Site icon Elemlámpa blog

Klarus 360X1 – drágaság

Klarus 360X1 borító

Klarus 360X1 elemlámpa teszt tartalom:

Bevezető
Gyártói specifikáció
Doboz tartalma
Felépítés
Mérete
Üzembe helyezés, kezelés
Beépített töltés
Tartozék akkumulátor
Mérések
Fénye
Konklúzió

Bevezető:

Nagy rajongója vagyok a lámpásoknak, a pipalámpáknak, de valahogy idén azt éreztem, hogy nekem igazi, ízig-vérig taktikai elemlámpát is kell vennem, mert az nekem jó lesz. Van a piacon választék, de mégis a Klarus gurított olyan marketing anyagot, ami megvetette velem a 360X1 modellt. Nem kell hű de nagy dologra gondolni, egy méretes, könnyen használható forward clicky kapcsoló, ami körül van egy gumis perem, amit ha bárhol megnyomunk akkor azonnal a stroboszkóp módot aktiváljuk. A stroboszkóp hatásáról már fordítottam egy nagyon jó szakmai cikket, aki még nem olvasta annak ajánlom megtekintését. Tehát ezt tudja a Klarus 360X1, de ezt a marketing anyag szerint nagyon jól. Megvettem, megkaptam, ki akartam próbálni, tönkrement, a forgalmazó a gyártóhoz küldött, a gyártó pedig megtagadta a garanciát. Korrekt. Nem kevés levelezés után a gyártó mégis csak cserélte a hibás terméket, így már a gyakorlati tapasztalataim is meg tudom osztani, ezt olvashatjátok lentebb.

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Klarus
Modell: 360X1
Emitter típusa: Cree XHP35 HD E4
Maximális fényáram: 1800 lm
Maximális fényerő: 15129 cd
Lámpatest anyaga: alumínium
Lencse anyaga: edzett üveg (kétoldali tükröződésmentes bevonattal)
Reflektor típusa: alumínium sima (SMO)
Kapcsoló típusa: zárókupakon forward clicky és elektronikus kapcsoló párosa
Áramforrás: 1x 18650 lítium-ion akkumulátor (tartozék) vagy 2 darab CR123 elem
Módok: 6 – Turbó, közepes, alacsony, stroboszkóp, SOS morze villogás
Bevonat minősége: HAIII kemény eloxálás
Vízállóság: IPX-8
Ejtésállóság: 1 m
Tömeg: 113 g akkumulátor nélkül

Doboz tartalma:

Korrekt mennyiségű tartozékot kapunk a Klarus 360X1 elemlámpához, szép igényes csomagolásban. A doboz vastag kartonból készül, elején színes fényes és selyemfényű nyomtatással, finom tapintással. Abszolút felső kategóriás érzés, amit ha kibontjuk a katonás rend újból megerősít. A kezelési utasítás angol-kínai nyelven íródott, a lámpán kívül a dobozban egy újabb kis dobozt találunk.

Ha kihúzzuk akkor ki lehet belőle csúsztatni a tartozék övtokot, amiben egy jelölések nélküli USB – mikro USB töltőkábelt, jó minőségű csuklópántot és egy pót tömítő gyűrűt találunk. A tartozék klipsz a lámpára van pattintva, valamint a tartozék akkumulátor a testbe van helyezve, egy kis műanyag lapka bontja az áramkört a használatba vétel előtt.

Felépítés:

Sajnos a tönkrement lámpán tapasztaltam, hogy ez bizony atom stabilan össze lett rakva, nem lehet csak úgy szétszedni kedvünk szerint. A fej és a test egy darabból lett kialakítva, mindössze a zárókupakot tudjuk róla letekerni.

Fej+test:

A fej és a test egy alumínium darabból lett kialakítva. A fej rész elején lévő taktikai bezel gyűrűt le lehet tekerni, de itt egy alumínium peremet találunk. A test felől a peremre fekszik fel egy gumi tömítő gyűrű, aminek a kétoldali AR bevonattal ellátott keményített ásványi lencsét nyomja az alumínium SMO reflektor. A reflektor fekete központosító gyűrűvel fekszik fel a Cree XHP35 HD LED köré. Sajnos a szétszedhetetlensége miatt nem tudom, hogy belül miket találunk még. Az biztos, hogy a test felől van az egész beszorítva, valamint az akku pozitív pólusánál dupla aranyozott rugót használ a gyártó.

A fejet kívülről optikailag hat hosszanti barázda dobja fel, a bezel alatt közvetlenül a típusjelölést, tőle 180 fokkal eltolva pedig a sorozatszámot olvashatjuk. Ez után a fej beszűkül, majd újra kiszélesedik, ezúttal három-három bemarással hűtőbordákat alakítottak ki az alumínium testből jobb és bal oldalon. Velünk szemben egy kerek, Klarus logóval ellátott fekete műanyag kupakot találunk, ami alól fényjelzéseken láthatjuk a töltöttségi szintet. Vele szemben lévő oldalon a mikro USB töltőcsatlakozó takaró gumifedelét találjuk. Itt újra beszűkül a lámpa átmérője, majd a test következik.

A test rész sem átlagos kialakítású, de haladjunk szépen sorban. Tehát a nyak rész után egy sima felületű gyűrű következik, ahol a gyártó nevét szitázták a testre. Eztán szilikon markolatot húztak a testre, hogy a lámpa fogása még biztonságosabb, csúszásállóbb legyen. Én csak bízom abban, hogy tartós lesz ez az anyag és nem válik el/mállik szét pár éven belül. Egy biztos: a fogása kellemes. Eztán már egy méretesebb körbefutó barázda látható, ide a rozsdamentes acél fekete színű klipsz pattintható fel. Egy vékonyka gumi tömítő gyűrű zárja el a bejutó folyadékok és por útját, amit a jó minőségű és eloxálástól megfosztott trapéz profilú menet végénél helyeztek el. A testnek a menet kezdeténél nincs vége, egy szűkebb keresztmetszetű gyűrű még kilóg belőle, aminek csak a végéről távolították el a bevonatot. Pontos felépítését nem ismerem, de ennek is biztosan van feladata.

Zárókupak:

A zárókupak adja a lámpa “taktikai” jellegét, ugyanis a 360°-os kapcsoló és a forward clicky rendszerű kapcsoló is ezen található. Belső felében aranyozott dupla rugó található az akku negatív pólusa felé is, amit egy fekete szigetelő műanyag betét zár körbe, majd egy aranyozott bevonatú gyűrűt láthatunk a zárókupaktól műanyag gyűrűvel elszeparálva. Mivel az áram útját nem ismerem ezért csak feltételezni tudom, hogy a vezérlés egy része ide lett elhelyezve és ezért ilyen bonyolult a felépítése. Kívül a test felé egy kb. fél centis sima felületű gyűrűt láthatunk, amit közvetlenül a zárókupak tekergetését elősegítő 10 mm hosszú hosszanti bordázott felület követ.

Sok izgalmat eztán sem tartogat a zárókupak, mivel egy pici barázda után újabb sima felületű gyűrű következik. A lényeg itt jön, ugyanis a zárókupak végén körbefut egy textúrázott gumigyűrű amit bármely irányból megnyomva azonnal elérjük a stroboszkóp módot. Középen magasra emelkedik a forward clicky kapcsoló fekete gumi nyomógombja, ami a “taktikai” érzést növeli.

Mérete:

Nem túl apró a Klarus 360X1 elemlámpa, pár másik lámpával együtt fotóztam a méretét:

A fotón az első a szabvány méretű tartozék  18650 akkumulátor, amit a Nitecore MH23 követ. Utána az Astrolux S1-est fotóztam le, aminél szélesebb és magasabb is a Convoy M1 elemlámpa. A viszonylag egyöntetű vastagságnak köszönhetően ugyan hosszabb a Convoy M1-nél a Klarus 360X1, viszont zsebben még éppen hordható ennek köszönhetően. Nála is magasabb és szélesebb az Armytek Viking Pro elemlámpám, ami a sort zárja.

Üzembe helyezés, kezelés:

Nagy pozitívuma a Klarus 360X1 elemlámpának, hogy komplett szettként érkezik. Persze ez főleg a célcsoport miatt előny, akiknek már van több elemlámpája annak inkább hátrány. A tartozék 3600 mAh kapacitású akku végén lévő szigetelő lapkát eltávolítva azonnal működőképes állapotba kerül az elemlámpa. Az akku töltése a beépített mikro USB csatlakozón keresztül történik, ami nagyjából már minden háztartásban megtalálható. Biztos ami biztos alapon azért mellékel a gyártó egy USB – mikro USB töltőkábelt is a csomagban.

Kezelése:

Kezelése egyszerű, alapbeállításban a “Taktikai” módcsoportba állítva érkezik a Klarus 360X1 elemlámpa. A forward clicky kapcsolót félig lenyomva maximális fényerővel világít, visszaengedve pedig elsötétül, így például morze jelzéseket könnyen küldhetünk vele, már ha ismerjük a morze ABC-t. A körbefutó gyűrűt lenyomva kikapcsolt lámpánál azonnal a stroboszkóp módot aktiválja, amit 3 másodpercen belül ha felengedjük akkor kikapcsol, ha 3 másodperc múltán engedjük el, akkor pedig bekapcsolva marad, amit a körgyűrű újabb lenyomásával tudunk kikapcsolni.

Ha a fő kapcsolót teljesen kattanásig lenyomjuk akkor bekapcsol a lámpa turbó fokozatban. Újabb kattintásra kikapcsol. Bekapcsolt lámpa esetén a körgyűrűt röviden lenyomva a turbó, magas és az alacsony fokozatok között vált a lámpa ciklikusan. A körgyűrűt hosszan lenyomva több, mint 2 másodpercre, a stroboszkóp módot aktiváljuk, amit ha 3 másodpercen belül engedünk fel akkor visszalép a turbó fokozatba. Ha 3 másodpercnél később engedjük fel akkor stroboszkóp módban marad míg újra nem kattintunk a körgyűrűn.

Módcsoportok:

Az alapbeállítás a “Taktikai” csoport, amit meg tudunk változtatni ha szeretnénk az “Outdoor” módcsoportra. A csoportok közti váltás folyamata: Kikapcsolt lámpánál a külső gyűrűt lenyomjuk és nyomva tartjuk 5 másodpercig, mikor is a töltöttség jelző “K” betű villan egyet vörös, majd zöld fénnyel, jelezvén, hogy programozás módba került, és eztán felváltva villan a két színben. Ekkor meg kell nyomni a középső bekapcsoló gombot is, majd felengedni. Azonnal aktiválja a másik módcsoportot, felengedhetjük a körgyűrűt.

Az “outdoor” csoportban változnak a funkciók. A külső gyűrűt lenyomva azonnal az alacsony fokozatot kapcsolja be a lámpa, amit ha 1 másodpercen belül felengedünk akkor ki is kapcsolja, azonban ha később engedjük el a kapcsolót akkor marad az alacsony fokozatban. A gyűrűn kattintva az alacsony, közepes, magas, turbó fokozatok váltakoznak ebben a sorrendben. A gyűrűt egy másodpercre nyomva tartva kikapcsol a lámpa. A középső kapcsolót lenyomva azonnal a turbó fokozatot kapcsoljuk be, újabb kattintásra kikapcsol. Ha bekapcsoljuk a turbó fokozatba majd a külső gyűrűn kattintunk, akkor a turbó fokozatot az alacsony, majd a közepes, magas és újra a turbó fokozat követi. Bekapcsolt lámpánál a gyűrűt lenyomva és nyomva tartva 3 másodpercnél hosszabb ideig az SOS morze villogást érjük el, amiből a körgyűrűn kattintva tudunk kilépni az alacsony fokozathoz.

Beépített töltés:

Nézzük mit tud a beépített töltő elektronika, ami a gyártó ígérete alapján 1A-es töltőárammal dolgozik. Kedvenc hálózati tápegységemre kötve egy rövid, de jó minőségű USB – mikro USB töltőkábelt a Klarus 360X1 elemlámpa 5,07 V feszültség mellett 0,94 A felvett áramerősséggel kezdte meg a védelem nélküli teszt akkumulátor töltését. Töltés során a “K” jelzés pirosan világít, ami a töltési folyamat végeztével átvált zöld fényre. A töltési folyamat végén az elektronika teljesen lekapcsolja az áramfelvételt. Az akkuban ekkor 4,21 V feszültséget mértem, tehát minimálisan túltölt, de még nem károsító mértékben.

Tartozék akkumulátor:

A tartozék akkumulátor már ismerős lehet a Klarus rajongóknak, méghozzá az XT12GT tesztjéből, ugyanis ehhez a lámpához is a 18GT-36 akkumulátort adják tartozékként, ami egy magas minőségű Tesla cella 3600 mAh névleges kapacitással. Terhelhetősége 7A folyamatos áramfelvételt tesz lehetővé és természetesen rendelkezik mindenféle védelemmel, ahogy ezt a brand lámpák tartozék akkuinál megszokhattuk. Érdekelt, hogy az utóbbi 2 évben történt-e változás, ezért betettem a kedvenc XTAR VP4 Plus Dragon töltőmbe és megmértem a kapacitását amire 3486 mAh értéket mutatott a töltő az akku második ciklusa után. Talán ici-picit még nőhet a kapacitása 2-3 töltés-merítés után, de így sem rossz ez az érték.

Mérések:

Méretei:

Tömege akkumulátor nélkül: 112,4 g
Tömege tartozék akkumulátorral: 163,7 g

Hőtermelése:

Íme a 15 perces teszt alatt készült grafikon:

Tökéletesen látható, hogy az aktív hővédelem hogyan dolgozik. A hőfok megszalad a turbó módban, majd visszavesz a hővédelem, elkezd hűlni a lámpa, majd ismét ad neki egy kis plusz teljesítményt, amitől ismét felmelegszik, ekkor újra visszavesz az elektronika, és így megy ez tovább egészen a lemerülésig. A teszt alatt a fej legmelegebb pontjának hőfoka nem haladta meg az 55°C hőmérsékletet, ami viszont szép eredmény, persze ennyire féken tartott kimeneti teljesítmény mellett nem is csoda.

Futásidő:

Ennek is eljött az ideje, láthattok egy igen érdekes grafikont végre. Az van, hogy én ezt régebben már tapasztaltam a Klarus lámpáimon, de csak szóban tudtam leírni, hogy hogyan is működik náluk az “ATR” nevű szabályzás, ami visszavesz, majd ha hűlt utána újból ad némi plusz áramot a LED-nek. Az alábbi grafikonokon láthatjátok a teljes futásidőt, valamint a “hullámzást” kicsit kinagyítva is megmutatom milyen.

A hővédelem aktív, a környezeti hőmérséklet hatással van rá. Turbó módban a maximumot 1,5 percig tartja, majd azonnal jön is az első hullám. A teljesítmény megugrik 100%-ra, és fél percen belül visszavesz 39%-ra, majd onnan fokozatosan emeli 70%-ra a fényáramot. Ekkor 5,5 percnél járunk. 6,5 percet el sem érjük, mire újból visszavesz 39%-ra, majd újabb emelés következik de már csak 59%-ra, és így tovább, folyamatosan csökkenő maximum értékkel. Stabilan 30-43% között tudja tartani a fényáramot hullámozva. A 130. percnél következik a merülés miatti visszalépés, mikor is 28%-on tartja magát 5 percen keresztül, majd 2 perc alatt visszalép 5%-os teljesítményre. A 146. percben gyakorlatilag már a holdfény módra lépett vissza, és 388 perc után kapcsolt ki végleg a Klarus 360X1. A rövidebb szakaszon mért ingadozáson jól látszódnak kis “tüskék” a hullámokban, amik a jellegzetes Klarus vibrálást jelzik a hővédelem működésében. Van akit ez zavar és van akinek fel sem tűnik.

Fénye:

A jól megszokott 100 méteres távolságon fotóztam a vetélytársaival a Klarus 360X1 elemlámpát:

Első fotót az elemlámpa teszt főszereplőjéről, a Klarus 360X1 elemlámpáról készítettem magas fokozatban, ami 400 lumenes fényáramot ígér. Bizony nála több fényt présel ki magából a Convoy S2+ 6×7135 driveres verziója, aminek fénye a második képen látható. Őket a Convoy M1 követi a legerősebb kiépítésben. A 100 méteres távolságra lévő jobb oldali fát, ágán A4-es fehér lappal már jól látható módon megvilágítja. A Klarus 360X1 turbó módban fotózott fénye követi. A fényáram magas, a fényerő annyira nem, persze a 100 méteres távolság nem gond neki. A széles hotspot az egész fát megvilágítja jól láthatóan. Őt követi a Nitecore MH23 elemlámpám fénye, ami szintén Cree XHP35 HD LED-et használ. Apró mérete ellenére kenterbe veri a tesztalanyt, szerintem minden téren. Az utolsó képre már a Cree XHP50 LED-et használó Armytek Viking Pro v3 fényét fotóztam, ami a mezőnyben a legerősebb elemlámpa, viszont a legnagyobb méretű is.

 

Konklúzió:

Rányomta a bélyegét erre a lámpára a megérkezte utáni garanciális problémázás. Őszintén szólva egy 100$-os lámpáról van szó, és bizony ennyi pénzből már itthon is vehettem volna “taktikai” elemlámpát, de elcsábultam. Ritka az ilyen, de én is ember vagyok, hozhatok hibás döntést. A Klarus 360X1 pedig az. A fénye nem kiemelkedő, a hővédelme pedig még mindig az az “ugrálós” ATR, ami régen is volt. A csomagolás, a körítés, a marketing anyag nagyon hatásosan győzi le a józan ész akaratát, és mondunk le a biztonságról, a garanciáról azért, hogy nekünk legyen egy különlegességünk. Hasonló taktikai lámpa ilyen LED-del szerelve az Olight M2R, vagy az Armytek Partner C2. Naponta jut eszembe, hogy sétáltam volna át a Leitz-be és hoztam volna el az M2R-t, vagy mentem volna párom elé, csak előtte beugrottam volna az Armytek lámpa Magyarország boltjába.

A Nitecore MH23 hasonló lámpa, csak nem “taktikai” kialakítású, mégis fényévekkel jobb. A 360 fokos kapcsoló a legnagyobb innováció ebben a lámpában, és mivel van kettő ilyen kapcsoló is itthon, ezért bizton állítom, nem sikerült tökéletesen kivitelezni. Nehéz megnyomni és nyomva tartani, és vannak olyan pontok, ahol tényleg iszonyú erősen kell benyomni, hogy valóban bekapcsoljon a stroboszkóp. Úgy érzem a mai napig megállja a helyét Edward M. Santos tréner válasza az azonnali stroboszkóp elérésre: “nem létezik kellően egyszerű megoldás”. Sajnos nem fogja a világot megváltani a Klarus 360X1 elemlámpa sem, de az  tetszik, hogy legalább próbálkoznak vele. Alapvetően nem lenne ez rossz lámpa, de sok kis apróság van benne, ami miatt nekem nem lett kedvencem. A legújabb hírek szerint kedvenc webshopjainkban megvásárolva a gyártó megtagadja a garanciális javítást, ezért mindenképp hivatalos forgalmazótól kell megvenni ha szeretnénk rá valós garanciát. Sajnos a honlapjukon nem segítenek, hogy merre keressük ezeket a boltokat.

Gyártói honlap: Klarus 360X1

Exit mobile version