Bevezető:
Jelen bemutatóm tárgya a Convoy M1-es modellje a legerősebb 8×7135-ös driverrel. Ránézésre “taktikai” kinézetű elemlámpa. Manapság nagy a tolongás ezzel a jelzővel illetett termékek piacán. Sok nagy gyártó árul “taktikai” elemlámpát, sok esetben valóban beszállítói is valamelyik Egyesült Államokbeli rendvédelmi szervnek. Ezek a modellek azonban nem csak megbízhatóságukkal, hanem árcédulájukkal is kitűnnek a tömegből. Ha valahol, akkor a hadiiparban nem (annyira) számít a költség, csak a megbízhatóság és tökéletes működés. Ezzel sajnos sok hobby felhasználó ki is esik a vásárlók köréből, mert még a nálunk jobban élő nyugati polgárok közül sem sokan szórnak akár több száz dollárt el egy elemlámpára.
Szerencsénkre a kínai ipar hamar felismerte a piaci rést és elkezdett “taktikai” elemlámpákat gyártani – töredék áron. Persze itt is sok esetben kisebb, mint nagyobb sikerrel, mert az olcsóság sokszor a minőség rovására megy és a marketing sem minden esetben működik, lásd a LumiTact G700-as modellt, ahol egy filléres lámpát adnak szép körítéssel akcióban 50$ körül (nehogy valaki bedőljön nekik!!!)
Talán az első igazán elterjedt és “taktikainak” is nevezett kínai elemlámpa a WF-501B volt. Az egyik első igazán jó LED-es elemlámpa, amit sokan alakítgattunk át, hogy még jobb, még erősebb legyen. Utódja a továbbfejlesztett (inkább csak átdolgozott) WF-502B elődjével együtt mai napig jelen van a piacon, sokan napjainkig elégedetten használják. Sok variáns lett kiadva belőlük sokféle fantázianéven, azonban egy dolog nem változott, a lámpa hűtése. Sajnos a benne lévő P60-as dropin behatárolta a hűtési lehetőségeket, így mindenféle házi barkács megoldás született erre a problémára, de végleges megoldás nem.
Már korábban bemutattam két UltraFire “taktikai” kinézetű elemlámpát is, amik szintén a P60-as dropin evolúció részét képezték picit jobb hűtéssel, most azonban már a friss technológiát használó jóval hatékonyabb hűtésű modellt szeretném bemutatni nektek, mint egy jobb alternatívát kínálva a régi technika helyett. Itt jön képbe az egyik kedvenc “olcsó” gyártóm, a Convoy, aki az M-szériával méretben a fenti 501B és 502B-vel nagyjából egyező, mégis megbízhatóbb, jobban terhelhető modelleket dobott piacra a legfrissebb technikai trükköket is bevetve.
Gyártói specifikáció:
Gyártó: Convoy
Típus: M1
Anyaga: Alumínium
Lencse típusa: Üveg (bevonatok nélkül)
Reflektor: Textúrázott alumínium (OP)
Módmemória: Igen
Alacsony feszültség védelem: Igen
Fordított polaritás védelem: Igen
Használható akkumulátor: 18650
Bevonat: HA III (MIL-A-8625 Type III) eloxálás
Fejátmérő: 35,6mm
Test átmérő: 24,9mm
Zárókupak átmérő: 26,8mm
Hossza: 133,6 mm
Tömege: 110g
Csomag tartalma:
A lámpát egy egyszerű fehér kartondobozban kapjuk, ebben egy bubis fóliába csomagolva található a lámpa és egy egyszerű csuklópánt. Igen szerény felszereltség, de így legalább a műszaki tartalomra költötték az árát. Ez nem minden esetben hátrány, sőt!
Üzembe helyezés, kezelés:
Ha kibontottuk a Convoy M1-est a csomagolásból nincs más dolgunk, mint egy 18650-es méretű akkumulátort beletenni és már működésre készen is áll. Érdemes odafigyelni a test megfelelő összetekerésére, ugyanis ennél a modellnél a testen lévő menetek a fej és a zárókupak felé is eloxálva lettek, így ha picit meglazulnak akkor nem lesz kontakt a lámpatesten belül, így nem fog világítani.
Egy kapocsló van a zárókupakon elhelyezve, reverse clicky rendszerű. Kattanásig benyomva bekapcsol a lámpa az utoljára használt fokozatban. Módmemória van a driver-ben, így ha 3 másodpercet egy fokozaton használjuk akkor azt megjegyzi, következő bekapcsolásnál ugyan onnan fog indulni a lámpa. A kapcsolót félig benyomva, majd felengedve a következő fokozatba kapcsolunk. A driver két csoportos és három vagy öt módot tud csoporttól függően. Az első csoportban csak alacsony, közepes és magas fokozatokat találunk. Alacsony fokozatban 5 másodperc után villan egyet a lámpa, ekkor megszakítva az áramkört a következő csoportba jutunk. Itt már alacsony, közepes, magas, stroboszkóp és SOS villogás érhető el. A villogó üzemmódoknak és a maximum fokozatnak nincs gyors elérése, végig kell kattogtatni a fokozatokat sorban.
Mért áramfelvételek az alábbiak szerint alakultak:
- 2,87 A
- 1,25 A
- 0,15 A
Hőtermelése 21°C szobában mérve álló levegő esetén zárókupakra állítva az alábbiak szerint alakul:
A legerősebb driver-rel szerelve a Convoy M1 hőtermelése is magas. Negyed óra alatt éppen nem érte el a 60°C hőmérsékletet a fej legmelegebb része. Azonban a viszonylag nagy méretű hűtőbordáknak köszönhetően gyakorlatban a lámpa sokkal jobban szerepel. Esti túra alkalmával mikor kicsit többet használtam legmagasabb fokozatban sem vált kellemetlenül meleggé a lámpa, tehát az integrált pill és a hűtőborda szépen teszi a dolgát már kisebb légmozgás esetén is.
Felépítése:
A lámpa a megszokott három fő elemből épül fel:
Fej:
A testnél méretesebb fej külső felületén hat darab hűtőborda lett kialakítva, melyek tölcsérszerűen szélesednek a fej végéhez közeledve. 60 fokonként kaptak egy bemarást, így a lámpa kevésbé hajlamos elgurulásra. Szerencsére nem csak dísznek vannak a hűtőbordák, valóban szerepük van a hűtés hatékonyságának a növelésében.
A fejben a “pill” integrálva van, így a hőátadása is jobb, mint a betekerhető változatoknál. Hátsó felén réz gyűrű szorítja a helyére a driver-t.
Elölről szétszedve a lámpát az alumínium bezel gyűrűt letekerve gumi O-gyűrűre fekszik fel a bevonatok nélküli üveglap, alatta a 31,5mm széles és 23mm mély alumíniumból készült textúrázott reflektort találjuk. Kiemelve láthatóvá válik a két csavarral rögzített 20mm-es alumínium csillagon ülő Cree XM-L2 LED és a rajta lévő központosító gyűrű, a reflektorban így a LED tökéletesen középre kerül.
A gyártó a csillag alá tett hővezető pasztát, így a hőátadása gyári állapotban is megfelelő. A fej teljes átmérője 35,4mm, magassága 55mm.
Test:
A megszokott méretes falvastagságot itt is megkapjuk, nagyobb változás a régebben bemutatott modellekhez képest, hogy a menetek mindkét végén végig eloxálva vannak, így bárhol is tekerjük szét egy picit a lámpát, azonnal megszakítjuk az áramkört. A cső elején és végén lévő felület lett fém tisztán hagyva, kívül-belül teljes a jó minőségű eloxálás. A menetek nagy menetemelkedésű trapéz alakúak, mintha csak egy prémium lámpát szedtünk volna szét! A menetek végén egy-egy gumi tömítőgyűrű védi a belsőt a bejutó portól-víztől. Átmérőben én 24,8mm-t mértem, hossza 70,1mm.
Zárókupak:
A fejen látható 60 fokonkénti bemarás itt is megjelenik, igaz csak optikai feladata van, talán picit egységesebbnek hat tőle a lámpa egésze. Belülről rézgyűrű szorítja be a nyáklapra szerelt reverse clicky típusú kapcsolót.
Az akku negatív pólusához kúp formára tekert aranyozott rugóval kapcsolódik. Hátulján a kapcsoló felett fekete gumi nyomógomb lett beépítve, körülötte a két egymással szemben lévő negyed köríven kiemelkedik a pereme a kapcsoló fölé, így gyertyaként is felállítható biztonsággal és kesztyűben is könnyen ki- be kapcsolható a lámpa. Az egyik kiemelkedő íven két méretes olvális lyuk került kialakításra a csuklópántnak. Legnagyobb átmérője 25,6mm, magassága 29mm
A lámpa általam mért tömege 106,4g, teljes magassága pedig 133,3mm.
A választható opciók:
A LED minden esetben Cree XM-L2 típusú, az alábbi színhőmérsékletek közül választhatunk:
XM-L2 U2-1A – 6500-7000K
XM-L2 T6-3B – 5000-5200K
XM-L2 T6-4C – 4300-4500K
XM-L2 T5-5B – 4000-4200K
XM-L2 T4-7A – 3000-3200K
Vezérlők terén sem történt változás a többi modellhez képest, itt is a jól bevált kétcsoportos nanjg driverek közül választhatunk az alábbi maximális áramleadás szerint:
7135×3 – max. 1050mA
7135×4 – max. 1400mA
7135×6 – max. 2100mA
7135×8 – max. 2800mA
A driver minden esetben tartalmaz módmemóriát, fordított polaritás elleni védelmet és alacsony feszültségre figyelmeztetést is. Részletesebben az S2+ modell bemutatójának műszaki adatainál taglalom a driver működését.
Fénye:
A megszokott helyen a megszokott távolsággal fotóztam a lámpákat. A jobb oldalon lévő magas fa távolsága kimért 100 méter.
A kép nem hazudik, elég erős a Convoy M1-es. Az S2+-nál jóval távolabbra világít, a 100 m távolságra lévő fát jól láthatóan megvilágítja. Nem annyira erős, mint a C8-as és nem is annyira koncentrált a fénye. Nem csak viszonylag távolra világít, kellően sok szórt fénye közelre is szépen beteríti az utat. A “taktikai” vetélytársát az 502B-t könnyedén maga mögé utasítja.
Konklúzió:
A Convoy ismét megmutatta, hogy olcsón is lehet jó minőségű lámpát gyártani. A méretre még éppen nem zavaró,bár zsebben már nem túl kellemes a mindennapok során, így én övtokot javasolok hozzá. Tömege nem számottevő, nem fogja lehúzni a nadrágot a derekunkról. A fejen lévő bemarások lehetnének határozottabbak, ugyanis enyhén lejtős felületen már nem tartja meg önmagát, elgurul.
Fényereje bőségesen elegendő, az S2+-nál távolabbra világít de a C8-nál valamivel gyengébb, több szórt fény mellett. Vetítési képe enyhén hotspotos, de az OP reflektor szépen lágyítja a hotspot és a korona közti átmentet, így mindennapi felhasználásra is alkalmas. Az egyik legjobban eltalált modell a Convoy palettájáról, ideális outdoor elemlámpa.
Itthon hivatalos forrásból nem lehet beszerezni, célszerű Kínából megrendelni, ha olcsón szeretnénk hozzá jutni.
Megvásárolható:
Convoy M1 XM-L2 – a tesztben szereplő változat
Convoy M1 XPL-HI – új változat
Convoy M1 üres host építéshez
Mentés