Site icon Elemlámpa blog

Klarus G35 – 1000 m hatótáv?

Klarus G35 elemlámpa teszt – bevezető:

Karácsonyra valami igazán ütős cikket szerettem volna olvasóimnak összerakni, és ehhez épp kapóra is jött egyik új szerzeményem, a Klarus G35. A gyártó nem kevesebbet ígér, mint 1000 méteres hatótávot. Azért ez már kellően nagy szám ahhoz, hogy kamu szaga legyen, nem mellesleg a már korábban bemutatott Klarus XT12GT modell elég távol volt a reklámozott 600 méteres hatótávtól, legalábbis az én tapasztalatom ezt mutatta. Az adatlapját nézegetve a G35 viszont egészen meggyőző számokat közölt, ezért úgy döntöttem, hogy ennek bizony utána kell járnom. Tartsatok velem és ismerjétek meg Ti is a gyártó csúcs thrower elemlámpáját, a Klarus G35 modellt.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Klarus
Modell: G35
Emitter típusa: Cree XHP35 HI D4
Maximális fényáram: 2000 lm
Maximális fényerő: 252506 cd
Lámpatest anyaga: alumínium
Lencse anyaga: edzett üveg (kétoldali tükröződésmentes bevonattal)
Reflektor típusa: alumínium sima (SMO)
Kapcsoló típusa: zárókupakon és oldalán is elektronikus kapcsolóval
Áramforrás: 1x 18650 lítium akkumulátor vagy 2 darab CR123 elem vagy 3x 18650 lítium akkumulátor
Módok: 6 – alacsony, közepes, magas, turbó, stroboszkóp, SOS morze villogás
Bevonat minősége: HAIII kemény eloxálás
Vízállóság: IPX-8
Ejtésállóság: 1 m
Tömeg: 371 g

Csomag tartalma:

A Klarus G35 a felsőbb kategóriában megszokott selyemfényű, színesen nyomtatott kartondobozban érkezik. Elején kis ablak enged betekintést a belsőbe, azonban sok mindent nem láthatunk rajta keresztül, csak a testen lévő oldalsó kapcsolót. Már a doboz elején is nagy betűkkel megjelenik a vevőcsalogató 1000m jelzés, illetve a manapság már nem kiugróan magas 2000 lumen fényáram jelzése is. Belül műanyag panel tartja fixen a dobozban az elemlámpát, ami alatt egy angol-kínai nyelvű kezelési utasítást, valamint pót tömítőgyűrűt és egy jó minőségű csuklópántot találunk. Bizony itt vége is van a sornak, nincs több tartozék. Jobban belegondolva az övtok nem hiányzik, a fene sem cipelne ekkora elemlámpát az oldalán.

Üzembe helyezés:

Nagy bonyolultságra nem kell számítani az üzembe helyezést illetően, viszont már itt szembesülünk az első furcsasággal. Ugyanis három módon is életre kelthetjük a Klarus G35 throwert. A zárókupakot letekerve a három akkuhely közül az egyiknél egy szép nagy piros kockában van jelezve a helyes polaritása az akkunak. Ebbe a slotba helyezve egyetlen 18650 méretű akkumulátort máris működőképes az elemlámpánk. Ugyan ide ha kettő CR123 fotóelemet helyezünk akkor is képes világítani, majdnem teljes értékűen, igaz némileg alacsonyabb teljesítménnyel, mintha három tisztességes terhelhetőségű 18650-es akkut helyeznénk bele.

Ugyan képes lenne védelem nélküli flat top akkukkal is működni az elemlámpa, azonban az akkuk “rövidsége” miatt nem alakul ki megbízható kontakt a pozitív oldalon lévő fém tömbök és a negatív oldalon lévő dupla (!) rugók ellenére sem, ezért javasolt a nagyobb terhelhetőségű védett 18650-es cellák, vagy legalább button top akkuk használata. Ezek után a zárókupak két villáját a helyére célozva visszatekerhetjük a kupakot a testre és máris működésre kész az elemlámpánk.

Kezelés:

A zárókupakon és a test oldalán is elhelyeztek egy-egy elektronikus kapcsolót. Őszintén szólva elég furcsán oldották meg ezt az egészet, ugyanis túlságosan sok szerepe nincs annak, hogy épp melyik gombot is nyomjuk meg. Bekapcsoláshoz bármelyik gombon kattintunk, máris bekapcsol a Klarus G35. Kikapcsoláshoz bármelyik gombot hosszan, kb. 1,5 másodpercre kell lenyomni. A módváltást is bármelyik gombbal megtehetjük egy rövid kattintással, egymás után sorban az alacsony, közepes, magas majd a turbó fokozatok követik egymást, majd a sorozat kezdődik elölről.

Persze vannak villogó módok is, szerencsére elrejtve az alap menüből. Dupla kattintással a változó frekvenciájú stroboszkópot tudjuk aktiválni. Ismételt dupla kattintással az SOS morze jelzést érhetjük el. Egyet kattintva bármelyik villogó módban az elemlámpa visszalép az előzőleg használt fokozatba, vagy ha ki volt kapcsolva, akkor ismét kikapcsol. A turbó módhoz közvetlenül hozzáférhetünk, ha bármely gombot lenyomjuk 1,5 másodpercnél hosszabb időre. Ekkor a gomb nyomva tartásának idejére a turbó fokozat aktív. Felengedve a nyomógombot kikapcsol az elemlámpa, vagy visszatér az előzőleg használt fokozatba amennyiben előtte be volt kapcsolva. Az alacsony fokozatot is bekapcsolhatjuk kikapcsolt elemlámpa esetén, ha a zárókupakon lévő kapcsolóval kapcsoljuk be. Ha a test oldalán lévő kapcsolóval tesszük ezt meg, akkor a módmemóriában lévő utoljára használt módban fog bekapcsolni.

A gombokat le is zárhatjuk véletlen bekapcsolás ellen, ehhez a kettő gombot egyszerre kell lenyomni 2 másodpercre. Két villantással jelzi, hogy a zárás aktiválva lett. Oldani bármely gomb háromszori gyors lenyomásával tudjuk. Ekkor szintén kettőt villant, és nyugtázza a gombok zárásának feloldását.

Még mindig nincs vége. Ugyanis a test oldalán lévő nyomógomb alatt egy LED-et rejtettek el, ami az akku feszültségét jelzi a felhasználónak bekapcsolás után 5 másodpercen át. Zöld fény 100%- 70% közötti töltöttséget jelez, narancs fény 70%- 30% közti töltöttséget, a piros világítás pedig 30% alatti töltöttségi szintet jelez. Amennyiben a nyomógomb alatt piros villogást látunk akkor az a 10% alá merült és már töltésre szoruló akkumulátor(oka)t jelzi.

Hőtermelése:

A szokásos 15 perces teszt alá vetettem a Klarus G35 modellt is. Az alábbi grafikon készült belőle:

Mit is láthatunk? A viszonylag magas teljesítmény ellenére szobában zárókupakra állítva teljes álló levegő mellett is 11 perc kellett ahhoz, hogy az “ITS” hővédelem beavatkozzon és csökkentse a teljesítményt. Szerintem ez rettenetesen jó eredmény, mivel kültéren használva főleg ilyen vacak időben ez nagyon ki tudja tolni a turbó fokozat üzemidejét. A hővédelem szépen beavatkozott és utána folyamatos kontroll alatt tartotta a Klarus G35 hőfokát, ami jól láthatóan visszahűlt, majd kb. 53 °C hőmérsékleten stabilizálódott.

Felépítés:

A Klarus G35 modell fejét a testhez ragasztotta a gyártó, őket nem tudtam szétbontani. A testről a zárókupak természetesen letekerhető.

Fej:

Thrower elemlámpáról lévén szó igencsak fontos a fej, leginkább pedig a benne lévő reflektor kialakítása. Kezdeném a fej legelején a bezel gyűrűnél, ami fogazott kialakítású, ám nem acélból, hanem alumíniumból készült. Itt mérhetjük a legnagyobb átmérőjét a fejnek, 73 millimétert.

A gyűrű belső felében egy gumi tömítőgyűrűre fekszik fel a kétoldali tükröződésmentes bevonattal ellátott edzett üveg lencse. A lencse közvetlenül a 66 mm széles és 48mm mély sima felületű reflektornak nyomódik. A fejben a Cree XHP35 HI LED egyedi alakú réz MCPCB lapon fekszik fel a kb. 5mm vastag integrált pill-re.

Kívülről a bezel gyűrű menetének végén ismét gumi tömítő gyűrűt találunk. Eztán a fej beszűkül kb. 47mm-es átmérőjűre, közben 4 bemarás díszíti és imitál hűtőbordát a fej oldalán. A CNC kését nem hagyták pihenni, mert az utolsó barázda után maradt profilt 6 újabb lemarással díszítették tovább. Ennek végében egy gyűrűvel véget is ér a fej, itt lett összeragasztva a testtel.

Balra Klarus G35, jobbra Convoy C8 reflektora

Test:

Ugyan külön fém darab, de nem csak a ragasztó miatt kell a fejjel együtt kezelni. A fej a Klarus G35 esetén csak a LED-et tartalmazza, az elektronikus kapcsoló és a driver már a testben kapott helyet a fej felőli végén. Kívülről a fej felé egy enyhén megnövelt átmérőjű gyűrűbe lett ültetve az elektronikus kapcsoló műanyag nyomógombja, amit egy menetes acél gyűrű tart a helyén.  a testre merőleges irányban három barázdát martak ebbe a gyűrűbe, csak a kapcsoló körülötti részt hagyták meg sima felületűnek. Ezt követően a biztonságosabb fogásért felelős profil következik, amit három hosszanti letöréssel bontottak darabokra.

A markolat érdekes módon nem a megszokott rombusz mintát kapta, hanem apró négyzetmintát. Jól néz ki, viszont elég csúszós, sajnos. Ezt elhagyva egy újabb gyűrű következik, amiben kialakították a csuklópánt helyét is. Egészen szépen lett kiképezve a test oldalában a lyuk, egy dolog zavar engem, mégpedig a hatalmas furat miatti túlságosan elvékonyított fala, ami félő, hogy könnyen átszakad nagyobb erőhatás esetén. Ez után a test végén egy gumi tömítő gyűrűt találhatunk a gyönyörű, eloxált trapéz alakú ritka menet aljában. A test végét lecsiszolták, itt történik az áram átvitele a test és a zárókupak közt.

A test belső felében is találunk érdekességeket. A zárókupakot csak egy irányból tudjuk felszerelni, ehhez központosító tüskék segítik a felhasználót. A három akkunak külön fészkek lettek kialakítva, a test belső felében minden akkunál jelölve van, hogyan kell behelyezni. A fej felé lévő belső felében láthatjuk az egyedi drivert. Az akku pozitív pólusa réz tömböknek ütközik, a negatív pólus pedig dupla rugónak. Ugyan képes lenne flat top akkukkal is működni az elemlámpa, azonban hosszabb akkukhoz lett tervezve, ezért button top akkukat javaslok használni benne.

Balról: Klarus G35, UTorch UT02, Convoy C8

Zárókupak:

A Klarus G35 zárókupakja érdekes megoldással operál, hogy a kontakt létrejöjjön az akku(k) és a test között. Belső felében alu menetes gyűrűvel van rögzítve a pcb lap, amire két akku felé dupla aranyozott rugó és egy akku pozitív pólusához csatlakozó réz tömb is megtalálható. Mivel a zárókupakot tekernünk kell, viszont az akkuk csatlakozóinak fix helye van ezért az egész pcb lap elforog a zárókupakban. A pozicionálást két réz tüskével oldották meg, így csak egy irányból tudjuk felhelyezni a zárókupakot, a kontakt minden esetben tökéletesen létrejön a megfelelő helyeken.

Külső része egészen semmit mondó, sima felületét csak egy vékonyka körbefutó barázda valamint a végén hat lelapolás töri meg. A zárókupak vége enyhén mélyített, itt található az elektronikus kapcsoló fekete gumi nyomógombja is, ami egy picit kiáll a síkjából, viszont a viszonylag nagy átmérő miatt mégis stabilan megáll gyertyaként az elemlámpánk.

A Klarus G35 általam mért tömege akkumulátorok nélkül 375,8 g, legnagyobb átmérője a fejen 73 mm, a test nagyjából 45 mm átmérőjű, teljes hossza 161 mm.

Fénye:

A szokásos képek 100 méteres távolságon:

Kommentár nélkül: Convoy C8 XPL-HI, őt követi a HAIKElite SC01 már XHP35 HI LED-del szerelve. Az UTorch UT02 szintén ezt a LED-et használja, de fénye sokkal koncentráltabb. Az utolsó képen a tesztalany Klarus G35 fénye látható. A képen megfigyelhető, hogy fénye három részre osztható, a hotspot nagyon szűk, majd mellette körbefut jól láthatóan a korona, majd a halványabb spill.

A képeket elkészítettem 200 méteres távolságon is, íme:

Első képen a HAIKElite SC01 fénye látható, majd az erősen hotspotos UTorch UT02. Egyikőjüknek sem probléma a 200 méteres távolság legyőzése. A harmadik képen a Klarus G35 fénye látható, jóval erősebben világítja meg a sziklafalat. Utolsó képen kontrasztnak odatettem az Imalent DT70 szörnyeteget a legerősebb 16000 lument ígérő fokozatban. A mai napig meglep, hogy mennyire brutális szerkezet.

A puding próbája az evés, de puding híján be kellett érnem a Klarus G35 elemlámpával, három teljesen feltöltött akkuval és Fővárosi Hulladékhasznosító Mű óriás kéményével. Nézzük a majd kilométeres távon van-e látható fénye a Klarus csúcs thrower elemlámpájának:

Bizony azt kell mondanom, hogy a fényszennyezés ellenére is látható volt a közel 1 km távolságra lévő kéményen a Klarus G35 fénye. A kérdés ettől kezdve válasz, ugyanis nem csak papíron, valóságban is tudja az ígért 1000 méteres hatótávot a Klarus csúcs thrower elemlámpája, a felhasználók legnagyobb örömére!

Konklúzió:

Semmi más nem hívta fel a figyelmem a Klarus G35 modellre, mint az, hogy a gyártója nagy betűkkel reklámozta az 1000 méteres hatótávot. Rettentően ritkán használok thrower elemlámpát (szóval kb. soha), de csak előcsalta belőlem is a birtoklási vágyat ez a modell, hiszen egy valóban 1 kilométeres hatótávú elemlámpa mindig jó ha van a birtokunkban, leginkább azért, mert csak.

18650 akkumulátor, Convoy C8, UTorch UT02, Klarus G35

Nézzük mit is kapunk a pénzünkért: egy szegényesen felszerelt de kiváló minőségben kivitelezett elemlámpát. A driver hővédelme valós, nem csak reklámozza az ITS technológiát a gyártó. Ami meglepett, hogy a test milyen jól elvezette a hőt, hiszen szobában, légmozgás nélkül is 11 percig bírta a turbó fokozatot. Ugyan szkeptikus voltam, de tényleg tudta az 1000 méteres reklámozott hatótávot, ráadásul még elviselhető méretbe bújva. A három akku miatt az üzemidő is tisztességes, ellenben figyelni kell az akkuválasztásra vásárlás során, én leginkább csak button top akkuk használatát javasolnám, azok közül is csak magas terhelhetőségűeket. Akinek az igazán nagy hatótáv a fontos minden más előtt, annak kiváló választás ez az elemlámpa!

Megvásárolható:
Klarus G35

Exit mobile version