Site icon Elemlámpa blog

Klarus XT12GT Cree XHP35 HI bemutató

Bevezető:

A kínai prémium gyártó a Klarus egyik felsőbb kategóriás lámpája az e heti tesztalanyom. A Klarus XT12GT egy igen erős lámpa Cree XHP35 HI LED-del szerelve, ami elég magas fényerőt, ezáltal nagy megvilágítható távolságot ígér. A gyártó taktikai sorozatába tartozó modell valóban próbálja a “taktikai” lámpákra jellemző tulajdonságokat összesűríteni egy modellbe. A fejen rozsdamentes acél bezel gyűrű található, a kapcsoló a zárókupakon forward clicky rendszerű, mellette másodlagos kapcsolóval (szabadalom védett) gyors elérésű stroboszkóp is megtalálható. A test colos átmérőjű, így szabvány tartókonzollal fegyverre is rögzíthető, szerencsére nem csak dísznek, elöl-hátul rugóval csatlakozik az akkumulátor, így a használatot is bírnia kell. Ennyi pozitívum után nézzük meg, hogy milyen részleteiben a lámpa.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Klarus
Modell: XT12GT
Emitter típusa: Cree XHP35 HI D4
Maximális fényáram: 1600LM
Maximális fényerő: 90902cd
Színhőmérséklet: 6000-6500K
Kapcsoló típusa: Forward clicky + clicky elektronikus kapcsoló a zárókupakba építve
Áramforrás: 18650 lítium akkumulátor (tartozék) vagy 2x CR123 lítium elem
Módok: 2 csoportban 6 mód (alacsony, közepes, magas, turbó, SOS, stroboszkóp)
Újratölthető: Igen, saját mágneses töltőfejjel, a töltőfej mikro USB csatlakozású
Ejtésállóság: 1m
Vízállóság: IPX-8

Csomag tartalma:

A Klarus XT12GT teljesen felszerelve érkezik. Az igényes selyemfényű színesen nyomtatott kartondobozban a lámpán kívül több kiegészítőt is találunk. A kis műanyag ablak mögött látható a lámpa ami tartalmazza a 18650-es méretű Klarus 18GT-36 típusú 3600mAh kapacitású akkumulátort is. A lámpa mágneses töltőfeje, ami egyben egy pici elemlámpa is kapott helyet a dobozban jól látható helyen a lámpa mellett külön kis műanyag ablakba helyezve. Kapunk még egy USB- mikro USB töltőkábelt is, amit a mágneses töltőfejbe dughatunk. A lámpához jár tépőzáras zárású övtok is gyöngyvászonból. Külön simítózáras zacskóban kapott helyet a Klarus feliratos csuklópánt és egy pót tömítő gyűrű. Egy kis színes prospektus illetve egy angol-kínai nyelvű kezelési utasítást is találtam még a csomagban.

Üzembe helyezés:

A Klarus XT12GT teljesen üzemkész állapotban érkezik. A zárókupak letekerése után egy apró biztonsági műanyag lapot eltávolítva az akku negatív pólusáról azonnal működésre kész, ki is tudjuk próbálni. Az akku aktiválva és töltve van gyárilag.

Kezelés:

A Klarus XT12GT két módcsoportot tartalmaz. A csoportok közti váltás menete az alábbi: Tartsuk lenyomva a billenő elektronikus kapcsolót. Kb. 10 másodperc után a töltőcsatlakozó körüli fényjelzés piros-zöld váltakozó fénnyel kezd villogni. Ekkor nyomjuk le a kerek forward clicky kapcsolót. A csoportváltás ekkor megtörténik.

Taktikai csoport:

Gyors elérésű stroboszkóp, gyors elérésű turbó fokozat.
Gyárilag ez a csoport van aktiválva. Az elsődleges kerek forward clicky kapcsoló funkciói az alábbiak: félig lenyomva világít turbó fényerőn, ezzel a módszerrel tudunk akár morze jelzéseket is küldeni. A kapcsolót teljesen lenyomva kattanásig a lámpát bekapcsoljuk. Ismételt lenyomásra kikapcsoljuk. A módválasztó billenő elektronikus kapcsolónak több funkciója van. Kikapcsolt lámpánál lenyomva a változó frekvenciájú stroboszkóp módot érjük el. Ha két másodpercen belül felengedjük a gombot akkor kikapcsol. Amennyiben tovább is lenyomva tartjuk akkor bekapcsolja fixen a stroboszkópot. Ismételt lenyomásra kikapcsolja a lámpát. Bekapcsolt lámpa esetén hosszan lenyomva bekapcsolja a stroboszkópot, felengedve turbó fokozatba vált. Ha több, mint két másodpercre nyomtuk le a gombot akkor marad stroboszkóp módban. Ismételt lenyomására kikapcsolja a stroboszkópot és turbó fokozatba vált. A lámpa ebben a csoportban minden esetben a turbó fokozatban kapcsol be, a billenő kapocslót röviden lenyomva, majd felengedve a magas, majd ismételt kattintás után alacsony módba lép. A három fokozat ebben a sorrendben ismétlődik.

Outdoor csoport:

Gyors elérésű turbó fokozat, gyors elérésű alacsony fokozat, SOS morze jelzés.
Az elsődleges kerek forward clicky kapcsolót félig lenyomva a turbó módot érjük el, visszaengedve kikapcsol a lámpa. Kattanásig lenyomva a turbó fokozatot tudjuk aktiválni. A módválasztó billenő kapcsoló funkciói ebben a módcsoportban megváltoznak. Kikapcsolt lámpánál lenyomva a billenő kapocslót az alacsony fokozatot érjük el. Két másodpercen belül felengedve a lámpa kikapcsol. Ha több, mint két másodpercig tartjuk lenyomva akkor az alacsony fokozatban marad. Kattintva vele az alacsony után a közepes, majd a magas és végül a turbó fokozatot érjük el. Ezek a fokozatok ismétlődnek minden kattintás után ebben a sorrendben. A billenő kapcsolót lenyomva több, mint 1 másodpercre a lámpa kikapcsol. Ha be van kapcsolva az elsődleges kapcsolóval a turbó fokozat akkor a billenő kapcsolóval kattintva a sorrend és a világítási módok száma megmarad, első kattintásra az alacsony fokozathoz jutunk, majd a közepes, magas és végül a turbó fokozat következik.. Három másodpercre folyamatosan lenyomva a billenő kapcsolót bekapcsol az SOS morze jelzés alacsony fokozatnak megfelelő fényerőn. Ismételt kattintásra a villogás kikapcsol és alacsony fokozatba lép.

Beépített töltő:

A Klarus XT12GT beépített töltéssel is rendelkezik. A lámpában van alacsony feszültség védelem ami megfelelően működik teszteléseim alapján. A fényerőt nem csak a hőfoknak megfelelően csökkenti, ha merül az akkumulátor a fényerőt is folyamatosan veszi lejjebb a driver. Bekapcsolás után 5 másodpercre a töltőcsatlakozó körül lévő gyűrű visszajelzi az akku töltöttségi állapotát. 70% felett zöld, 70% – 30% között narancssárga, 30% töltöttség alatt piros fényjelzéssel. Ha már vészesen merülne az akkumulátor, 10% töltöttség alatt piros villogással jelzi, hogy ideje lenne töltőre csatlakoztatni. Különlegessége a töltőfej, ami mágnesesen rögzül a lámpatesten lévő töltőcsatlakozóra. A töltőcsatlakozó nagy tisztaságú aranybevonatos sárgaréz, ami ellenáll a korróziónak a gyártó állítása szerint.

A töltőfej egy apró elemlámpa is egyben. Melegfehér színhőmérsékletű, enyhén sárgás a fénye, a fényerőt nem lehet állítani rajta. Beépített apró akkujának köszönhetően bármikor képes egy pici fényt szolgáltatni, a rajta lévő fém akasztóval akár kulcstartóra is fűzhetjük. A töltőfej szabvány mikro USB aljzattal van ellátva,  így könnyedén lehet tölteni akár a telefon töltőkábeléről is a lámpát.

Töltés során az általam mért feszültség 4,93V, az áramerősség 0,87A-ről csökkent folyamatosan, tehát normál sebességű töltővel szerelték a Klarus XT12GT elemlámpát. Védelem nélküli cellával teszteltem a töltő működését. A túlmerítést a fényerő csökkentésével kompenzálja a lámpa, de töltés során az én mérésem szerint 4,27V-os feszültségig töltötte az akkumulátort ami azért annyira nem nevezhető tökéletes értéknek, picit túltölti, már majdnem eléri a 4,3V-os kritikus értéket. A töltési folyamat végén teljesen lekapcsolja a tápegységről a lámpát az elektronika, így folyamatos alacsony töltőárammal nem teszi tönkre az akkumulátort.

Akkumulátor:

A tartozékként kapott Klarus 18GT-36 akkumulátor beszállítója a Panasonic a Klarus adatlapja szerint. A rajta lévő LiR jelzés ne tévesszen meg senkit, nem egy újabb akkumulátor típusról van szó amit nem említettem az akkumulátorokról szóló cikkemben, mindössze a Lithium-ion Rechargeable rövidítése, vagyis újratölthető lítium-ion akkumulátor. A marketinget sikerült kicsit túltolni, csodát azért ez az akkumulátor sem tud a lámpánkkal tenni. A magas kapacitás nem csak rá van írva, valós, ellenben a 7A folyamatos terhelhetőségen a tájékozottabb elemlámpások és e-cigisek csak mosolyogni fognak. Alapvetően egy jó minőségű védett akkumulátort kapunk a lámpához. Nem csak a túltöltés és túlmerítés ellen védett, a rövidzárlattól is megvédi az akkumulátort. A plusz, amit nyújt az a hővédelem, ilyet én még nem láttam akkumulátorra szerelve.

Hőtermelése:

A gyártó külön kiemeli, hogy a Klarus XT12GT mennyire fejlett hővédelemmel rendelkezik. Smart ITS a gyártói elnevezése ennek a rendszernek.

Jól látható, hogy a hővédelem valós, a hőtermelés pedig hatalmas a jól meghajtott Cree XHP35 HI LED-nek köszönhetően. Az első két percben a leginkább jelentős a melegedés, ez után a fényerőt visszaveszi, majd újra növelésével és csökkentésével próbálja kordában tartani az okos elektronika a lámpa hőmérsékletét. Ez szerencsére sikerül neki tökéletesen. A mérést szokás szerint zárókupakra állított lámpával végeztem teljesen légmozgás mentes szobában, tehát a valós felhasználás során a hűtés ennél is hatékonyabb lesz. Több, mint egy órás maximális fényerőn járatás után sem tudott a hőfok 52°C fölé emelkedni, ami szép eredmény.

Felépítés:

A Klarus XT12GT követi a klasszikus elemlámpa felépítést, három fő részre bontható. A fej és a test össze van ragasztva, őket nem tudtam szétszedni, csak a zárókupaktól sikerült megszabadítani HAIII kemény eloxálással kezelt lámpát.

Fej:

A meglehetősen hosszú fej a rozsdamentes acél bezel gyűrűvel kezdődik. Alatta kétoldalt tükröződés mentes bevonattal ellátott keményített üveglap fekszik fel a gumi tömítő gyűrűre. A viszonylag mély alumínium reflektor központosító gyűrűvel fekszik fel a réz mcpcb lapon lévő Cree XHP35 HI LED köré, tökéletesen központosan. A vetítési kép is  szép szimmetrikus ennek köszönhetően. A réz “csillag” alatt hővezető paszta található, a hővezetéssel nem lesz gond, ezt elősegíti az unibody kialakítás is. A driver és a töltő elektronika a fejben kapott helyet, őket a fejhez ragasztott test miatt nem tudtam közelebbről megvizsgálni, de tökéletesen működtek a használat során. A driver dupla aranyozott rugóval csatlakozik az akkumulátorhoz.

Kívülről a fej oldalán hat bemarás található, de a lámpa elgurulását nem akadályozzák meg, csak design elemként vannak jelen a két körbefutó bemarással együtt. Közvetlen alattuk beszűkül a fej és egy hatlapfejű anyára emlékeztető profil lett ide helyezve díszítő elemnek, mert funkciója az nincs. Nem így az utána következő három barázdának, amiket két oldalról egy-egy kiemelkedő rész szakít meg. Itt adja át a LED-en keletkező hőt az integrált pill, itt mérhető a fejen a legmagasabb hőmérséklet. Az egyik oldalon a töltőcsatlakozó található, másik felén szabvány menetet találunk amivel tripodra szerelhetjük a lámpánkat. Legnagyobb átmérője a bezel gyűrűnél mérhető 45mm, a fej hossza 80mm.

Test:

A test ragasztva van a fejhez, lebontani nekem nem sikerült. Átmérője 25,25mm mérésem szerint, a szabványos szerelékekhez is passzoló méretnek köszönhetően valóban felszerelhető fegyverre is a Klarus XT12GT. A testen lévő enyhe rombusz mintát négy hosszanti barázdával díszítették, illetve két egymással szemközti oldalán egy-egy síkra csiszolt felület is található. Csak az egyik oldalon van rajta a gyártó és típusmegjelölés a sorozatszámmal, a túlsó felén sima fekete eloxált felületet találunk. Ez után egy mélyebb vájat következik, amibe a tartozék rozsdamentes acél klipsz pattan be pontosan méretezve. A test végén még a menet előtti sima felületre van ráhúzva a taktikai gyűrű, ami nem rögzül, körben elforgatható összeszerelt lámpa esetén is, illetve meghúzott zárókupak mellett is mozgatható egy pár millimétert fel-le. Számomra ez zavaró motívum, de gondolom nem tervezési hiba, szándékosan lett így kitalálva valamilyen megfontolásból.

A menet előtt egy tömítő gumigyűrű védi az IPX-8 szabványt teljesítő lámpát a bejutó víz ellen. A menet fém tisztán van hagyva, gyönyörű ritka trapéz menetet találunk rajta. A kettős kapcsoló miatt kicsit bonyolultabb a lámpa felépítése, mert a belül is eloxált testbe egy vékony kívül-belül eloxált fém cső van behelyezve ami a fej felől rögzítve van, viszont a test végén a cső vége fém tisztára lett csiszolva, tehát két vonalon is mozog az áram a lámpa testében. Mivel nem tudtam megfejteni, hogy lehetne zárókupak nélkül életre kelteni a lámpát ezért nem mértem áramerősségeket sem.

Zárókupak:

A zárókupak tartalmazza a forward clicky és elektronikus kapcsoló párost. Kívülről hat hosszanti bemarás díszíti. Hátsó felén két egymással szemben lévő negyed köríven a kapcsoló síkjánál magasabban van kiemelve a perem, kesztyűben is könnyedén kezelhető a Klarus XT12GT. Gyertyaként megáll, igaz nem tökéletes a stabilitása a nagyobb méretű fej miatt. A kiemelkedő perembe fúrt lyukakban van a billenő kapcsoló tengelye elhelyezve, az egyiken egy 2,1mm-es furatot is találunk, amibe a csuklópántot fűzhetjük. Belső felében is eloxált a zárókupak, de a menet itt is fém tisztán lett hagyva, illetve a belső cső ütközési pontja is.  Dupla aranyozott rugóval csatlakozik a kapcsoló panelhez az akkumulátor.

Tömege mérésem szerint akkumulátor nélkül 163,2 gramm, hossza 162,1mm.

Fénye:

Fénye a 100m-es távolságra lévő jobb oldali távoli fára célozva a taktikai csoport három fokozatában:

Méretben kb. a Convoy C8-asnak megfelelő a Klarus XT12GT, így az apró méretből kilépő fénysugarat ennek tükrében érdemes vizsgálni. A vetítési képe szabályos, a LED tökéletesen centerben van. Érdekessége, hogy nem két részre bontható a fénysugár, hanem háromra. Belül van egy határozott, erős hotspot, majd a hotspot körül kb. a korona egyharmad részében egy erősebben világító folt, majd a korona kétharmadában lévő halványabb fény a harmadik szakasz. A fénysugár felépítése kifejezetten jól használhatóvá teszi, mert nem csak a hotspot megvilágítása erős, ezt a 100m-en elkészült összehasonlító képeken is jól látni.

A fotók magukért beszélnek. Ez a távolság az összefotózott lámpáknak nem nagy falat, könnyedén teljesítik. A Convoy C8 XPL-HI LED-del szerelve szűk hotspottal világítja meg a célt. A következő képen lévő Convoy L2 már egy nagyobb thrower, a hotspot jóval erősebb mint a C8-nál volt, a szórt fényben nem jelentős az eltérés. Harmadik képen a Klarus XT12GT fénye látható. A 100m-es távolságot végig hatalmas fényerővel világítja be, számára ez nem kihívás. A szórt fény és a hotspot is kellően erős. Az utolsó képen a Convoy L6 fotonágyú fénye látható. Az XHP70-es LED-del szerelt 3800 valós lumen fényáramú lámpa még nagyobb fényerővel világítja be a kimért 100m-es távolságot.

Elkészítettem a képeket 200 méteres távolságon is:

A fotó a nagyobb távolság miatt nem adja vissza a látottakat: A C8-as már ezen a távon elfogy, míg az L2 fénye eljut és meg is világítja a 200m-re lévő fát. A Klarus XT12GT is hozza ezt a teljesítményt, mellette elég sok szórt fény is látható, szinte végig megvilágítja erősen az utat is. Az L6 szinte nappali világosságot hoz kb. 100m-es távolságig. A célba vett fáig is eljut a fénye és az egész fát megvilágítja, nem csak a hotspot látható.

Konklúzió:

A Klarus XT12GT egy kifejezetten erős lámpa kompakt méretű testbe építve. A beépített funkciók maradéktalanul jól működtek, mindössze a töltő részére lehet panaszom, hogy túltölti az akkumulátort. A fényereje méretét meghazudtoló, bár tesztelésem alatt nem tudta a reklámozott 600m-es távolságot megvilágítani, de szégyenkezni valója így sincs. A jól meghajtott Cree XHP35 HI LED így is jelentős fényerőt produkál a mély reflektornak köszönhetően.

Vetítési képe kifejezetten kellemes szabad téren használva. A hozzá adott kiegészítőkkel teljesen komplett elemlámpa szettet kapunk, semmi más kiegészítő megvásárlására nincs szükség, azonnal használatba vehető. Ugyan nem egyedi dolog a kettős kapcsoló a zárókupakon, szerintem jól párosították a mechanikus és az elektronikus kapcsolót, kényelmesebb használni, mint a már bemutatott Sunwayman G25C típust volt. A szükséges gomb teljesen sötétben is könnyen megtalálható, felismerhető.  A minőségérzet részemről 95%-os, szépen megmunkált mindenhol a host, egyedül a lötyögős taktikai gyűrű zavart, viszont hasznos kiegészítő, mert miatta nem tud elgurulni a lámpa.

18650 akkumulátor, Sunwayman G25C, Convoy S3, Convoy C8, Klarus XT12GT

A magasabb minőségi kategória az árazáson is meglátszik sajnos. Mint a többi nagyobb gyártó lámpája esetén itt is ki kell fizetnünk a brand-et, de szerencsére nem csak egy egyszerű lámpát kapunk a pénzünkért, hanem hatalmas fényerőt és pár extra funkciót valamint minden szükséges kiegészítőt is. Ennek fényében már annyira nem is vészes az ára, főleg ha van rá kuponakció is.

Link a termékhez:

Sajnos a gyártása megszűnt 🙁

Klarus XT12GT

Mentés

Exit mobile version