Convoy S2 XPL-HI bemutató – feltámadás

Bevezető:

Réges-rég egy messzi-messzi galaxisban még nem létezett a sokak által kedvelt Convoy S2+ elemlámpa. Az elődje, a Convoy S2 (simán, plusz nélkül) volt a Convoy EDC elemlámpája: kompakt méret, egy 18650 akku és jó fényerő. Az igényeket követve Simon (a Convoy tulajdonosa) fejlesztgette az eredeti modellt, kapott rövidebb OP reflektort és szinte hotspot-tól mentes vetítési képet, picit átrajzolta a vonalait és megalkotta az S2+ modellt, ami a mai napig nagy népszerűségnek örvend, nem véletlenül. Azonban több gyártó is kitartott vagy újra kiadott erősen hotspot-os vetítési képű apró lámpákat SMO reflektorral és a korral haladva már a gyárilag dóm mentes Cree XPL-HI LED-del szerelve. Sok esetben pont az a 20-30 méter plusz fénynyaláb hiányzik, amit az OP reflektoros S2+ már nem világít meg, több esetben én is szembesültem ezzel. A válasz is megérkezett: Convoy S2 XPL-HI.

Convoy S2 XPL-HI oldalról

Szerencsére nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha ilyen tulajdonságokkal rendelkező elemlámpát szeretnénk! Simon újragondolta a régi modellt és a kor igényeinek megfelelő változatban kiadta a Convoy S2 XPL-HI személyében. Sok újdonságot nem hordoz a már részletesen bemutatott S2+ modellhez képest, ezért néhol ez a cikkem nem lesz annyira részletes, viszont a népszerű modellel több helyen is össze fogom hasonlítani, hogy mindenki képbe kerüljön, hogy mik a fő különbségek. Lássunk is neki!

Gyártói specifikáció:

Gyártó: Convoy
Modell: S2 XPL-HI
Emitter típusa: Cree XPL-HI – V2-1A/U6-3A/U6-4B/U4-7A
Maximális fényáram: 1000LM/940LM/840LM/840LM
Színhőmérséklet: 6500K/5000K/4500K/3000K
Lámpatest anyaga: alumínium
Lencse anyaga: üveg (bevonatok nélkül)
Reflektor típusa: alumínium sima (SMO)
Kapcsoló típusa: Reverse clicky
Áramforrás: 18650 lítium akkumulátor
Módok: 5 (alacsony, közepes, magas, stroboszkóp, SOS)

Convoy S2 XPL-HI doboza

Csomag tartalma:

Az új Convoy S2 XPL-HI változat nem kapott díszdobozos csomagolást. Egyszerű fehér, jelölések nélküli papírdobozban érkezett. A dobozban bubis fólia védi az utazás viszontagságaitól. A lámpán kívül tartalmaz még egy egyszerű filléres csuklópántot is a csomag. Ennyi, semmi több. Nem is kell, a lámpánk legyen jó, ne a körítés legyen túlzó.

Convoy S2 XPL-HI tartozékok

Üzembe helyezés, kezelés:

Egy 18650-es akkumulátorra lesz szükségünk ahhoz, hogy működésre bírjuk a Convoy S2 XPL-HI modellt. Akkuból mivel a driver és a zárókupak felől is rugóval csatlakozik ezért használható button top és flat top típusú is, mindkettővel tökéletesen létrejön az elektromos kontakt. Behelyezve az akkut a zárókupakban lévő reverse clicky kapcsolóval tudjuk vezérelni a világítási módokat, a csoportváltás is ezzel történik.

Convoy S2 XPL-HI elölről

A kapcsoló fekete gumiborítást kapott. A bekapcsoláshoz a reverse clicky típusú kapcsolót teljesen be kell nyomni “kattanásig”, utána kezd világítani a lámpa. Félig benyomva a kapcsolót, majd visszaengedve történik a módváltás. A driverben a világítási módok két csoportra vannak osztva. Az egyik csoportban csak világítási fokozatok vannak: alacsony, közepes, magas. A másik csoport tartalmaz még ezen felül egy fix frekvenciájú stroboszkópot és SOS morze jelzést is.

Convoy S2 XPL-HI hátulról

A csoportok közt alacsony fokozatban tudunk váltani. Bekapcsolva a lámpát alacsony fokozatban kb. 5 másodperc múltán villant egyet a driver. Ekkor kell megszakítanunk az áramkört, mintha fokozatot váltanánk, de ki is kapcsolhatjuk teljesen egy “kattintással” az elemlámpát. Ilyenkor az inaktív csoport aktiválódik. Akiknek felesleges a villogó mód (az emberek 99%-nak) az könnyedén megszabadulhat tőlük. A driver tartalmaz módmemóriát. Amelyik fokozatban használtuk legalább 3 másodpercet azt megjegyzi, majd ismételt bekapcsoláskor az lesz újra az aktív. Van benne még fordított polaritás védelem, valamint alacsony feszültség védelem is, tehát nyugodtan használhatjuk védelem nélküli cellával is.

Convoy S2 XPL-HI S2+ S3
Fentről lefelé: Convoy S2, Convoy S2+, Convoy S3

Hőtermelése:

A melegedés bizony nem változott a Convoy S2 XPL-HI esetén sem pozitív irányban. Mivel a driver maradt a régi jól bevált Nanjg 105D alapú, így annak minden előnyét és hátrányát megkapjuk. A nálam járt példány a legerősebb 8×7135 driver-rel volt szerelve, így melegedett a szokásos 15 perces teszt alatt:

Convoy S2 XPL-HI hőtermelés

A grafikon tartalmazza az ugyanilyen driver-rel szerelt S2+ XM-L2 LED-es változatának hőmérsékletét is. Mondhatjuk, hogy nincs a kettő között érdemi különbség, nagyon minimális mértékben az S2+ jobban szerepelt, de összesen 1°C különbségről beszélhetünk. Mivel mindkettő billogozásra alkalmassá vált a 15 perc alatt ezért szerintem eltekinthetünk a hőtermelésbeli különbségtől. Mindkettő túlforrósodik huzamosabb használat során, ez tény. Ami szintén tény, hogy nem vesz vissza a maximális fényerőből. Van olyan helyzet, mikor ez utóbbi hasznosabb, de az esetek nagy részében jobb egy hővédelemmel rendelkező driver.

Mért áramfelvételek:

  • 0,13A
  • 1,17A
  • 2,87A

Felépítés:

A már jól ismert három fő alkotóelemből áll össze a Convoy S2 XPL-HI elemlámpa is:

Convoy S2 XPL-HI szétszedve

Fej:

Az S2+ és az  Convoy S2 XPL-HI leginkább ebben térnek el egymástól. Külsőre is látható különbség, az S2 feje hosszabb, illetve az oldalán 6 darab apró hűtőborda szerűség lett kialakítva.  A réz pill rövidebb, a reflektor pedig hosszabb az S2-ben. Az átmérő mindkettő esetében 20mm, a hossza az S2+ OP reflektornak 11,4mm, míg az S2 SMO reflektora 19mm.

Convoy S2 XPL-HI fej
Convoy S2, Convoy S2+ és Convoy S3 fej

Még egy nagyon fontos különbséget találtam a kettő közt, mégpedig az S2 XPL-HI LED-je már rézből készült csillagra lett forrasztva, szemben az S2+ alu csillagjával. A driver mindkettőben ugyan az a Nanjg 105D típus található, ebben nem történt változás. A lencse bevonatok nélküli, előtte pedig GITD gumigyűrű biztosítja a fej vízállóságát.

Convoy S2 XPL-HI fej szétszedve
Balra Convoy S2 XPL-HI, jobbra Convoy S2+ fej szétszedve

Test:

A test nagy meglepetéseket nem tartogat számunkra. Nagy részét a rombusz mintázatú felület teszi ki, rajta található bemaráson látható a gyártó logója és a típusjelzés. A menetek szépek, könnyen járnak, hozzák a megszokott minőséget. A fej felé nincs eloxálva, a zárókupak felé igen, csak a vége lett lecsiszolva, akárcsak az S2+ és az S3 esetében. Méretre a test egyforma mindhárom modellnél.

Convoy S2 XPL-HI test
Convoy S2, Convoy S2+ és Convoy S3 test

Zárókupak:

A zárókupak tartalmazza a már megszokott reverse clicky kapcsolót. A színes S2+ fém nyomógombot használ, szemben a fekete változattal, olyan viszont nincs itthon, cserébe mellé tettem az S3 zárókupakját, ami szintén fekete gumi nyomógombot alkalmaz. Ezek leginkább formára térnek el egymástól. Legnagyobb bánatomra a zárókupak körüli perem nem lett újra tervezve, a nyomógomb körül körbefut. Gyertyaként felállítható, viszont kesztyűben az S2+ és az S3 könnyebben kezelhető a kimélyítések miatt mint a tesztalany Convoy S2 XPL-HI változat.

Convoy S2 XPL-HI zárókupak
Convoy S2, Convoy S2+ és Convoy S3 zárókupak

Általam mért teljes hossza 122mm, legnagyobb átmérője 24mm, tömege akkumulátor nélkül 75g.

Egy kis méregetés:

Számszerű különbséget is mértem a Convoy S2+ és a Convoy S2 XPL-HI között. Az S2+ a legerősebb driver-rel, XM-L2 U2-1A LED-del szerelve 5156cd értéket tudott az FL1 szabvány szerinti mérés során. A Convoy S2 XPL-HI U6-3A esetén 12280cd értéket mértem. Kiszámolva az FL1 szabvány szerinti világítási távolság: S2+ esetén 144m (hahaha), S2 XPL-HI változatnál pedig 221m (persze). Reálisan nézve: S2+ 50m környéke, S2 XPL-HI 80m környéke.

Convoy S2 XPL-HI hotspot
Balra Convoy S2+, jobbra Convoy S2 XPL-HI vetítési képe

Fénye:

Most csak Convoy elemlámpák szerepelnek a tesztképeken, ez nem a véletlen műve. A megszokott hely, a szokásos beállításokkal készült képek:

Convoy S2 XPL-HI fénye

Első fotón a Convoy S2+ XM-L2 LED-del és a legerősebb driverrel lett lefotózva. Szélesen terített fényét sokan ismeritek már. A következő képen szerepel a tesztalany Convoy S2 XPL-HI változata. Jól láthatóan távolabbra világít, mint az előző versenyző. A mélyebb reflektor miatt távolabb kezdődik a fénysugár, ezt érdemes megfigyelni a fotón. Mint a bevezetőben már írtam, kb. 20-30 méterrel növeli meg a hatótávot a mélyebb SMO reflektor. Egészen szép eredmény ettől a kis méretű elemlámpától. Harmadik képen a Convoy M1 XM-L2 LED-del és a legerősebb driver-rel szerelve. A nagyobb átmérőjű reflektor megteszi hatását, és picit távolabb világít, mint a Convoy S2 XPL-HI, mellette a szórt fény mennyisége is jelentős. Utolsó képre érdekességnek a C8-as alap XM-L2 LED-es változatát fotóztam. A nagy átmérőjű SMO reflektor távolra fókuszálja a fényét, jól látható a távolabb kialakuló erős hotspot, és előtte a kevesebb szórt fény jelenléte is.

Fényében minden fokozaton PWM villogás látható, ezt már megszokhattuk a driver-től.

Konklúzió:

A régi Convoy S2 felélesztése a mély SMO reflektorral és az újabb Cree XPL-HI LED-del szerintem jó ötlet volt. Nevesebb gyártók már régóta élnek ezzel a lehetőséggel, úgy néz ki, hogy van is igény rájuk. Ilyen apró reflektor esetén a szórt fényből viszonylag keveset veszítünk el, cserébe jól láthatóan távolabbra világít, mint az XM-L2 LED-del szerelt változat. Akinek pont ez a 20-30 méter plusz hiányzik, de az M1-est vagy a C8-ast már a mérete miatt nem szeretné zsebre vágni, annak kifejezetten jó választás.

Convoy S2 XPL-HI mérete
NCR18650B akkumulátor, Klarus Mi7, Convoy S3, Convoy S2+, Convoy S2 XPL-HI, Zanflare F1, Convoy C8

Szerencsére az árazása sem lett túlzó az új modellnek, így nem kell a családnak koplalnia, ha birtokolni szeretnénk. A tesztben az 5000K-es színhőmérsékletű U6-3A verziót próbálgattam, ami a képeken is jól látható enyhén sárgás fényt jelenti. Kuponnal ez volt olcsóbban elhozható, de ha választhattam volna akkor a hidegebb színhőmérsékletű változatot vásároltam volna meg. Meg kell jegyeznem, hogy a hotspot közepén a LED sárga színezése még erősebben látszik, ami közelre világítva látható, normál használat közben viszont nem zavaró (csak a tudat). Egyelőre a legerősebb driver-rel szerelve kapható, ami pontosan illeszkedik a modell karakteréhez. Alacsonyabb teljesítményű driver beépítését ehhez a változathoz nem javasolnám, hiszen pont azt a pluszt veszítenénk el, amit a + jel nélküli S2 ad számunkra.

Convoy S2 XPL-HI

Mentés

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .