Site icon Elemlámpa blog

UltraFire F13 CREE XM-L2 T6 bemutató

Bevezető:

Ebben a cikkben az UltraFire F13 közepes méretű thrower lámpát szeretném bemutatni nektek. Amiért érdekes volt számomra az az egy darab 26650-es méretű akkumulátor fogadására felkészített test, illetve adapterekkel képes egy 18650-es akkuval, vagy három AAA vékony ceruza elemmel is működni. Nem mellesleg egészen olcsón meg lehet szerezni. Hosszú üzemidő és több használható áramforrás is rendelkezésre áll. Annyira rossz már nem is lehet.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: UltraFire
Típus: F13
Emitter típusa: CREE XM-L2 T6
Maximális fényáram: 1000LM
Anyaga: Alumínium
Lencse típusa: Üveg
Reflektor: Sima alumínium (SMO)
Áramforrás: 3xAAA alkáli elem (adapterrel), 1×18650 akkumulátor (adapterrel), 1×26650 akkumulátor
Módok: 5 (alacsony, közepes, magas, stroboszkóp, SOS)
Módmemória: nincs
Kapcsoló típusa: reverse clicky

Csomag tartalma:

Az UltraFire F13 egy teljesen egyszerű fehér, jelölések nélküli kartondobozban érkezik. Mint a képeken jól látható hosszú és nehéz útja lehetett, de végül is ellátta a feladatát. A lámpa még plusz egy bubis fóliába be lett csomagolva. Mellette tartozékként kapunk egy AAA elemekhez való adaptert, egy meglepően jó minőségű csuklópántot valamint egy 18650-as akkuhoz való adaptert pedig a testbe rejtve szállítanak.

Üzembe helyezés, kezelés:

Kicsomagolás után el kell döntenünk, hogy milyen áramforrásról szeretnénk használni. Én minden lehetséges változatot kipróbáltam és tökéletesen működött 3 darab AAA alkáli elemekkel, 18650 akkuval és 26650 akkuval is. A 18650 akkuhoz tartozó hézagoló betét elég jól passzol a testbe. A 26650 akkuból csak a LiitoKala 5000mAh típust tudtam kipróbálni, de az szépen illeszkedett a testbe. Ugyan az akku védelem nélküli, de a rugós érintkezők miatt ezzel is működött tökéletesen. Az alkáli elemekhez adott adapter lötyög a testben, de miután összetekertem semmiféle kotyogást nem tapasztaltam, stabilan tartotta a pozícióját.

A lámpának a zárókupakján található a reverse clicky rendszerű kapocsló. Sajnos buta driver lett bele építve, így még módmemóriát sem találunk a funkciói között. A három világítási mód és a két villogás sorban követik egymást. Alacsony, közepes, magas, majd stroboszkóp és végül SOS jelzést tud a driver. A bekapcsolt lámpánál a gomb félig benyomása, majd felengedése a módváltás menete. Kikapcsolás után következő bekapcsolásnál az utoljára használt fokozat utáni módban fog bekapcsolni a lámpa.

A mért áramfelvételek:

Hőtermelése a viszonylag nagy test és az alacsony áramfelvétel miatt elenyésző. Az alábbi diagramon láthatjátok:

A negyed órás teszt végére azért egy enyhe lázat sikerült elérni, de bőségesen 40°C alatt maradt a lámpa, holott a szobahőmérséklet 24°C felett volt. A teszt után sikerült a lámpát egy órácskára bekapcsolva felejtenem. Ha már úgy maradt gondoltam rámérek, nos nem érte el a 42°C-t ennyi idő alatt. Van benne tartalék, ez jól látszik.

Felépítése:

A klasszikus három fő részből épül fel az UltraFire F13 is.

Fej:

Igen csak hosszúra sikerült a fej kialakítása. Picit több mint a fele sűrű hűtőbordás kialakítású, ez is közrejátszik a kiváló hőleadásban. A fejet elölről szétbontva elsőre a fém színű bezel gyűrűt tudjuk letekerni. Viszont az csak egy díszítő elem, valós funkciója nincs, ugyan is alumíniumból készült, nem rozsdamentes acél. Ha tovább szeretnénk bontani a lámpát akkor le kell a díszítés alatti csövet is tekernünk a fejről ami szintén GITD gumitömítést kapott, bár ez ha össze van tekerve a lámpa nem látható. Benne GITD gumi tömítőgyűrűvel sima bevonatok nélküli üveglap található. A reflektort a cső rátekerésével az üveglaphoz szorítjuk. Az aluból készült SMO reflektor műanyag központosító gyűrűvel fekszik fel a CREE XM-L2 T6-os LED köré.

A fejben integrált pill lett kimarva, viszont ezt a mérnökök nem tervezték meg rendesen. A 20mm-es alumínium csillag az eloxált felületre fekszik fel, alatta nincs hővezető paszta, csak a reflektor szorítja be a helyére, nem lett gyárilag rögzítve. Ez eléggé átgondolatlanul lett megcsinálva, igaz az alacsony teljesítmény ezt is megengedi. Hátulról megvizsgálva az alumínium szorító gyűrűt láthatjuk amint a helyén tartja az ismeretlen 22mm-es átmérőjű drivert. Legnagyobb átmérője 40,8mm, hossza 68,6mm.

Fej Cree XM-L2 LED-del, alumínium reflektor, lencse GITD tömítőgyűrűvel, bezel, alu gyűrű

Test:

Semmi izgalmasat nem tartogat a test. A fej felé lévő végén a menet fém tisztán lett hagyva, míg a zárókupak felőli végén a menet végig eloxált. Sajnos sima egyszerű meneteket alkalmazott a gyártó, abból is a sűrűbb változatot. A lámpa a zárókupak enyhe letekerésével zárható véletlen bekapcsolás ellen. A test rombusz mintát kapott, viszont nem túl hangsúlyos, így nem növeli jelentősen a tapadást. Két nagyobb bemarás van rajta, egyik oldalon a gyártó logója, másik oldalon a benne lévő LED típusa olvasható. Meglepő módon itt is GITD tömítőgyűrűket találunk mindkét végén, ezek biztosítják a vízállóságot. Legnagyobb átmérője 32mm, hossza 75,1mm.

Zárókupak:

A zárókupak ad helyet a reverse clicky kapcsolónak. Belső felén réz gyűrű szorítja a helyére a nyáklapot amin egyik oldalon a kapcsoló, másik oldalon pedig aranyozott rugó található. A kapcsoló piros gumi nyomógombot kapott. A zárókupak végén négy bemarás található, így a nyomógombhoz akár kesztyűben is könnyen hozzáférhetünk. Két 2,8mm átmérőjű lyuk lett rájuk fúrva a karpántnak. Sajnos nem oválisak a lyukak, így ez a maximális átmérő ami átfűzhető rajtuk. Legnagyobb átmérője 32,9mm, hossza 33,3mm.

A lámpa teljes hossza 151mm, tömege akkuk és kiegészítők nélkül 164,1g.

Fénye:

A téli vacak időjárás ellenére sikerült lefotóznom ezt a lámpát is a szokásos helyen. A kimért 100m-es távolságra lévő jobb oldali távoli fára most egy fehér lapot tettem fel, hogy jobban látható legyen. Az elkészült képeket alább láthatjátok:

Első képen az UltraFire F13 fényereje látható. Nem egy fényágyú, ez jól látszik. A feszes spot elvilágít a 100m-es távolságra lévő célpontig, de erősnek nem lehet nevezni koránt sem. A szórt fénye sem túl sok az SMO reflektor miatt. A Convoy M1 jóval több szórt fény mellett is erősebb és távolabbra világít. A Convoy C8-as egyértelműen maga mögé utasítja fényerőben, a mezőnyben ő világít a legtávolabbra. Végezetül a Convoy S2+ legerősebb darabját tettem még mellé. Közelre nagyot terít a kis S2+ de távolságra megveri őt az UltraFire F13. Nem mellesleg üzemidőben és hőtermelésben is tesztalanyunk a legjobb.

Konklúzió:

Ez a lámpa egy igazi túlélő eszköz. Működik alkáli elemmel, mehet 18650-es lítium-ion akkuval és 26650 méretű lítium-ion akkuval is. Fényerőben szerencsére nincs változás bármely áramforrást is részesítsük előnyben, ez mindenképp pozitívum. A lámpa test még sok tartalékkal rendelkezik, ugyanis a driver alig több, mint 1 amper áramerősséget enged a LED-re, így a benne rejlő teljesítmény koránt sincs kiaknázva. Cserébe melegedéstől nem kell tartanunk, 26650 akkumulátort használva pedig igencsak hosszú az üzemidő is a magas kapacitás miatt. Ergonómiailag megfelelő a lámpa, mérete sem túlzó, bár napi hordásra már koránt sem kényelmes. A fényerő lehetne magasabb, de a megfelelő tervezés miatt még ezzel az alacsony teljesítménnyel is tisztességes távolságot bevilágít, tökéletes a vetítési képe. Egyedüli negatívumnak az eloxálás viszonylag gyenge minőségét tudom megemlíteni. Azonban okos dolog a bezel gyűrűnek használt alumínium betét, így legalább a fej kopása később fog jelentkezni.

18650 akkumulátor, 26650 akkumulátor, Convoy S3, UltraFire WF-502B, Convoy M1, Convoy C8, UltraFire F13

Itthon nem lehet ezt a modellt sem beszerezni, így csak a kínai vásárlás marad lehetőségnek.

Megvásárolható: UltraFire F13

Mentés

Exit mobile version