Site icon Elemlámpa blog

Rofis TR10 forgatható fejű elemlámpa bemutató

Bevezető:

Ezen a héten egy érdekes megoldással operáló elemlámpát szeretnék bemutatni nektek. A Rofis gyártó termékei számomra is ismeretlenek voltak ezidáig, pedig a honlapjuk szerint már 2011 óta jelen vannak az elemlámpák piacán. Ebben a cikkben a Rofis TR10 elemlámpát fogom megismerni és közelebbről megvizsgálni. Pipa alakú lámpával már nem eggyel találkoztam, számomra használható daraboknak tűntek, igaz első sorban fejlámpaként árulják őket. A Rofis TR10 pipalámpa és rúdlámpa is egyben. Hogyan lehetséges ez? Egyszerű, a feje elforgatható. Volt már ilyen megoldásra példa a történelem folyamán, az általam is birtokolt kb. 25-30 éves Streamlight elemlámpa is tudta ezt, szerencsére a mai napig megbízhatóan működik. Nézzük milyen a kínai ipar remekműve napjainkban.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Rofis
Modell: TR10
Emitter típusa: CREE XPL-HI V3
Maximális fényáram: 900LM
Maximális fényerő: 4855cd
Színhőmérséklet: 6500-7000K
Kapcsoló típusa: Clicky elektronikus kapcsoló
Áramforrás: 16340 lítium akkumulátor, CR123 lítium elem
Módok: 9 (holdfény, ultra alacsony, alacsony, közepes, magas, turbó, stroboszkóp, pozíció jelölés, SOS)
Ejtésállóság: 1,5m
Vízállóság: IPX-8

Csomag tartalma:

A viszonylag magas alapár ellenére elég szegényesnek találom a felhozatalt. A doboza selymes tapintású színesen nyomtatott darab. Belső felében nem töltőanyag hanem műanyag vákuumprofil tatja a helyén a lámpát. Alatta rejtették el a jó minőségű logózott karpántot és egy külön simítózáras zacskóban a két pót tömítő gyűrűt. Egy részletes angol és kínai nyelvű kezelési utasítást valamint garancia kártyát találunk még a dobozba rejtve.

Üzembe helyezés, kezelés:

A Rofis TR10 üzembe helyezéséhez nincs másra szükségünk, csak áramforrásra. Esetünkben ez lehet 16340-es méretű lítium akkumulátor, vagy CR123 lítium elem. Ez utóbbival üzemeltetve az alacsonyabb feszültség miatt a magas és turbó fokozatban alacsonyabb fényerő érhető el.

A Rofis TR10 kezelése nem túl bonyolult, mindössze egy elektronikus kapcsoló található a fej oldalán, ezzel tudjuk vezérelni a lámpát. Kikapcsolt lámpa esetén több, mint 1 másodpercre lenyomva közvetlenül a holdfény üzemmódba jutunk. Ismételt kattintásra kikapcsol a lámpa. Bekapcsolt holdfény mód esetén a nyomógombot lenyomva tartva elkezd felfelé lépkedni a világítási fokozatok között. Először az ultra alacsony, majd az alacsony, közepes, magas és végül a turbó fokozatokat kapcsolja be. Ha végigért a sorban akkor kezdődik minden elölről, kivéve, hogy ekkor már a holdfény mód kimarad a sorból. Módmemóriával rendelkezik, az utoljára használt fényerőt megjegyzi és ha csak röviden kattintva kapcsoljuk be a lámpát akkor abban a fokozatban fog elindulni. A világítási módok ennyiben ki is merültek.

A fényerő elosztása az alap 5 fokozatban egészen kellemes, az első három fokozat kb. egy átlagos lámpa három fokozatának elosztását mutatja, az utána következő magas és turbó fokozat már bónusznak érződik, mert az apró lámpa ekkor tényleg meglepően magas fényerőt présel ki magából. Persze nem huzamosabb ideig, ugyanis rendelkezik beépített védelemmel. Erről nem találtam információt, de az biztos, hogy a turbó fokozat csak kb. egy percig áll rendelkezésre, onnan visszalép az alig észrevehetően gyengébb fényerőt eredményező magas fokozatba.

A villogás csoport három tagból áll, pont amennyit a kapcsolóval kell gyorsan kattintani ahhoz, hogy aktiváljuk. Minden esetben először a változó frekvenciájú stroboszkóp aktiválódik. Ha egyet kattintunk akkor kikapcsol a lámpa. Ha a nyomógombot több, mint egy másodpercre lenyomva tartjuk, majd felengedjük akkor átlép a másodpercenként egyet villanó pozíció jelölés fokozatba, majd újabb egy másodperces lenyomás után az SOS morze jelzést érhetjük el.  Ez a három fokozat követi egymást ciklikusan, innen visszalépni a világítási módba sajnos nem lehet, viszont bekapcsolni  be tudjuk őket ki és bekapcsolt elemlámpa esetén is.

A módmemóriát már említettem, de a Rofis TR10 még két plusz funkciót tartogat számunkra. A nyomógomb alatt piros LED jelzi, ha merülne a behelyezett akkumulátor. Amennyiben 2,6V-os feszültséget megközelítené az akkumulátor, akkor villogó piros fénnyel jelez. Persze ilyenkor a fényerőt is visszaveszi a lámpa folyamatosan egyre alacsonyabb fokozatra. A másik plusz funkciója a nyomógomb lezárása. Ezt kikapcsolt lámpa esetén tudjuk aktiválni a gomb három másodperces lenyomásával. Először a holdfény módba lép a Rofis TR10, majd azt kikapcsolva a nyomógombot is lekapcsolja. Feloldásához ismét három másodpercre le kell nyomni a nyomógombot, ekkor bekapcsolja a holdfény módot.

Hőtermelése:

Eddig ez a mérésem volt a leginkább kalandos. Mivel csak egy típusú 16340-es méretű akkuból vásároltam így nincs viszonyítási alapom, de a védett Soshine mint kiderült kevés a Rofis TR10 őrült áramfelvételéhez. Az elkészült diagram két tesztet tartalmaz és alább láthatjátok:

Miután a 16340-es akkuval történt hőmérséklet tesztelés elég felemásra sikerült, konkrétan turbó módból egy percen belül visszalépett két fokozatot, majd a közepes fokozaton vegetált, elgondolkoztam, hogy ez így biztosan rendjén van-e. Arra jutottam, hogy nem, itt a hiba az én készülékemben, jelen teszt folyamán az én akkumban lesz, nem bírja ezt az áramfelvételt az apró cella és beesik a feszültség rajta.

Megoldás: fix 4.2V feszültséget neki, lássuk így mit mutat. Két dolog azonnal feltűnt: a turbó mód menet közben itt is visszalépett de csak magas módba, onnan viszont nem akart lejjebb venni a fényerőből, tehát hővédelem nincs a Rofis TR10 modellben. A másik, hogy az apró test rendesen melegszik, 5 percnél a tesztet befejeztem, a lámpa ekkor már 58°C fölé forrósodott, én károsítani nem szerettem volna ezért kikapcsoltam. Kifejezetten ajánlom a vásárlóknak, hogy ehhez a modellhez magas terhelhetőségű védelem nélküli IMR cellát vegyenek (AW, Efest, TrustFire), mert csak azzal tudja megmutatni a tudását.

A mért áramfelvételek:

Felépítése:

Ránézésre a klasszikus három részes felépítést láthatjuk, viszont a gyártó bőségesen bánt a ragasztóval, a bezel gyűrűt és a fej-test találkozásánál lévő meneteket nem sikerült nyitnom.

Fej:

A leginkább rejtélyes része a Rofis TR10 elemlámpának a fej része. A gyártó a titkot igyekszik megtartani magának, hogy milyen módon is vezeti át az áramot a LED-hez a driver-től. A bezel gyűrű ragasztva van a fejhez. Próbáltam megbontani nagyobb erő kifejtésével is, de a lámpa károsításával tudtam volna csak letekerni, így hagytam, holott engem is érdekelt volna a belső elrendezése. A bezel fém felületére fekszik fel az AR bevonatos lencse, alatta gumi tömítő gyűrűt és az alumínium OP reflektort láthatjuk. Az eredeti Cree XPL-HI LED köré a reflektor műanyag központosító gyűrűvel fekszik fel, a LED tökéletesen centerben van, a vetítési képe szimmetrikus.

A fej forgathatóságát a rajta 45 fokban lévő bevágás biztosítja, ennek a tengelye körül forgatható el a fej első része. Kapcsolóval magunk felé fordítva a Rofis TR10 fej részének felső felét jobbra tudjuk elfordítani. A mozgatása nagyobb erőkifejtést igényel, de ez koránt sem hiba, a pontos és jól tömített illesztés jele, a lámpa IPX8-as besorolása sem véletlen. Végállása határozott mindkét irányban, a tekergetés során a HA-III szabvány szerinti kemény eloxálást nem sikerült megkarcolni a forgástengelynél, tényleg tökéletesen tervezett ez a része. Az eloxálás egyébként az egész lámpán kiváló minőségű, vastagnak érződik és egyenletes minden felületen.

A fej oldalsó részét a vágással párhuzamosan két-két bemarás díszíti, ezek a fej elfordításában is nagy segítséget nyújtanak, javítják a fogását. A kapcsoló süllyesztett fészekben ül, egyik része sem lóg ki a lámpa hengeres alakjából. Apróság, de a napi hordást megkönnyíti ez is. Körülötte fém színű rozsdamentes acél gyűrű szorítja a helyére a műanyag nyomógombot. Alatta a kezelésnél már említett piros fényű LED hívja fel figyelmünket a merülő akkumulátorra. Alatta két díszítő gyűrű lett az anyagába marva, majd a kapcsoló alatt a gyártó logója és a weblapjának címe lett rászitázva szintén kiváló minőségben. Túloldalán a típusjelölést és a szériaszámot olvashatjuk ugyan itt.

Ezzel a külső felén végig is értünk a Rofis TR10 lámpának. A drivert szintén rejtegeti a gyártó a kíváncsi szemek elől, mert a test is a fejhez lett ragasztva, itt szintén nem sikerült oldanom a kötést, nem óvatoskodtak a ragasztóval. A beépített driver-ről annyit sikerült megtudnom, hogy a teljes TR sorozatban (TR10, TR18, TR20) ugyan az a driver szolgáltatja az áramot a LED számára. Ez meglepő, de egyben meg is magyarázza a viszonylag magas áramfelvétel okát. Költségcsökkentés, vagy szándékos erőfitogtatás? Erre csak a gyártó tudja a választ megadni, minden esetre ilyen erős driver-t ilyen pici akkuval ritkán szoktak párosítani.

Test:

Mint említettem a fej részletezése során, a fej és a test össze vannak ragasztva gyárilag, bontanom nem sikerült, cserébe a vízállóság is biztos a fej felé. A rövid test fej felé lévő oldalán kapott egy szélesebb hornyot, ebbe pattan be a tartozékként adott rozsdamentes acél klipsz, pontosan illeszkedve. Alatta rombusz mintázat javítja a fogást, ez már hasonlít ahhoz, amit elvárok egy lámpától. Nem tolakodóan (zsebszaggatóan) agresszív, viszont már nyújt érezhető tapadást is. A test végén egy gumi tömítőgyűrűt helyeztek el, a zárókupak felé gyönyörű trapéz menetet láthatunk ami teljes egészében fém tisztán lett hagyva, fizikailag nem tudjuk “lockolni” a lámpát. Erre a gyártó a kezelési utasításban fel is hívja a figyelmet (nagyon helyesen!), hogy legalább 6 havonta töltsük fel az akkumulátort, nehogy az alacsony belső fogyasztás kárt tegyen benne és túlmerítse.

A rozsdamentes acél klipsznél meg kell említenem, hogy a zárókupakra fekszik fel a vége, így annak le és feltekerése közben sajnos hozzáér. Ennek rövid távon nincs jelentősége, de így hamar le fog kopni a kemény eloxálás is a felületről. Ez nem tervezési hiba, a rövid test miatt így tudták megoldani, hogy biztonságosan rögzítse a lámpát a zsebünkben.

Zárókupak:

Kívülről elég egyszerűre sikerült a zárókupak. Oldalsó részén kapott a testen is látható trapéz mintából, alsó részét óvatos bemarás díszíti. Az alsó peremén ötletesen a zárókupak síkjába passzoló furattal megoldották a csuklópánt számára is a felfűzési lehetőséget. Gyertyaként természetesen felállítható. Belső felében a menet itt is fém tisztán lett hagyva, teljes felületén biztosítja az elektronok áramlását a driver felé. A zárókupak alsó felében egy neodímium mágnest rejtettek el, segítségével biztonsággal rögzíthető bármilyen pozícióban a Rofis TR10 mágnesezhető felületen.

A mágnes felett pici körbefutó bemarást készítettek, ide pattan be az aranyozott rugó, itt viszi át az akkutól az áramot a zárókupakba. Véleményem szerint ez a része az egyetlen amibe bele lehet kötni, ezt sokkal igényesebben és jobb kontaktot biztosítva is megoldhatták volna. Funkcióját ellátja, de én szeretem az atombiztos megoldásokat. Mindegy, az akku úgy sem bírja huzamosan az őrült áramfelvételt, szóval leolvadni valószínűleg nem fog.

A Rofis TR10 általam mért tömege akkumulátor nélkül 53,5g, teljes hossza 82mm.

Fénye:

 A tavaszi időjárás kicsit szeszélyes volt, de épp kifogtam egy szárazabb estét mikor kimentem fotózni. Páratartalom is egészen alacsony volt, így a képek egészen élvezhetők lettek. A szokásos 100m-es távon küldtem hadba a Rofis TR10-est a többiekkel szemben:

Első képen a kis kedvencem, a 14500 akkus Klarus Mi7 fénye látható. A felhasznált LED ugyan az, így jó összehasonlítási alap. Következő fotón a Rofis TR10 magas, majd turbó módban. Ha nem is sokkal, de erősebb a fénye, mint a Klarus-nak. Végül a már sokak által ismert Convoy S2+ a legerősebb driver-rel szerelve. Több a fényerő de a tömeg és a méret is nagyobb, persze ő már teljesen más kategória, viszont a leadott áram szinte megegyezik a Rofis TR10 lámpával.

Fénye minden fokozaton teljesen PWM villogás mentes.

Konklúzió:

A Rofis TR10 egy igencsak erős, sokoldalúan használható viszonylag apró elemlámpa. Egyediségét az elfordítható fej adja, ez elég ritka megoldás, de sok esetben nagyon hasznos tud lenni. A minőségérzet szinte 100%-os, a kidolgozásba, a felület kezelésébe nem igazán tudok belekötni. A fokozatok jól elosztottak, a magas és a turbó mód már-már a feleslegesen túlzó értéket súrolja, legalábbis áramfelvétel szempontjából biztosan.

16340 akkumulátor, AA akkumulátor, 18650 akkumulátor, Rofis TR10, Klarus Mi7, Convoy S3

A mérete tökéletesen hordható EDC lámpává teszi. Ha egy kellően erős akkumulátorral megtámogatjuk akkor lesz igazán használható, ugyanis a gyengébb akkukat annyira megterheli az áramfelvétele, hogy a feszültség hamar beesik a kritikus érték alá. Ilyenkor nem csak leveszi a fényerőt, teljesen ki is kapcsolja és letiltja a lámpát, ezzel is óvva az akkumulátort. Ilyenkor az áramkört meg kell bontani, csak utána kel újból életre. Ha túlmelegedés ellen is védett lenne akkor azt mondanám, hogy az ismeretlen gyártó egyből belépett a felső kategóriába, de ezt legnagyobb bánatomra nem kapjuk meg. Az alapára eléggé borsos, kuponnal viszont korrekt összegért cserébe kapjuk kézhez.
Link a tesztben szereplő lámpához: Rofis TR10

Úgy tűnik, hogy nem csak ez a modell, a gyártó is megszűnt 🙁

Mentés

Exit mobile version