ez be is igazolódott. Némi reszelgetést és illesztgetést (feszegetés) követően újra “gyári” állapotba került a hátsó lámpa és még üzemelt is.

Üzembe helyezés, kezelés:

Első lámpa:

Kezelés pofon egyszerű. Mivel beépített akkumulátorral rendelkezik ezért ha feltöltöttük máris működésre kész állapotba kerül. Egy kattintás a gombon és máris a legerősebb fokozatban kapcsol be. Kikapcsolni nem lehet csak a további fokozatokon végig lépkedve egy-egy kattintással. A magas fokozatot a közepes, majd az alacsony követi. Negyedik kattintás után a magas fényerőn villogás következik, városban szerintem ez az ideális, így jól láthatóak leszünk. Ez után kattintva egyet a lámpánk kikapcsol. Trükk nincs, rejtett fokozatokat sem találunk. Az akku merülését a kapcsoló körül lévő áttetsző műanyag gyűrűn átvilágító piros villogás jelzi.

Hátsó lámpa:

Az UTorch hátsó kerékpár lámpáját is egyetlen elektronikus kapcsolóval tudjuk vezérelni. A gombot megnyomva azonnal a legerősebb fényerő kapcsol be, majd újabb kattintás után az alacsony fényerő, harmadik kattintásra pedig a közepes “normál” fényerőre kapcsol. Talán ez a leginkább univerzális és ideális fokozat ha folyamatos fényt szeretnénk használni. Negyedik kattintásra a közepes fényerejű villogást tudjuk bekapcsolni, ami szerintem már tökéletes látatóságot biztosít nagy távolságból is. Újabb kattintásnál ugyan ez a villogás magasabb fényerőt használ, szerintem ez már feleslegesen erős és akku pazarló. Az utolsó sorban következő fokozat a 6 kattintásnál aktiválódó nagy fényerejű nagyon gyors villogás. Ez inkább idegesítő, mint hasznos fokozat. Újabb kattintásra ez a sorozat kezdődik elölről.

Kikapcsolni bármely fokozatban kb. 2 másodperces folyamatos gombnyomással tudjuk a hátsó lámpát. A legnagyobb problémám az, hogy fényét az utolsó percig tökéletesen tartja és villog, vagy világít, majd mindenféle előjel nélkül egyszer csak kialszik és nem világít többé míg fel nem töltjük. Ez a momentum teszi túrára alkalmatlanná, vagyis baleset veszélyessé ezt a lámpát. Városban még csak-csak elvan vele az ember, mert max egy kis rizikót vállal és jobban figyel ha kikapcsol a hátsó lámpa, de országúton ez rettentően veszélyes tud lenni. Egyetlen mentsége, hogy töltés közben is képes működni, ezért egy powerbankkal ha összekapcsoljuk akkor nem csak töltődik, de közben világítani is képes, akár menet közben is.

Beépített töltés:

Első lámpa:

Mielőtt feltettem tölteni a lámpát előtte lemerítettem teljesen. Ez nem volt egyszerű feladat, ugyanis szépen halványul a fénye a használat alatt, így az üzemidő nagyon-nagyon hosszú lesz, de a fényerő viszont drasztikusan lecsökken. A tartozék kábellel rákötöttem egy tápegységre és leolvastam a mért adatokat: 0,77 A töltőáram és 5,00 V feszültségen állt be a töltőáram, ami azonban le is csökken hamar 0,33A környékére. A töltés elején a lámpa kapcsolója körül lévő fény zöld villogásra váltott, majd ezt felváltotta a zöld folyamatos fény.

Sajnos a töltés végén semmi nem változott, ugyan ez a folyamatos zöld fény világított továbbra is, nem igazán lehet ennek a jelzéseire alapozni, a leghasználhatóbb tipp, hogy este tegyük töltőre és reggel vegyük le. A töltés során 1516 mAh kapacitást sikerült beletölteni a lámpába, ami meglepően magas érték a gyártói 1200 mAh adathoz képest. Valószínű ebben benne van a visszajelző LED fogyasztása is a veszteségeken felül, de úgy tűnik, hogy a gyári érték fedi a valóságot teljes mértékben.

Hátsó lámpa:

A lámpát a tartozék töltőkábelre kötve piros fénnyel az oldalán jelzi, hogy elkezdődött a töltési folyamat. A töltőáram általam mért értéke 360 mA 5,00 V feszültség mellett. A töltés végén megszűnik az áramfelvétel és átvált zöldre a fényjelzés. A kikapcsolásig lemerített hátsó lámpába összesen 316 mAh kapacitást sikerült visszatölteni, ami a gyártó által ígért 500 mAh kapacitástól sajnos elég távol van. Amennyivel az első lámpa túlteljesített sajnos a hátsó lámpa annyival alulmúlta a katalógus adatokat.

Mérések:

Első lámpa méretei:

Hossza: 104 mm
Legnagyobb szélessége: 35 mm
Tömege: 76,4 g

Hátsó lámpa méretei:

Hossza: 84 mm
Legnagyobb szélessége: 18 mm
Tömege: 24,2 g

Hőtermelésükről nem készítettem diagramot, mert teljesen felesleges lett volna. A hátsó lámpán egyáltalán nem tapasztaltam hőmérséklet emelkedést, míg az első lámpánál érezhető volt minimális melegedés, de huzamosabb használat után sem lett langyosnál melegebb, tehát nem kell tartani attól, hogy bármilyen szinten is túlmelegedne.

Fénye:

A hátsó lámpa brutális fényéről nem készítettem képet, de simán elegendő az alacsony fokozaton járatni, már azzal is távolról észre fognak venni külterületen. A villogó erős fényével szerintem el is vakítjuk a többi közlekedőt, legyünk tekintettel rájuk és csak akkor kapcsoljuk fel a hátsó lámpa magas világítási, vagy erősebb villogó fokozatát, ha tényleg egyedül vagyunk és nagyon látszódni szeretnénk! Egyéb esetben a folyamatos közepes fokozat is tökéletesen elegendő lesz, vagy villogás esetén a gyengébb villogó fokozat használatával is tökéletesen láthatóak leszünk.

Az első lámpát terepre vittem a többi lámpámmal együtt, ott fotóztam le a fényét.

Láthatóan nem egy izmos lámpa, hozzá is kell gyorsan tennem, hogy fiatal koromban mikor aktívan bringáztam akkor bizony egy ilyen lámpáért a fél lábunk odaadtuk volna a halogén izzós Cateye lámpák korában, ami jó ha tudott 20 lumen fényáramot, mégis elég sokat közlekedtünk vele és azzal is láttunk- hazataláltunk. Az első képen a két alkáli elemmel működő Nitecore MT22A, majd a szintén ilyen áramforrásról üzemelő Zanflare F2 elemlámpa fényét láthatjátok. Ezek után a tesztalany UTorch Bike light fénye látható. Az utolsó képen atomvillanásként teríti be fényével a közeli környezetet a Convoy S2+ legerősebb változata.

Konklúzió:

Nos a teszt végére szerintem mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy ez a szett maximum csak a koca bringásoknak lesz megfelelő. Ezek teljesen használatra kész lámpák beépített akkuval, beépített töltővel, tényleg csak fel kell pattintani és használni őket. Az első lámpa főleg az Alien filmekbe illő (nekem ez ugrott be első ránézésre) futurisztikus formavilágával vonzza a tekinteteket, míg a hátsó lámpa brutálisan erős fényével vívja ki a tiszteletet a többi közlekedővel szemben.

Városi használatra alkalmas ha nem közlekedünk sokat, sokkal hasznosabb, mint a manapság elterjedt apró kis szilikonos vackok, mert annál fényévekkel jobb láthatóságot biztosítanak. Minőségük árkategóriájuknak megfelelően alacsony szintet képvisel, aki túrázik vagy sok-sok évre tervez annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia a magasabb minőségért és üzembiztonságért. Nekem erre az évi pár alkalomra mikor bringázok ez is megteszi.

Sajnos a gyártása megszűnt 🙁

Exit mobile version